varningsikon

2020-04-07

Information med anledning av covid-19

Varbergs kommun följer aktivt händelseutvecklingen kring coronaviruset covid-19. Vi samverkar med Länsstyrelsen och andra myndigheter samt följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Läs mer

Sök

Digital utvecklingsledare


Om arbetsplatsen

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss?


Arbetsuppgifter

Varbergs kommun har som vision att förenkla människors vardag. Med effektiva, digitaliserade processer ska vi göra vardagen enklare för medarbetare och kommuninvånare. För att nå målet behöver vi utveckla den digitala kompetensen på alla nivåer. Som digital utvecklingsledare blir du en viktig kugge i arbetet att leda och samordna kommunkoncernens arbete med verksamhetsutveckling med stöd av ny teknik. Därför söker vi en kommunikativ lagspelare som är bra på att bygga relationer. I samarbete med kommunens förvaltningar och bolag identifierar du behov och analyserar alternativen, och har sedan förmågan att omsätta insikterna i ett långsiktigt förändrings- och utvecklingsarbete. Du hittar hela tiden väl genomtänkta lösningar, anpassade till våra användares och verksamheters olika behov. I uppdraget ingår förstås också att arbeta för att kommunen genom sitt utvecklingsarbete får ett effektivt och ändamålsenligt nyttjande av våra resurser. I det dagliga arbetet leder du arbetsgrupper och deltar i olika forum som inspirerar och utvecklar en intern förändringskultur, och samarbetar tätt med andra nyckelfunktioner. I arbetet ingår också att bereda och presentera beslutsunderlag för kommun- och politisk ledning. Du vägleder kommunstyrelsens förvaltning i val av strategier och är beställare av kommunens interna IT-tjänster. Självklart har du god koll på omvärlden, trenderna och tekniken. Organisatoriskt har du din arbetsplats på kommunkansliet som hör till kommunstyrelsens förvaltning. Här får du över hundra trevliga duktiga kollegor som verkligen gillar kommunlivet - det vill säga friheten, kreativiteten och känslan att få jobba för något som är viktigt på riktigt. Tjänsten som digital verksamhetsutvecklare är ny, vilket lämnar stort utrymme att själv utforma uppdraget. Vi lovar dig en spännande resa, och en möjlighet att jobba i en välskött och växande kommun med en alldeles särskild känsla för hav och vatten.

Kvalifikationer

Du har en relevant högskoleutbildning och erfarenhet av att leda kund- och verksamhetsnära digital utveckling på strategisk nivå. Erfarenhet från offentlig sektor eller annan komplex organisation är en stor fördel. Du har erfarenhet av arbete med långsiktiga utvecklingsprocesser med stöd av metodik inom processutveckling och projektstyrning. Du får gärna ha goda kunskaper inom ekonomi och investeringsbedömningar. Som person är du strukturerad, resultat- och utvecklingsinriktad och är bra på att driva förändringsarbete i större verksamheter. Du har ett strategiskt tänkande och ser möjligheterna med IT och digitalisering. Du har lätt för idéförsäljning och att omsätta ord och planer till handling. Du har också en god analytisk förmåga och en förståelse för komplexa flöden och beroendesamband. Du är en god kommunikatör, van att bygga relationer med både externa och interna kontakter, gillar samarbeten och kan konsten att entusiasmera. Du har alltid en helhetssyn i arbetet och ser ditt eget bidrag i det stora sammanhanget.


Övrigt

Vårt erbjudande Vi erbjuder ett utvecklande arbete, såväl yrkesmässigt som personligt, i en mångfalt prisbelönt kommun på frammarsch. Du kommer stå i utvecklingens centrum och ha stort inflytande över kommunens fortsatta framgångar. Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!


I samarbete med offentliga jobb

Sista ansökningsdatum: 2020-04-05

Referensnummer: A938127


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Löneform:

Arbetstid: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse


Upplysningar

Per Synnes, HR-strateg chefsförsörjning och rekrytering

Telefon: 070-299 15 30


Josefin Winnfors, Kanslichef

Telefon: 073-247 43 20


Fackliga kontaktpersoner

Lars-Åke Levin Tel: 076-148 82 08


ikon

Kontakta oss

Kontakt

Kontaktinformation

ikon

Självservice & blanketter