Sök

Om e-legitimation

Här får du veta vad e-legitimation och Mobilt BankID är och hur du skaffar det. Du får också veta hur du ska göra om du saknar ett svenskt personnummer men vill fylla i en e-tjänst som kräver e-legitimation.

Vad är en e-legitimation och Mobilt BankID?

En e-legitimation använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter på Mina sidor. Du kan även använda samma e-legitimation på andra ställen, till exempel när du deklarerar på Skatteverket eller för att logga in på din bank.

Du kan installera en e-legitimation på din dator eller på din smartphone eller surfplatta. Om du har den på en mobil enhet kallas den Mobilt BankID. Med Mobilt BankID kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har telefonen med dig.

Hur skaffar jag en e-legitimation?

För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått en viss ålder. Vilka åldersgränser som gäller framgår av e-legitimationsutfärdarnas webbplatser.

Om du har en internetbank så loggar du in på den och laddar ner din e-legitimation där. Det är gratis. Vissa banker kallar e-legitimationen för BankID, men den fungerar på samma sätt.

Om du inte har en internetbank kan du få en e-legitimation genom Telia.

Jag saknar ett svenskt personnummer, hur gör jag då?

Om du saknar svenskt personnummer, kontakta administratören för den e-tjänst som du vill fylla i . Uppgifter om administratören hittar du under "Kontaktuppgifter - Frågor om e-tjänsten" i aktuell e-tjänst.

ikon

Kontakta oss

Kontakt

Kontaktinformation

ikon

Självservice & blanketter