varningsikon

2021-02-26

Kommunens verksamheter påverkas av covid-19

Varbergs kommun arbetar löpande med att anpassa verksamheten utifrån situationen.

Läs mer om Information med anledning av covid-19

Sök

Vi söker två byggnadsadministratörer


Om arbetsplatsen

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? På stadsbyggnadskontoret arbetar idag omkring 80 personer fördelade på fem avdelningar bygglovsavdelningen, planavdelningen, geografisk information, kvalitet och utveckling samt kommunens lantmäteri. På kvalitets- och utvecklingsavdelningen är vi idag 13 personer med flera olika roller. Vi har som mål att bli västkustens mest attraktiva stadsbyggnadskontor. Det hade vi inte vågat säga om vi inte hade trott att det vore möjligt. Vi är stolta över vår förvaltning och vårt uppdrag. Med cirka 80 anställda fördelade på fem avdelningar, där kvalitet och utvecklingsavdelningen utgör en, är vi en avdelning som stödjer de övriga avdelningarna inom ekonomi, juridik, kommunikation, IT och administration. Vi söker två byggnadsadministratörer under en begränsad tid, den ena tjänsten är ett vikariat för en tjänstledighet och den andra tjänsten är en tillfällig utökning.


Arbetsuppgifter

Som en av fem byggnadsadministratörer utgör du främst bygglovsverksamhetens administrativa ryggrad. De formella kraven kring bygglovsprocessen är omfattande, och det är byggnadsadministratörens roll att säkerställa att alla administrativa moment sker korrekt med hänsyn till plan- och bygglagen. I rollen som byggnadsadministratör jobbar du med alla de administrativa delarna som är kopplade till bygglovsprocessen. I arbetsuppgifterna ingår bland annat diarieföring och granskning av nyinkomna bygglovsärenden, handläggning av enkla bygglov, grannhöranden, expediering av beslut, fakturahantering samt diverse praktiska arbetsmoment i verksamheten. Du har i ditt arbete även kontakt med kunder, andra myndigheter och kollegor inom kommunen. I din roll som byggnadsadministratör kommer du att ingå i ett driftigt och utvecklingsorienterat gäng, där vi är måna om att stötta och hjälpa varandra. Vi tror på ett delegerat ansvar och den egna drivkraften att ständigt utvecklas. Som byggnadsadministratör kommer du att få ett tydligt ansvar för dina arbetsuppgifter.

Kvalifikationer

Du ska ha minst en gymnasieexamen. Vi ser gärna att du har relevant utbildning inom området som exempelvis bygglovshandläggarutbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser också att du har flerårig erfarenhet och kompetens från administrativt arbete, att du har goda kunskaper i Office 365 samt har förmåga att hantera och lära dig nya IT-system. Det är även en fördel om du är van att arbeta med digital processhantering. Vi söker dig som har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Du är också duktig på att skapa struktur i ditt arbete. Du är drivande i ditt arbetssätt och van att arbeta självständigt, och du ställer höga krav på kvalitet i det arbete du bedriver och utför. Kunskap i plan- och bygglagen och erfarenhet från en politiskt styrd organisation är meriterande. Som person är du noggrann, ansvarstagande, serviceinriktad och ditt arbete präglas av struktur, organisation samt effektivitet. Du trivs med att driva frågor, ha mycket kontakter och att samarbeta med många olika människor. Då stor del av arbetet sker i samverkan med kollegor kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Om du känner att du passar in på detta, så kan vi utlova ett spännande och utmanande jobb i en organisation där du kommer att utvecklas i din roll.


Erfarenhetskrav

Erfarenhet krävs

Övrigt

Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Intervjuer sker löpande under ansökningstiden och tillsättning av tjänsterna kan ske före sista ansökningsdatum. Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!


I samarbete med offentliga jobb

Sista ansökningsdatum: 2021-06-30

Referensnummer: A1038218


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning

Omfattning: Heltid

Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse

Varaktighet: 6 månader eller längre

Antal tjänster: 2


Upplysningar

Senad Klempic, Avdelningschef

Telefon: 0340-882 38


Fackliga kontaktpersoner

Dag Gunnarsson Tel: 0340-88176


Linnea Enochsson Tel: 0340-69 91 38


Maria Johansson Jarneborn Tel: 0340-885 36


ikon

Kontakta oss

Kontakt

Kontaktinformation

Självservice & blanketter