Så uppfattas kommunen

För att få veta hur invånare och företagare uppfattar kommunen deltar Varbergs kommun i ett flertal nationella undersökningar och mätningar. Med hjälp av resultaten kan vi jämföra oss med andra kommuner och med oss själva över tid. Den kunskap vi får till oss genom undersökningarna och mätningarna är ett viktigt underlag i kommunens löpande arbete för att utveckla våra verksamheter och arbetssätt.

Medborgarundersökningen

Medborgarundersökningen riktar sig direkt till kommunens invånare och genomförs av Statistikmyndigheten SCB. Den ger bland annat svar på hur invånarna bedömer att kommunen sköter sina verksamheter och vilket inflytande de anser sig ha över kommunala beslut. Här följer en sammanställning av resultatet av 2024 års medborgarundersökning med övergripande resultat och nedslag i specifika frågeområden.

Invånarna är nöjda med att bo och leva i Varberg

Resultaten för 2024 års medborgarundersökning visar att invånarna i Varbergs kommun i stor utsträckning är nöjda med att bo och leva i kommunen. Hela 98 % tycker att kommunen är en mycket eller ganska bra plats att bo och leva på, vilket innebär att varbergaren är nöjdare än snittet för riket (92 %). 84 % ger höga betyg till hur kommunen sköter sina olika verksamheter. 81 % av invånarna skulle rekommendera andra som inte bor i kommunen att flytta hit, vilket är 18 % fler än snittet för riket. Totalt ger snittet för dessa tre frågor Varbergs kommun ett ”nöjd-medborgar-index” på 88 %, vilket är signifikant högre än snittet för Sverige (79%).

Färre unga skulle rekommendera andra att flytta till kommunen

Trenden för resultaten i de övergripande frågorna om trivsel, skötsel av verksamheter och rekommendation till andra att flytta till kommunen är stabilt höga resultat sedan 2021 (jämförelsetal saknas för tidigare år). På övergripande nivå skiljer sig inte resultaten mellan kvinnor och män, dock noteras en skillnad mellan åldersgrupper. Yngre invånare skulle i lägre utsträckning rekommendera andra att flytta till kommunen. 64% av invånarna under 29 år skulle rekommendera andra att flytta till kommunen, medan motsvarande andel bland invånare 30 år och äldre är 84%. För att ta reda på mer om vad skillnaden beror på krävs fortsatta analyser.

Både starka resultat och utmaningar

Varbergs kommun visar starka resultat inom flera områden jämfört med riket. Områdena ”Trygghet” och ”Polis och räddningstjänst” är de mest framstående styrkorna, där kommunen får 88% höga betyg, vilket är betydligt högre än rikets 82% samt 80%. Detta indikerar en hög känsla av säkerhet bland invånarna. Kommunen som helhet får också ett starkt betyg på 73%, överträffande rikets 64%, vilket tyder på en positiv allmän uppfattning om kommunen och kommunens arbete.

På frågeområdet ”Problem i samhället” utmärker sig Varberg mycket positivt och de flesta har svarat att det är mycket lite, eller ganska lite, problem i samhället. Varberg får 79% höga betyg, jämfört med 65% för riket.

Områden med tydlig positiv trend är uppfattningen om hur väl kommunala vuxenutbildningen fungerar, polisens närvaro i kommunen och hur väl socialtjänstens stöd och hjälp till utsatta personer fungerar.

Det är få områden där Varberg ligger sämre till än riket. De områden som har lägre resultat än riket är ”Resor och kommunikation”, ”Underhåll av den offentliga miljön”, samt ”Klimat- och miljöarbetet”. Även invånarnas upplevelse av möjligheter till påverkan på politiska beslut och kommunala verksamheter ligger klart lägre än riket.

Olika bilder av äldreomsorgen och bättre betyg för socialtjänsten

När de äldre som själva nyttjar kommunens äldreomsorg (eller deras anhöriga) blir tillfrågade om sina upplevelser av vård och omsorg i brukarundersökningen Vad tycker de äldre om äldreomsorgen, har resultaten de senaste åren varit bättre än rikssnittet när det gäller hemtjänst. För särskilt boende ligger resultaten strax över eller i nivå med riket.

Medborgarundersökningen speglar vad befolkningen i stort tycker om kommunens verksamheter inom ett stort antal områden Allmänhetens syn på kommunens vård, omsorg och stöd påverkas troligen av flera faktorer, varav en kan vara hur utmaningar i verksamheten beskrivs i media.

Medborgarundersökningen visar att 57% av respondenterna är nöjda med kommunens hantering av äldreomsorgen jämfört med rikssnittet på 55%. Nöjdheten har ökat succesivt under tre års tid. Andelen positiva svar kring kommunens insatser för personer med funktionsnedsättning ligger i nivå med riket och resultaten har förbättrats de senaste tre åren. Socialtjänstens stöd och hjälp till utsatta personer uppfattas fungera väl med 59% positiva svar (riket 51%), vilket är en kraftig förbättring för Varberg jämfört med 2023.

Nöjdhet med förskola och skola men också anledning till oro

När det gäller medborgarnas uppfattning om förskola och skola, bekräftar Medborgarundersökningen resultaten från andra mätningar och uppföljningar. Varbergs förskola och skola har en god och stabil kvalitet i jämförelse med andra, och uppfattas även så, men uppföljningen i verksamheterna tyder samtidigt på att det finns trender som oroar och visar på att den goda kvaliteten inte är självklar och utmanas just nu.

I medborgarundersökningen visar nöjdheten med förskolan på en liten minskning, även om den är fortsatt mycket hög (87%). Andra undersökningar om förskolan visar på stabil nöjdhet och kvalitet över tid.

Uppfattningen om hur grundskolan fungerar ligger högre än riket (77% jämfört med 72%) och även nöjdheten med gymnasieskolan ligger över riket (85% jämfört med 78%), vilket även bekräftas av andra kvalitetsmätningar. En större skillnad mellan riket och Varberg kan ses vad gäller vuxenutbildningen, där resultatet för Varberg avviker tydligt i positiv riktning (90% jämfört med 78%).

Skötsel och underhåll av den offentliga miljön är angelägna frågor

Invånarnas uppfattning om skötseln av den offentliga miljön ger cirka 68 % höga betyg jämfört med 70% för riket. Här inkluderas skötsel av gator, vägar, gång- och cykelvägar, idrottsanläggningar, allmänna platser, naturområden, badplatser och byggnader med kommunala verksamheter. Jämfört med de höga betygen inom flertalet av de övriga frågeområdena som ingår i medborgarundersökningen, ligger flera av resultaten kopplade till underhåll av den offentliga miljön under rikssnittet.

Lägst skattas snöröjningen av gång- och cykelvägar med 48% höga betyg, jämfört med rikets 57%. På tre av tio områden har Varberg högre betyg än riket: skötsel av gator och vägar, skötsel av allmänna platser och åtgärder mot skadegörelse.

I ett växande Varberg med fler invånare och besökare, ökar behovet av skötsel och slitaget på de allmänna ytorna. Samtidigt byggs nya fina anläggningar som också ska underhållas. Sammantaget leder detta till en större påfrestning på både anläggningar och kommunens driftverksamhet. Trots utmaningarna är andelen höga betyg på det stora hela jämförbara med nivåerna för riket, men medborgarundersökningen indikerar att skötsel och underhåll är angelägna frågor för att bibehålla och förbättra medborgarnas upplevelse av sin kommun.

Fritid, nöjes- och kulturliv skattas högt

Enligt medborgarundersökningen är majoriteten av invånarna i Varbergs kommun nöjda med utbudet av kulturliv och mötesplatser. Utbudet av caféer, restauranger, kultur- och nöjesliv skattas högre i Varberg än snittet för riket. Även tillgång till idrotts- och motionsanläggningar och friluftsområden skattas högt.

När det gäller utbudet av ställen för unga att träffas är nöjdheten låg, 31 % är mycket eller ganska nöjda, vilket dock är en förbättring jämfört med föregående års resultat på 26%. I sammanhanget bör det påpekas att medborgarundersökningen enbart besvaras av personer över 18 år, och därför inte speglar vad den yngre delen av befolkningen anser. Utbudet av ställen för äldre att träffas visar på en tydlig positiv trend med en ökning av positiva betyg från 29 % (2022) till 62%, och nöjdheten ligger högre än riket (55%).

