Färgstark skulptur av en figur med uppsträckta armar som håller en gyllene sfär framför en stationsbyggnad.

Invigning av “Horisonten – Att ta emot en sol” på Varbergs station

Den 17 juni invigs den fyra meter höga skulpturen ”Horisonten – att ta emot en sol” på södra stationstorget i Varberg. Verket, skapat av konstnären Joakim Ojanen, blir ett nytt välkomnande inslag för resenärer och en mötesplats i stadens nya stationsområde.

Media och allmänhet är välkomna på invigning som äger rum den 17 juni klockan 16.30 på södra stationstorget.

Programpunkter

  • Mariella Sivertstrand, verksamhetschef Kultur, bibliotek och kulturskola, välkomnar invigningen
  • Tal av Johan Hjertström, projektchef (Trafikverket) samt Eva Malm Öhrström, chef förmedling och kommunikation (Statens konstråd).
  • Samtal mellan curator Marianne Jonsson (Statens konstråd), konstnären Joakim Ojanen och landskapsarkitekten Karin Sjödin (hamn- och gatuförvaltningen)
  • David Sandrén, kommunstyrelsens ordförande, samt Åse Craft Aronsson, kultur- och fritidsnämndens ordförande, avtäcker konstverket
  • Musikinslag av Kulturskolans elever
  • Hamn och gata är på plats och informerar om projekt Stationstorget.

Horisonten – att ta emot en sol

  • Konstnär: Joakim Ojanen
  • Material: Bemålad, polerad brons
  • Höjd: cirka fyra meter
  • Plats: södra stationstorget, Varberg station
  • Beställare: Trafikverket i samverkan med Statens konstråd och Varbergs kommun

Senast publicerad:

Detaljer

Datum: 17 juni 2026

Tid: 16.30 - 17.30

Pris: Gratis

Arrangör

Varbergs kommun

0340-88 000

Plats

  • Varbergs station

Information

Längd: Programmet beräknas pågå ungefär en timme

Café Komedianten finns på plats med fikaförsäljning