
Invigning av “Horisonten – Att ta emot en sol” på Varbergs station
Den 17 juni invigs den fyra meter höga skulpturen ”Horisonten – att ta emot en sol” på södra stationstorget i Varberg. Verket, skapat av konstnären Joakim Ojanen, blir ett nytt välkomnande inslag för resenärer och en mötesplats i stadens nya stationsområde.
Media och allmänhet är välkomna på invigning som äger rum den 17 juni klockan 16.30 på södra stationstorget.
Programpunkter
- Mariella Sivertstrand, verksamhetschef Kultur, bibliotek och kulturskola, välkomnar invigningen
- Tal av Johan Hjertström, projektchef (Trafikverket) samt Eva Malm Öhrström, chef förmedling och kommunikation (Statens konstråd).
- Samtal mellan curator Marianne Jonsson (Statens konstråd), konstnären Joakim Ojanen och landskapsarkitekten Karin Sjödin (hamn- och gatuförvaltningen)
- David Sandrén, kommunstyrelsens ordförande, samt Åse Craft Aronsson, kultur- och fritidsnämndens ordförande, avtäcker konstverket
- Musikinslag av Kulturskolans elever
- Hamn och gata är på plats och informerar om projekt Stationstorget.
Horisonten – att ta emot en sol
- Konstnär: Joakim Ojanen
- Material: Bemålad, polerad brons
- Höjd: cirka fyra meter
- Plats: södra stationstorget, Varberg station
- Beställare: Trafikverket i samverkan med Statens konstråd och Varbergs kommun
Senast publicerad:
Detaljer
Datum: 17 juni 2026
Tid: 16.30 - 17.30
Pris: Gratis
Arrangör
0340-88 000
Plats
- Varbergs station
Information
Längd: Programmet beräknas pågå ungefär en timme
Café Komedianten finns på plats med fikaförsäljning