Elisabet Thelne, rektor på Trönningeskolan. Foto: Natalie Greppi.

Jag hoppas verkligen inte att vi får en sån här pärs till!

Ett ständigt pusslande för att få dagens lektioner att gå ihop, och sjukfrånvaro till höger och vänster. Läget på Trönningeskolan har varit minst sagt tufft det sista.

Måndag morgon i slutet av november 2020 på Trönningeskolan. Dagen börjar tidigt för rektor Elisabeth Thelne, rektor för årskurs F-3. Det är kris på skolan. De senaste två veckorna har runt 25 procent av personalstyrkan varit frånvarande – varje dag. Nya sjuk- och friskanmälningar kommer in dagligen.

– Varje kväll sitter jag och tänker på vem som ska jobba var dagen efter, säger Elisabeth. Det första jag gör på morgonen är att kolla vem som är borta, och planerar vilken personal jag ska placera var. Det måste alltid finnas både en plan A och en plan B. Varenda morgon skickar jag ut ett mejl till personalen om vilka som är sjuka och hur bemanningen ser ut.

Detta är den andra krisen som Elisabeth och hennes medarbetare på Trönningeskolan genomgår denna höst. Även i september var frånvaron bland personalen hög. Upp till fjorton personer, av personalstyrkan på knappt 40, var borta många dagar. Men hittills har all undervisning på Trönningeskolan kunnat bedrivas som vanligt, med hjälp av flexibel personal och en hel del pusslande.

– Den första krisen kom lite som en chock, säger Elisabeth. Vi var inte beredda på att den skulle komma redan i september. Men jag har haft tur att jag hela tiden lyckats ha behöriga lärare i alla klassrum. Jag har fått flytta runt fritidspersonalen, haft inne vikarier och ibland tagit hjälp av speciallärare.

Ständig information till vårdnadshavare

Vårdnadshavarna har under hösten fått ständig information om hur läget ser ut på Trönningeskolan. En eller två gånger i veckan går information ut via Unikum.

– Jag är väldigt öppen med hur situationen ser ut, säger Elisabeth. Vårdnadshavarna får veta hur många i personalen som är sjuka, hur många som testat positivt för covid-19 och hur mycket personal vi har på plats. De ska känna sig trygga med att barnen har det bra.

Många vårdnadshavare har stöttat genom att hämta barnen tidigare på fritids när personalstyrkan har varit knapp. De har också haft en stor förståelse för personalbristen och den svåra situation som skolan har befunnit sig i.

– Vårdnadshavarna är fantastiska, säger Elisabeth. De har uppskattat den öppna dialogen och har känt ett förtroende för skolan hela tiden, och det betyder otroligt mycket.

Stressande situation

Med många kollegor som varit frånvarande och sjuka finns det en del oro bland personalen på Trönningeskolan.

– Jag har varit väldigt noga med att vi måste respektera varandra, säger Elisabeth. Vissa är mer oroliga än andra och alla är stressade och trötta. Både de som är hemma sjuka och de som är på plats känner stress över situationen.

De senaste veckorna har varit väldigt tuffa, berättar Elisabeth. När personalfrånvaron var hög i september var även många barn sjuka och hemma från skolan. Trycket på verksamheten blev då inte riktigt lika stort som det kunde ha blivit. Nu är frånvaron bland barnen mindre, vilket gör personalbristen än mer påtaglig.

– Förra veckan kände vi att det inte går att ha öppet om det fortsätter såhär, säger Elisabeth. Jag kände att jag inte kunde pressa personalen längre. Tankarna fanns på att stänga de äldre årskurserna för distansundervisning, och flytta ner lärare till de yngre årskurserna.

Så långt har man inte behövt gå – än så länge. Personal kommer kontinuerligt tillbaka från sjukfrånvaron och verksamheten kan hållas flytande. Jullovet är dessutom inom räckhåll, med en välbehövlig andningspaus.

– Jag är stolt över hur flexibel personalen är, säger Elisabeth. Jag har varit noga med att informera och ha en öppen dialog, och jag har haft nära kontakt med de som varit hemma. Det tror jag gör att alla orkar. Jag är imponerad över hur alla har ställt upp, det lagarbetet är häftigt att se. Men jag hoppas verkligen inte att vi får en sådan här pärs till!

Senast publicerad: