Den här nyheten är äldre än tre månader och kan därför vara inaktuell.

SKR:s servicemätning ger kommunen ris och ros

Resultatet från årets servicemätning ger Varberg direkt goda betyg när det gäller kontakt via både telefon och e-post. Mätningen visar dock att det finns utvecklingspotential när det gäller återkoppling från kommunens övriga verksamheter.

Servicemätningen utförs av SKR tillsammans med företaget Brilliant Future och baseras på svar från medborgare och kunder som kontaktat Varbergs kommun via telefon eller e-post till Varberg direkt.

Kontakt via telefon

De som kontaktat Varbergs kommun via telefon har fått betygsätta bemötandet de fått samt hur enkelt det varit att få hjälp med sin fråga i en skala från 1-5. Av de tillfrågande har 314 svarat.

Snittbetygeten för de två frågorna landar på:

  • Bemötande 4,37 (snittet för samtliga deltagande kommuner var 4,35).
  • Enkelhet 3,98 (snittet för samtliga deltagande kommuner var 4,0)

Kontakt via e-post

Även de som kontaktat Varbergs kommun via e-post har fått betygsätta tydlighet och enkelhet i e-postkonversationen i en skala från 1-5. Av de tillfrågande har 138 svarat.

Snittbetygeten för de två frågorna landar på:

  • Tydlighet 4,42 (snittet för samtliga deltagande kommuner var 4,34)
  • Enkelhet 4,23 (snittet för samtliga deltagande kommuner var 4,21)

Kommentarer visar på utvecklingspotential

Medborgare och kunder som deltagit i undersökningen erbjuds möjlighet att lämna en kommentar till sina betyg. Av 314 betyg har 183 kompletterande kommentar.

Ett tydligt mönster återkommer från år till år där den tillfrågade är mycket nöjd med bemötandet och den service som erbjuds i kontakten med Varberg direkt men har önskemål om snabbare återkoppling från verksamheter när ärendet behöver gå vidare in i kommunens organisation. Nedan kommer ett axplock av kommentarer:

  • "Att man vill bli uppringd verkar vara svårt."
  • "Trevligt bemötande och en vilja att vilja hjälpa till och bistå med sin kunskap. "
  • "Varberg direkt svarade utmärkt, förvaltningspersonen som ska ringa upp väntar jag på. "
  • "Jag väntar fortfarande på återkoppling."
  • "Det brister i återkoppling i princip alltid."
  • "Bra kontakt med växeln. Kom aldrig fram till personen ang. miljö mm. Ringde 7 ggr. Tröttnade!"
  • "Svarade snabbt fick hjälp snabbt Väldigt bra"

Detta är ett litet urval av alla 183 kommentarer men de övriga följer i mångt och mycket samma mönster. Mycket finns att vinna genom att Varbergs kommun blir tydligare och snabbare i sin återkoppling i ärenden som kommer in.

Text: Joakim Dissler, enhetschef, Varberg direkt

publicerad:

Senast Ändrad: