varningsikon

2021-01-22

Kommunens verksamheter påverkas av covid-19

Varbergs kommun arbetar löpande med att anpassa verksamheten utifrån situationen.

Läs mer om Information med anledning av covid-19

Sök

Ekonom till Socialförvaltningen


Om arbetsplatsen

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? Socialförvaltningens ansvarsområde omfattar såväl äldre- och handikappomsorg som individ- och familjeomsorg. Förvaltningen arbetar enligt en beställar-/utförarmodell vilket medför ansvar för processer som involverar både interna och externa utförare. Socialförvaltningen omsätter ca 1 300 mnkr och ca 50% av verksamheten är i nuläget konkurrensutsatt. All myndighetsutövning är samlad i en uppdragsavdelning (där beställningarna sker) och egendriften är samlad i en utföraravdelning. Socialförvaltningen har en samlad ekonomistab som ansvarar för förvaltningens ekonomistyrning samt ger stöd till hela förvaltningen i ekonomifrågor.


Arbetsuppgifter

Vill du ha stimulerande arbetsuppgifter, ansvar och engagerade arbetskamrater så är denna tjänst något för dig! Tjänsten är placerad på den gemensamma ekonomistaben som består av 7 personer. Dina arbetsuppgifter kommer bland annat innebära ett övergripande ansvar för kvalitetssäkra och utveckla förvaltningens redovisning. Detta innebär att du samordnar arbetet kring bokslut, budget, månadsrapportering, räkenskapssammandrag och arbetet med kostnad per brukare. Du kommer även att ha en central roll i framtagandet av förvaltningens rapporter och analyser och i flera fall vara ekonomistabens representant i gemensamma grupperingar. Du kommer även att arbeta nära förvaltningens lokalstrateg i frågor kring lokaler och investeringar. I arbetet ingår även att aktivt bidra till utvecklingen av beslutsstödsystemet Hypergene. I din uppgift ingår att på ett konsultativt arbetssätt fungera som expertfunktion i ekonomiska frågor.

Kvalifikationer

Du har en akademisk examen inom ekonomi och några års erfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete. För att lyckas behöver du vara lyhörd och entusiastisk och trivs med att arbeta i en roll med många kontaktytor. Du tycker om att jobba självständigt och driva frågor framåt och har en god analytisk förmåga. Du ser samband och helhet samt har förmågan att skapa trygghet och inge förtroende i samtal och möten. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Har du erfarenhet av Hypergene eller liknande verktyg som kommer att utvecklas kontinuerligt för både planering och uppföljning i kommunen så är det en fördel. Kunskaper i avancerad Excel och vana att hantera stora datamängder är ett plus. Välkommen med din ansökan!


Erfarenhetskrav

Erfarenhet krävs

Övrigt

Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.


I samarbete med offentliga jobb

Sista ansökningsdatum: 2021-01-17

Referensnummer: A994671


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Varaktighet: Tillsvidare

Antal tjänster: 1


Upplysningar

Ola Viestam, Avdelningschef

Telefon: 070-962 87 26


Fackliga kontaktpersoner

Helen Albino Andersson Tel: 0340-88 353


ikon

Kontakta oss

Kontakt

Kontaktinformation

Självservice & blanketter