Uppfattningen om resor och kommunikationer varierar

Varbergarna ger i något större uträckning än övriga riket låga betyg till möjligheterna att resa kollektivt. Det är särskilt tydligt när det gäller att ta sig till och från fritidsaktiviteter där 61 % skattar möjligheterna lågt. Uppfattningarna om möjligheterna att resa kollektivt kan indikera att det finns vissa brister i utbudet av kollektivtrafik, men speglar sannolikt också bilens dominerande roll i transportsystemet. Varbergs kommun har en kontinuerlig dialog med Hallandstrafiken om hur busslinjer och tågtrafik kan utvecklas.

Mer positivt är att utbudet av laddstationer får bättre betyg än rikssnittet. Utbudet av bilpooler får ett kraftigt förbättrat betyg jämfört med föregående år, från 29% till 55%. Utbudet är fortsatt relativt litet, men det förbättrade resultatet kan möjligen tolkas som att de medborgare som efterfrågar bilpooler har fått bättre information om de möjligheter som finns.

Det behövs bättre information om hållbarhet, klimat och miljö

På frågor om klimat- och miljöarbete varierar medborgarnas nöjdhet men ligger sammantaget strax under snittet för riket. De lägsta betygen finns inom kommunens arbete för att minska sin egen miljö- och klimatpåverkan i sina verksamheter, kommunens information om vad invånarna själva kan göra för att minska sin miljö- och klimatpåverkan, samt möjligheten att kunna återvinna avfall utan att behöva transportera bort det med bil eller annat motordrivet fordon. Hämtningen av hushållsavfall och kommunens arbete för att säkerställa tillgången till dricksvatten skattas mycket högt (95% respektive 92%).

Kommunen arbetar på olika sätt för att göra det lätt att göra rätt för människor som bor och verkar i Varberg. Som en del i att minska den kommunala verksamhetens egen miljö- och klimatpåverkan i sina verksamheter pågår ett omfattande arbete som involverar alla kommunala förvaltningar och bolag i att jobba enligt EU:s nya hållbarhetsdirektiv. Varberg går längre än lagkravet och inkluderar hela organisationen (inte bara bolagen), vilket stärker framtida hållbarhetsarbete och även väcker intresse hos många andra kommuner.

Tryggheten i Varberg upplevs hög

Över lag känner sig kommuninvånarna tryggare och mindre oroliga att drabbas av brott än den genomsnittlige invånaren i Sverige. Resultatet är i linje med vad kommunens egen trygghetsenkät och den nationella trygghetsundersökningen vittnar om. I nästintill samtliga frågor om trygghet har Varberg ett bättre resultat än övriga riket. När det är ljust ute känner så gott som alla invånare i Varberg sig trygga utomhus. Även när det är mörkt ute upplever invånarna en hög trygghet utomhus.

Det finns ett par områden som har något sämre resultat. Nedskräpning, narkotikahandel, och oro för inbrott är områden där en något större andel av invånarna anser det vara ett ganska eller mycket stort problem (cirka 30 %), men betygen har förbättrats något jämfört med föregående år särskilt när det gäller inbrott och stölder. Identitetsstöld är den form av brottslighet som störst andel av invånarna känner oro att drabbas av, en form av brottslighet som utmärks av att den inte behöver ha direkt anknytning till Varberg som plats. Nöjdheten med den polisiära närvaron i kommunen har ökat sedan föregående mätning, där 81% nu ger höga betyg jämfört med 69% 2023. Det uttrycks en mycket hög nöjdhet med räddningstjänsten och kommunens information vid samhällsstörningar.

Kommunens brottsförebyggande arbete är under utveckling. Kommunen har tagit fram en lägesbild och en åtgärdsplan (som ska konkretiseras ytterligare i kommunens förvaltningar och bolag). Lägesbilden och åtgärdsplanen, tillsammans med den egna trygghetsenkäten, utgör grunden för medborgarlöftet som tas fram i samverkan med polisen.

