Varbergs kommuns chatt
Skriv din fråga i ett snabbmeddelande och få svar omgående från kommunvägledarna på kommunens kontaktcenter Varberg direkt.
Chatt är en av kontaktvägarna till Varbergs kommun. Det är ett alternativ till att ringa, använda kontaktformuläret eller komma på besök.
När du gör ditt inlägg eller ställer din fråga är det någon av kommunvägledarna på Varberg direkt som svarar. Det handlar med andra ord inte om en så kallad chattbot med automatgenererade svar.
Det här ska du tänka på när du chattar med kommunen
Det finns en del som du bör känna till när du ska ta kontakt med Varbergs kommun via chatten.
- Du ska hålla dig till generella frågor.
- Du ska undvika att uppge personuppgifter.
- Inläggen du skriver i chattens kommer att sparas och blir en allmän handling.
Allmän handling
Inlägg i chatten är en allmän handling. Enligt lagen är en handling allmän när den har kommit till kommunen, när den förvaras där eller har upprättats där. Alla allmänna handlingar som inte är sekretessbelagda är offentliga om vem som helst kan begära att få läsa enligt offentlighetsprincipen.
Det är av den anledningen du ska undvika att uppge personuppgifter och hålla dig till generella frågor när du använder chatten, eftersom det inlägg du skriver sparas.
Generella frågor och personuppgifter
En personuppgift är sådant som direkt eller indirekt kan kopplas till en person. Det kan exempelvis vara ditt eller någon annans namn, personnummer, fastighetsbeteckning eller telefonnummer.
Försök att göra inlägg i chatten utan att uppge den här typen av uppgifter. Tänk på att formulera dig så allmänt som möjligt.
Tider då du kan chatta med kommunen
Chatten är öppen de tider som kommunens kontaktcenter Varberg direkt är bemannat. Skulle du ställa en fråga efter stängningsdags får du möjlighet att lägga ett ärende, som tas om hand nästa helgfria vardag av kommunvägledarna på Varberg direkt.
Chatten är öppen:
måndag-onsdag 08,00-17.00
torsdag 08.00-18.00
fredag 08.00-16.00
Senast ändrad: