Sök

Handläggare för bostadsanpassning


Om arbetsplatsen

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? Varbergs kommun har en vision: år 2025 ska vi vara Västkustens kreativa mittpunkt. På vägen dit skall mycket hända. Var du än bor i Varberg finns havet, bokskogen, landsbygden, staden och kulturen inom räckhåll. Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia. Varbergs kommun har drygt 60 000 invånare och en stadig befolkningstillväxt. Kommunen står inför flera spännande satsningar där bostäder, kommunikation och fritidsaktiviteter är i fokus. Idag är ca 4 500 anställda och nu behöver vi fler medarbetare för att kunna förverkliga visionens verksamhetsidé. Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Socialförvaltningen erbjuder ett självständigt och omväxlande arbete inom vård och omsorg där du kan arbeta på varierande tider. Arbetar du med vård och omsorg i Varbergs kommun så är du i en organisation där vi sätter människors behov av hjälp i centrum. Det handlar också om att bemöta alla med respekt. Kvalitet inom socialt arbete betyder att vi levererar omsorg och service som motsvarar den enskildes behov. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den vitalitet som finns hos varje människa.


Arbetsuppgifter

Vi söker en handläggare till bostadsanpassningsbidrag. Tjänsten innebär att utreda om det är möjligt att utifrån lagstiftning och medicinskt behov bevilja bostadsanpassningsbidrag. Som handläggare har du ett mångsidigt arbete där du själv ansvarar att lösa arbetsuppgifterna. Du arbetar utifrån Lagen om bostadsanpassningsbidrag med att utreda ansökningar från enskilda personer med olika funktionsnedsättningar gällande anpassningar i och i anslutning till bostaden. Målgruppen spänner över alla åldrar. I arbetet ingår att bistå med information, rådgivning, bedöma intyg, förslag till anpassningsåtgärder, fatta beslut om åtgärder och att vara kontaktperson för den sökande fram till dess att anpassningen är utförd. Ofta innebär arbetet hembesök samt kontakt med olika entreprenörer. Tjänsten innebär myndighetsutövning varför det är av vikt att du är bekväm med att fatta egna beslut samt vid behov föredra ärende inför beslutande nämnd.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har beteendevetenskaplig högskoleutbildning eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av utredningsarbete i offentlig förvaltning är önskvärt. Arbetet kräver en god administrativ och analytisk förmåga samt förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift. Datorvana är ett krav. Körkort krävs.


Erfarenhetskrav

Erfarenhet krävs

Övrigt

Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Varbergs kommun är sedan 2015 en rökfri arbetsplats. Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!


I samarbete med offentliga jobb

Sista ansökningsdatum: 2021-10-17

Referensnummer: A1058170


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Antal tjänster: 1


Upplysningar

Anneli Westling, Enhetschef

Mobiltelefon: 070-3039295


Fackliga kontaktpersoner

SSR Tel: 0340-888 90


Vision Tel: 072-3580390


ikon

Kontakta oss

Kontakt

Kontaktinformation

Självservice & blanketter