Sök

Kommunsekreterare


Om arbetsplatsen

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? Vi söker dig som kan bidra till och fortsätta driva det pågående utvecklingsarbetet med att digitalisera och effektivisera verksamheten inför framtidens utmaningar. Uppdraget kräver ett genuint intresse för samhällsfrågor och en förståelse för den offentliga förvaltningens demokratiuppdrag. Arbetet är varierande och bygger på samverkan, så det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och är beredd att utföra såväl rutinartade som mer kvalificerade uppgifter. Kommunkansliet, som är en del av kommunstyrelsens förvaltning, stödjer kommunstyrelsen i uppdraget att leda och samordna kommunens verksamheter. Vi ansvarar bland annat för kommunledningsstöd, nämndsadministration och inkludering. Här finns också central registratur, kommunarkiv och juristfunktion.


Arbetsuppgifter

Som kommunsekreterare är du en strategisk resurs till kommunstyrelsen och kommundirektör. Du arbetar nära både den politiska ledningen och tjänstemannaledningen. I rollerna ingår att: • vara sekreterare i kommunstyrelsen med utskott • samordna och administrera en effektiv ärendeprocess • kvalitetssäkra beslutsunderlag • handlägga vissa av kommunstyrelsens ärenden • vara ett stöd för och utbilda handläggare och chefer • säkerställa att politiska beslut verkställs och följs upp Du arbetar i samverkan med kommunfuIlmäktiges kommunsekreterare och tillsammans samordnar ni kommunens nämndsekreterarnätverk. Du är också delaktig i det spännande arbetet med våra demokratiska val. Rollen som kommunsekreterare ger och kräver ett stort självständigt ansvar men i din arbetsvardag samverkar du ständigt med engagerade och glada kollegor inom hela kommunen. På kommunkansliet får du ett 15-tal engagerade kollegor som verkligen gillar kommunlivet - det vill säga friheten och känslan att få jobba för något som är viktigt på riktigt. Du får dessutom jobba i en välskött och växande kommun där vi har en alldeles särskild känsla för hav och vatten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har: • högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller liknande • goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen • erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet, gärna i motsvarande roll • erfarenhet av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem, gärna Public 360 och Netpublicator. Rollen kräver också god förståelse för arbetet i en politisk styrd organisation. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. I dessa ingår att: • vara analytisk • motiveras av utmaningar • kunna ta egna initiativ och vara proaktiv • gilla att se och ta tag i förbättrings- och utvecklingsmöjligheter • vara en god och tydlig kommunikatör • kunna uttrycka dig tydligt och bra i tal och skrift


Övrigt

Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!


I samarbete med offentliga jobb

Sista ansökningsdatum: 2020-02-18

Referensnummer: A931466


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Löneform:

Arbetstid: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse. Intervjuer kommer att ske löpande


Upplysningar

Josefin Winnfors, kanslichef

Telefon: 0340-697137


Fackliga kontaktpersoner

Lars-Åke Levin Tel: 076-148 82 08


ikon

Kontakta oss

Kontakt

Kontaktinformation

ikon

Självservice & blanketter