Sök

E-handel med Varbergs kommun

Vår syn på e-handel är att ha med hela flödet - från beställning till betalning. Därför har vi valt Visma Proceedo som vår systemleverantör. I systemet visar vi våra ramavtalsleverantörer och deras produkter/tjänster. Detta hjälper beställaren att använda rätt leverantör - ökad ramavtalstrohet.

Varbergs kommun har två olika sätt att ansluta leverantörer, EDI eller via en webb-lösning.
EDI-anslutning använder vi till leverantörer med stora kataloger, över cirka 1000 artiklar, och många fakturor. Leverantörens affärssystem genererar sedan en faktura som går till oss som kund.

En EDI-koppling innebär att order går direkt från vårt system till leverantörens affärssystem. Dessa orderformat kan användas: EDIFACT D96 ORDERS (ESAP 6.3), cXML, xCBL 3.5 eller SFTI Sveorder. Fakturaformat som kan användas: EDIFACT D96 INVOIC (ESAP 6.3, ESAP 9.1), cXML, Svefaktura, e2b XML.

Det andra alternativet är en webb-lösning. Leverantören får en inloggning till Visma Supplier Center där både order och faktura kan hanteras. Order skickas till leverantören med ett e-postmeddelande samt återfinns i Supplier Center (SC). I SC kan order enkelt vändas till elektronisk faktura. Leverantören behöver endast komplettera uppgifter med fakturanummer från företagets fakturasystem och kontroll mot levererade produkter. Enda kravet på leverantören är tillgång till dator och internet.

Visma Proceedo samarbetar även med ett antal operatörer som kan leverera passande alternativ för leverantörerna. Aktuella operatörer i dagsläget är Logica, Visma SPCS, SYSTeam, Posten/Strålfors, Inexchange, Pagero, Pepto Systems, BGC och Itella. 

 

ikon

Kontakta oss

Upphandlare

Camilla Nylén Leffler
0340-886 57
camilla.nylen.leffler@varberg.se

Systemadministratör

Dan Kihlström
0340-886 22
dan.kihlstrom@varberg.se

Systemadministratör

Cecilia Brag

0340-886 23

cecilia.brag@varberg.se

ikon

Självservice & blanketter