Socialsekreterare för familjehemsplacerade barn
Om arbetsplatsen
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? Socialförvaltningen erbjuder ett självständigt och omväxlande arbete inom vård och omsorg där du kan arbeta på varierande tider. Socialnämndens ansvar omfattar individ- och familjeomsorg samt omsorg om äldre och funktionsnedsatta. All myndighetsutövning och beställning av tjänster är samlad i en gemensam uppdragsavdelning. Uppdragsavdelningen (ca 150 medarbetare) utreder behov, fattar beslut och beställer insatser från verksamheter inom kommunens egen regi eller från externa utförare. Avdelningen består av åtta enheter, varav tre barnenheter, samt en central stab.
Arbetsuppgifter
På socialförvaltningens barn och familjeenheter har vi en enhet med fokus på barn och ungdomar som är placerade i familjehem, stödboende eller HVB. Till Placeringsenheten hör också de ensamkommande barn och ungdomarna. Vårt uppdrag är att ge de placerade barnen en trygg och säker vård. Vår ambition är att de placerade barnen ska ges bästa möjliga förutsättningar för utveckling mot goda levnadsvillkor. Vi söker nu en ny medarbetare. Tjänsten är en socialsekreterare inriktad mot de barn som är placerade i familjehem. Gruppen består för närvarande av sex socialsekreterare, fyra familjehemssekreterare och en administrativ handläggare. Till gruppen hör också en specialpedagog. Vi erbjuder en god introduktion och en nära arbetsledning. Vi har kontinuerlig extern handledning och lästid varje månad. Vi ingår i kompetensprogrammet Yrkesresan. Varbergs kommun har eget gym där du tränar gratis, friskvårdsbidrag, erbjuder semesterväxling samt rabatt på Hallandstrafikens årskort. I arbetet finns stöd av en utvecklingsledare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av socialt arbete. Vi vill att du har erfarenhet av myndighetsutövning, utredningsarbete och att leda samtal med barn och föräldrar. För att trivas hos oss behöver du vara flexibel och kunna arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Vi använder oss av BBIC varför erfarenhet av arbetsmetoden är en merit. Vi erbjuder ett stimulerande arbete där metodutveckling pågår! Körkort krävs.
Erfarenhetskrav
Erfarenhet krävs
Övrigt
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Varbergs kommun är sedan 2015 en rökfri arbetsplats. Inför denna annonsering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.
I samarbete med offentliga jobb
Sista ansökningsdatum: 2021-02-24
Referensnummer: A1005500
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Rekrytering kommer att ske löpande.
Antal tjänster: 1
Upplysningar
Ann Dahl, Enhetschef
Telefon: 0340-888 68
Evelina Klemens, Utvecklingsledare
Telefon: 0340-889 55
Fackliga kontaktpersoner
Frida Andersson Tel: 0340-888 21
Helena Jisfält Tel: 0340-88843
Senast ändrad: