Sök

Så fungerar trygghetslarmet

Vart går larmet?

Larmet går via telenätet eller Varberg Energis bredbandsnät net@seaside till Räddningstjänsten Väst. Där finns personal dygnet runt för att ta emot larm. Räddningstjänsten Väst skickar ut en larmpatrull som består av två undersköterskor till dig.

Så här larmar du

Larma genom att trycka på din bärbara larmknapp. Den ringer då upp larmmottagaren. Efter en stund får du svar av Räddningstjänsten och kan samtala med personal utan att lyfta någon telefonlur.

När du reser bort

Trygghetslarmet behöver ström även när du inte är hemma och använder det. Låt alltid sladden sitta kvar i vägguttaget.

Bra att veta

  • Varje gång ni larmar kostar det en telefonmarkering om larmet är anslutet till telenätet
  • Era nycklar förvaras på ett betryggande sätt i säkerhetsskåp
  • Provlarma en gång i månaden. Detta skall göras för att kontrollera larmknappens funktion
  • Larmknappen är vattentät. Du kan ha den vid både dusch och bad
  • Sladdarna till trygghetslarmet ska alltid sitta i
  • Om telefonlinjen eller anslutningen till net@seaside är ur funktion kan du inte larma.
ikon

Kontakta oss

Kontakt

0340-880 00 (kommunens växel)

Fråga efter en omsorgshandläggare

Kundcenter

Östra långgatan 24,

Varberg

0340–883 61

kundcentersoc@varberg.se


Öppettider:
Måndag, tisdag, onsdag och fredag 9.00-16.00.
Torsdag 9.00-18.00.

ikon

Självservice & blanketter