När ett konto stängs ner

Foto: Auto graveyard av Sean McGrath (CC BY 2.0)
Ett konto som inte längre ska användas eller som är inaktivt ska avslutas och stängas ner. Om ett konto inte följer Varbergs kommuns riktlinjer kan det också komma att stängas.
Innan ett konto avslutas ska det under en rimlig tid kommuniceras tydligt både att det ska stängas och varför. Om kontot däremot har varit inaktivt en längre tid (minst sex månader) behöver det inte ske någon sådan kommunikation, då är det bättre att bara stänga det.
Det är dock mycket viktigt att kontot/sidorna bevaras innan de stängs ner. Läs mer om hur du gör här. Tänk också på att kommunikation i sociala medier omfattar många användare, försök att göra det tydligt för alla berörda hur innehållet tillgängliggörs efter att kontot avslutats.
Hänvisa och uppmuntra gärna de som har följt kontot som stängs ned, att följa kommunen i någon annan aktiv kanal, som känns relevant.
Senast ändrad: