Padelbana
Enstaka padelbanor utomhus kräver vanligtvis inte bygglov. Om det är många banor kan det bedömas som en idrottsanläggning, som är en lovpliktig åtgärd. En padelhall är en byggnad och kräver därför alltid bygglov.
Om padelbanorna bedöms som en idrottsanläggning prövas åtgärden utifrån den detaljplan som gäller för platsen du söker för. Om detaljplanen medger idrottsverksamhet eller besöksverksamhet kan padelbanorna anses vara planenliga. Om detaljplanen medger någon annan användning, kan det bli svårare att få bygglov. En bedömning kommer behöva göras i varje enskilt fall.
Padelhall är en byggnad och kräver därför alltid bygglov. Även om du vill bygga hallen i en befintlig byggnad behövs det bygglov.
Om detaljplanen medger idrottsverksamhet, besöksverksamhet eller liknande, kan padelhallen anses vara planenlig. Om detaljplanen medger någon annan användning, kan det bli svårare att få bygglov. En bedömning kommer behöva göras i varje enskilt fall.
Hur ansöker jag?
Du behöver lämna in en ansökan till byggnadsnämnden.
När du tar fram ditt underlag är det viktigt att tänka på att alla ritningar ska vara fackmannamässigt ritade. Det betyder att de ska vara:
- Ritade med linjal och med svarta linjer på vit bakgrund. Använd inte rutat eller linjerat papper om du ritar för hand.
- Måttsatta (höjd, längd, bredd eller avstånd) i meter, med minst en decimal.
- Skalenliga och ha en skalstock (ett måttsatt skalstreck som visar skalan) så att det går att kontrollera att skalan och måtten stämmer.
Dessa handlingar behöver du lämna in tillsammans med din ansökan:
En situationsplan baserad på en nybyggnadskarta används när du ska bygga en ny friliggande byggnad inom detaljplanerat område eller inom sammanhållen bebyggelse.
- Från tomtgränsen ska du rita in två vinkelräta avstånd till byggnaden som låser byggnadens placering. Avstånden ska till exempel vara till en långsida och till en gavel.
- Byggnadens yttersidor ska vara måttsatta.
- Byggnadens färdiga golvhöjd ska vara med.
- Situationsplanen ska redovisa infart och parkering.
- På situationsplanen ska du redovisa vilka befintliga byggnader som finns på tomten. Om någon byggnad ska rivas ska du markera den med ett kryss eller markerar på annat tydligt sätt.
- Situationsplanen ska vara aktuell och inte ha varit använd tidigare.
- Du får inte ändra något på kartan du beställer från kommunen, till exempel ta bort kommunens logotyp, utan bara lägga till det du ska bygga.
En planritning visar själva byggnaden uppifrån så att det går att se hur byggnaden ska vara utformad och användas.
- Planritningarna ska vara skalenliga och redovisa utvändiga mått, samt vara möblerade och redovisa fönstrens och dörrarnas placering.
- På ritningen ska du ange vad de olika rummen ska användas till, till exempel ”sovrum” eller ”kök”.
- Väggarnas in- och utsida ska ritas in.
- Om det finns flera våningar ska det finnas en planritning för samtliga våningsplan.
- Alla dörrar och fönster ska vara inritade skalenligt och stämma med fasadritningen.
- Det ska finnas en markering som visar var snittet är taget för sektionsritningen.
- Det ska finnas skalangivelse och skalstock (ett måttsatt skalstreck som visar skalan) på ritningen.
Tänk på: Om din ansökan eller anmälan gäller för tillbyggnad ska ritningen visa både den befintliga byggnaden och den planerade tillbyggnaden.
Exempelritningar:
Planritning, nybyggnad Pdf, 66.4 kB.
En fasadritning visar hur en byggnad ser ut utvändigt, det vill säga det du ser när du tittar på en av husets utsidor rakt framifrån.
- Fasadritningen ska vara i skala 1:100 och innehålla en måttstock.
- Ritningen ska visa hela byggnaden från alla berörda väderstreck. Väderstrecken ska stå med på respektive fasadritning. Om din ansökan bara berör en eller enstaka fasader räcker det att du redovisar dessa.
- Hela byggnaden ska vara med på fasadritningarna, och om du söker för en tillbyggnad, skylt eller fasadändring ska tillbyggnaden/förändringen tydligt markeras.
- Befintliga och blivande marklinjer ska redovisas. Om marknivåerna inte ändras behöver du skriva det tydligt på fasadritningen tillsammans med en redovisning av befintlig marklinje
Exempelritningar:
Fasadritning, nybyggnad Pdf, 91.1 kB.
Fasadritning, tillbyggnad Pdf, 243.8 kB.
En sektionsritning visar byggnaden i genomskärning från sidan.
- Ritningen ska visa hur byggnaden är uppbyggd med till exempel våningar, vind och källare.
- Sektionsritningar ska vara skalenliga och måttsatta med rumshöjd, byggnadshöjd, nockhöjd och taklutning.
- Den ska visa takvinkel, rumshöjd och nockhöjd.
- Den ska visa hur byggnaden ansluter till marken. Du ska också rita ut befintlig och blivande marknivå.
- Det ska finnas skalangivelse och skalstock (ett måttsatt skalstreck som visar skalan) på ritningen.
Exempelritningar:
När du ska bygga en ny verksamhet, eller ändra användningen i en byggnad till en annan verksamhet, behöver du i samband med din ansökan komma in med en verksamhetsbeskrivning. I denna ska du ha med:
- En kort men utförlig beskrivning förklara vad det är för sorts verksamhet som kommer att bedrivas.
- Beskrivning av verksamhetens omfattning, hur den kommer att påverka exempelvis trafiksituationen eller om den har någon annan omgivningspåverkan.
- Redovisa hur många parkeringsplatser din verksamhet behöver och var de ska placeras.
Andra uppgifter som är bra att redovisa, beroende på vilken typ av verksamhet du ska söka för, är:
- Öppettider
- Förväntat antal besökare och anställda
- Hur varuleveranser och sophantering ska ske.
- Om din verksamhet kommer att orsaka buller behöver du beskriva detta.
Ansök gärna digitalt, så att du enkelt kan ta del av handlingar och beslut i ditt ärende.
Om du vill ansöka via en blankett, kontakta Varberg direkt. Kontaktuppgifter finns längst ner på denna sida.
Vad kostar det?
Avgiften baseras på hur omfattande åtgärden är.
Kostnadsexempel:
- Nybyggnad av verksamhet, 130 - 100 kvm, kostar 25 900 kronor.
- Tillbyggnad 50 - 129 kvm, kostar 15 400 kronor.
- Ändrad användning av byggnad, 130 - 199 kvm, kostar 20 200 kronor.
- Ändrad användning av byggnad, 500 - 799 kvm, kostar 49 800 kronor.
Ibland tillkommer avgifter. Det kan till exempel handla om grannehörande, startbesked och avvikelser från gällande detaljplan. I vissa ärenden tar vi även ut en planavgift.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende är unikt och vi kan avgöra hur lång handläggningstiden blir när vi börjar granska ditt ärende. Alla bygglovsärenden ska enligt lag hanteras inom tio veckor.
Senast ändrad: