Sök

Reklamationer

Ibland blir köpet av olika anledningar inte så lyckat. För det mesta löser du och säljaren (företaget) problemen på egen hand. Det förekommer dock att köpare och säljare har olika uppfattningar. I sådana fall kan vi ibland hjälpa till och tala om hur du kan gå vidare med ditt ärende. Att ha rätt är dock inte alltid samma sak som att få rätt.

På konsumentverkets webbplats finns en e- tjänst som heter Klagoguiden samt Klagoguiden – Resor. Guiden innehåller mallar på hur en skriftlig reklamation kan se ut. Konsumentvägledaren får flest frågor om reklamationer på hemelektronik, bilköp- och reparationer samt inom boendeområdet. Skriftliga avtal är alltid att föredra och förebygger ofta tidskrävande tvister.

Fråga: Jag har klagat på min nyligen inköpta mobiltelefon. Nu meddelar säljaren att den är fuktskadad och att garantin inte gäller. Är det rätt?
Svar: Enligt praxis från Allmänna reklamationsnämnden är det rätt om det framgår av bruksanvisningen att telefonen ska skyddas mot fukt. Säljaren har rätt att ta ut undersöknings/felssökningsavgift om denne har förbehållit sig denna rätt innan undersökning företas. Avgiften har säljaren rätt att ta ut om fel inte upptäcks eller om de fel som upptäcks inte faller under reklamationsbestämmelserna enligt konsumentköplagen eller garantivillkoren. Fuktskadade mobiltelefoner har gett anledning till många klagomål. Nu har tillverkarna äntligen tagit fram mera fukttåliga mobiltelefoner. Fråga efter dem vid nästa köptillfälle!

Fråga:
Jag har renoverat mitt hem. Räkningen från hantverkaren var mycket högre än vad vi hade kommit överens om. Nu hotar han med att skicka räkningen till inkassoföretag. Vad kan jag göra?
Svar: I konsumenttjänstlagen står: om ni har kommit överens om ett visst bestämt pris för en tjänst gäller det. Har du fått en ungefärlig prisuppgift får priset inte överskridas med mer än 15 procent om ni inte har kommit överens om någon annan prisgräns eller om näringsidkaren har rätt till pristillägg. Har du inte kommit överens med näringsidkaren om ett visst pris behöver du inte betala mer än vad som är skäligt. Man ska då ta hänsyntill tjänstens art, omfattning och utförande, det normala priset för motsvarande tjänst och sättet att beräkna priset.

Allmänna reklamationsnämndenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster webbplats kan du läsa mer om ärende och behandlade fall. Se rubrikerna "vanliga fall".

ikon

Kontakta oss

Konsumentvägledning

Östra Långgatan 24
0340-884 12
konsumentradgivning@varberg.se


Besökstid:
Måndagar kl. 13:00-16:00

 

Telefontid: kl. 09:00-12:00 tisdagar, onsdagar och torsdagar

 

ikon

Självservice & blanketter