Frihet att vara sig själv och leva efter egna val

Allmänt sett indikerar medborgarundersökningen att tilliten till andra människor är något högre i Varberg än i riket. Cirka 66 % av invånarna anser sig kunna lita på människor i allmänhet. 93 % av de svarande uppfattar sig kunna vara och leva som de vill i kommunen. Varberg har haft en förhållandevis homogen befolkning, men i takt med att kommunen växer blir befolkningen alltmer heterogen. För att bibehålla invånarnas goda upplevelse av att kunna leva och vara som de vill även på sikt, kan aktiva insatser inom jämlikhet och delaktighet bli allt viktigare. Kommunen har ett aktivt arbete för att främja integration och minska utanförskap, men i medborgarundersökningen skattas kommunens arbete för att förbättra integration och delaktighet av människor i samhället lägre än snittet för riket. Möjligen tyder det på ett behov av att insatserna blir mer synliga för invånarna. Samtidigt är integration en ömsesidig process där människor bidrar till varandras och samhällets utveckling för att skapa gemenskap och tillhörighet.

Låg upplevelse av insyn och inflytande

Betydligt färre av invånarna känner tillit till politiker, såväl i Varberg som i riket. 44% ger höga omdömen kopplat till förtroende för kommunens politiker. Hela 73 % av kommunens invånare upplever att man har mycket eller ganska små möjligheter till insyn och inflytande över kommunala beslut och verksamheter. Undersökningen visar också att 78 % av invånarna ger låga betyg till hur de uppfattar att kommunens politiker är lyhörda för invånarnas tankar och idéer kring kommunen och dess verksamheter. Cirka hälften av invånarna anser att kommunens anställda arbetar för kommunens bästa. Resultaten är inte unika för Varbergs kommun, utan ligger i nivå med snittet för riket.

Många upplever små möjligheter att påverka politiska beslut

När det gäller möjligheterna som kommunens invånare har att påverka inom de kommunala verksamheterna, exempelvis genom brukarråd eller föräldraråd, ger medborgarundersökningen ett klart svagare resultat för Varbergs kommun än för riket. 34 % av varbergarna anser att det finns goda eller mycket goda möjligheter till påverkan, jämfört med 41 % för riket. Även möjligheterna som kommuninvånare har att påverka politiska beslut och delta aktivt i arbetet med utveckling av kommunen skattas lågt. Enligt medborgarundersökningen upplever ca 80% av kommunens invånare att det finns små eller mycket små möjligheter att påverka innehållet i politiska beslut. Högre betyg ges för hur kommunen informerar vid större förändringar i kommunen, till exempel stadsplanering och byggnationer. Svaren sammantaget ger kommunen viktig information om behovet av att arbeta mer med dialog, delaktighet och demokrati. Läs mer om de slutsatser och medskick som görs på temat i analysen av målområdet ”Ett samhälle för alla”.

Servicemätningen

Servicemätningen genomförs av Sveriges kommuner och regioner (SKR) tillsammans med företaget Brilliant Future. Den mäter hur invånare som kontaktar kommunen upplever bemötande och service.

Bemötande, tydlighet och enkelhet undersöks

Varberg direkt, kommunens kontaktcenter, spelar en central roll i servicemätningen. Där arbetar kommunvägledare som ska ge invånarna snabb och lättillgänglig service. Genom servicemätningen får invånarna möjlighet att ge feedback på tre viktiga områden: bemötande, tydlighet och hur enkelt det varit att få hjälp. Invånare som haft kontakt med kommunen ombeds att svara på en enkät, men det går även att lämna muntlig feedback för att ge ytterligare synpunkter.

Bra bemötande men fortfarande utmaningar i tillgänglighet

Grunden till ett bra bemötande handlar om att visa ett genuint serviceintresse i kontakten med invånaren. Vi vet att det är engagemanget från medarbetaren som starkast korrelerar med totalupplevelsen vid kontakt. Enligt undersökningen är bemötandet vid första kontakten mycket positivt. Kommunvägledarnas bemötande får ett genomsnittsbetyg på 4,4 av 5, vilket tyder på ett bra resultat.

När invånare behöver hjälp med något är det av yttersta vikt att det kan ske så enkelt som möjligt. Enkelhet handlar om att kunna lösa sitt ärende eller få svar på sin fråga med minsta möjliga ansträngning eller frustration. Upplevelsen av hur enkelt det varit att lösa ärenden via Varberg direkt är positiv, med ett genomsnitt på 4.0 vilket tyder på en bra första kontakt.

De muntliga svaren bekräftar ofta betygsättningen. Många är nöjda med bemötandet, men det finns återkommande kommentarer om svårigheter att komma vidare inom den kommunala organisationen, särskilt när det gäller att få svar och återkoppling från rätt tjänstepersoner via telefon eller e-post. Ett vanligt önskemål är att få snabbare återkoppling och att komma i kontakt med rätt person direkt, vilket kan påverka upplevelsen av servicen.

Insikt

Insikt mäter servicen i kommunens myndighetsutövning, och vänder sig till företagare som har haft ett myndighetsärende med kommunen under året. Varbergs kommun mäter även nöjdheten hos privatpersoner, ideella föreningar och offentliga organisationer.

Undersökningen genomförs av Sveriges kommuner och regioner (SKR) i samarbete med Stockholm Business Alliance (SBA). En enkät skickas till dem som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätåret.

Sju myndighetsområden mäts

Genom insiktsmätningen får kommunen kunskap om hur företagare med ärenden i kommunen uppfattat servicen inom sju olika myndighetsområden:

  • Bygglov
  • Miljö- och hälsoskydd
  • Livsmedelskontroll
  • Serveringstillstånd
  • Brandskydd
  • Markupplåtelse
  • Upphandling, Nöjd Upphandlings Index (NUI, egen utformad enkät)

Genom mätningen får kommunen ett Nöjd Kund Index (ett så kallat NKI) som ger en indikation på hur nöjda kunderna är med kommunens service. NKI-värdet är baserat på tre övergripande frågor kring hur hanteringen av ärendet uppfattas. Mätningen belyser kommunens ärendehantering utifrån sex olika serviceområden; kunskap, rättssäkerhet, effektivitet, information, kompetens och bemötande.

Vilka som får svara på enkäten avgörs genom ett urval. Om en person har svarat på enkäten ett år, skickas den inte igen till samma person i närtid.

Godkänt betyg men oroande trend

Näringslivet i Varberg ger kommunens myndighetsutövning ett godkänt betyg, men årets NKI-mätning visar en liten nedgång från 77 till 75. Även om förändringen inte är dramatisk, pekar trenden åt fel håll. Samtidigt arbetar många kommuner aktivt med att förbättra sin service, vilket gör att Varberg riskerar att halka efter om åtgärder inte vidtas.

Särskilt inom serveringstillstånd syns en större utmaning, då detta område står för det största poängtappet. För att stärka företagsklimatet och skapa bättre förutsättningar för Varbergs företag behöver förbättringsområden identifieras och servicen utvecklas.

Resultatet används för att förbättra företagsklimatet

Frågorna i mätningen Insikt avser endast faktorer som kommunerna själva ansvarar för och kan påverka, även om nationell lagstiftning och otydlighet i införande av nya lagkrav också påverkar kommunens hantering inom vissa myndighetsområden.

Kommunen kan använda mätningen som underlag för att förbättra företagsklimatet. Ansvariga inom samtliga myndighetsområden får tillgång till resultatet och använder det i sin verksamhetsutveckling. Resultaten utgör på så vis ett konkret verktyg för förbättringsarbete. Undersökningen möjliggör jämförelser över tid och med andra kommuner.

Varbergs kommun mäter företagares åsikt men även andra organisationer och privatpersoner som haft ett ärende inom något av myndighetsområdena (det är inte alla myndighetsområden som berör privatpersoner). Resultatet för gruppen företag (som är den största) jämförs med övriga ärenden för att se att kommunens service håller en jämn kvalitet.

Slutsatser efter årets undersökningar

Behovsdriven verksamhetsutveckling

Medborgarundersökningen, Servicemätningen och Insikt fokuserar på hur kommunens invånare och företagare uppfattar kommunen. Medborgarundersökningen ger en bild av hur invånarna (18 år och äldre) ser på kommunen och dess varumärke. Servicemätningen å andra sidan ger konkret feedback från invånare som har behövt hjälp från kommunen. Insikt fokuserar på företagares erfarenheter av myndighetsärenden, men fångar också andra gruppers erfarenheter.

Tillsammans ger dessa undersökningar värdefull information som kan bidra till att utveckla och förbättra kommunens tjänster och verksamheter. De hjälper till att anpassa den kommunala servicen efter invånares och företagares behov och upplevelser.

Tydliga och tillgängliga vägar för delaktighet behövs

Medborgarundersökningen visar att invånarna i Varbergs kommun över lag har positiva attityder till kommunen, men det finns behov av att förbättra möjligheterna till delaktighet och förtroendet för politiker. Det är viktigt att invånarna upplever att de kan påverka kommunens utveckling och att deras röster blir hörda. Samtidigt kan det vara en utmaning att som invånare förstå hur delaktighet fungerar i praktiken. Därför måste kommunen erbjuda tydliga och tillgängliga vägar för medborgarengagemang.

Medborgarundersökningen tyder på att förtroendet för politiker är lågt, vilket inte är unikt för Varberg, och andra studier visar att allt färre, särskilt yngre, vill ta på sig politiska uppdrag. Kommunen har en viktig roll i att öka attraktiviteten för politiska uppdrag genom att stödja politiker och främja samarbete mellan politik och förvaltning, med fokus på dialog och gemensamt ansvar för att stärka demokratin.

Välfärd skapas tillsammans med invånare och företagare

Service och bemötande är fundamentala för att skapa en positiv upplevelse för invånare och företagare. En krånglig upplevelse skapar stor frustration när en invånare eller företagare vill ha hjälp från sin kommun. Både Servicemätningen och Insikt visar att det i Varbergs kommun i stor utsträckning finns både god service och gott bemötande. En god servicekultur och arbetssätt som bygger på dialog, demokrati och delaktighet behöver genomsyra varje nivå och enhet i kommunen. Välfärd skapas inte för, utan tillsammans med, invånare och företagare – med tillit och goda relationer som grund.

Fakta Medborgarundersökningen

SCB:s medborgarundersökning är en attitydundersökning som görs på uppdrag av kommuner för att mäta hur kommuninvånare ser på sin kommun. Sammanlagt deltog 128 kommuner 2024. För att möjliggöra jämförelser med hela riket, och inte enbart deltagande kommuner, görs ett tilläggsurval på länsnivå.

Enkäten består av 128 frågor och skickas till ett slumpmässigt urval av kommunens invånare i åldrarna 18 och äldre. Hur många som väljs ut beror på invånarantalet i respektive kommun.

I en urvalsundersökning ingår endast en del av populationen i urvalet, men svaren i undersökningen används för att dra slutsatser om hela populationen. Bland kommunens invånare som var 18 år eller äldre, drogs ett slumpmässigt urval på 1 198 personer. Totalt svarade 411 personer, vilket ger en svarsfrekvens på drygt 34%. När resultaten analyseras tas hänsyn till att det finns en skevhet i benägenhet att delta i undersökningen. Detta görs genom att SCB använder sig av kalibrerade vikter, vilket gör att resultatet speglar kommunen i stort och inte de svarande. Man bör dock alltid tolka resultaten i statistiska undersökningar med en viss försiktighet.

Enkäten finns på svenska, engelska och arabiska.

Fakta Servicemätningen

Sveriges kommuner och regioner (SKR) har, tillsammans med företaget Brilliant Future, tagit fram en mätning av service och bemötande vid kontakt med kommunen. Den mäter invånarnas upplevelse av service och bemötande när de kontaktar kommunen. Syftet är att skapa en samlad nulägesbild av kommunens service och bemötande. Mätningen möjliggör en nationell jämförelse och kan användas som en del i arbetet med att säkra kvaliteten i den upplevda servicen och att utveckla verksamheten utifrån invånarnas upplevelser och behov.

Servicemätningen genomförs av SKR och Brilliant en gång per år, vanligtvis på våren. Varbergs kommun genomför utöver undersökningen en löpande servicemätning under hela året. Undersökningens resultat för 2024 bygger på fler än 5 000 svar från de som kontaktat Varbergs kommun under 2024.

Servicemätningen genomförs på svenska.

Fakta Insikt

Insikt är en nationell servicemätning som bedömer kommunernas myndighetsutövning inom åtta olika områden. Huvudfokus ligger på företagares upplevelser, men kommunerna kan även välja att mäta nöjdheten hos privatpersoner, ideella föreningar och offentliga organisationer.

Undersökningen genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) i samarbete med Stockholm Business Alliance (SBA). Enkäten skickas till dem som under mätåret har haft ett avslutat myndighetsärende i kommunen. Endast de som har haft en faktisk kontakt med kommunen deltar, vilket ger en direkt återkoppling på service och bemötande.

Resultaten fungerar som ett konkret verktyg för att förbättra kommunens service och möjliggör jämförelser både över tid och med andra kommuner.

Publicerad den:

Senast Ändrad: