Förskola, skola och utbildning
Automatiserade beslut, klimatstrategi, resursfördelningsmodell, åtgärdsval och nämndens sammanträdestider 2025
Beskrivning av ärenden samt förskole- och grundskolenämndens beslut den 9 oktober
Information, kulturstrategi för barn och unga
Avdelningschef på kultur- och fritidsförvaltningen informerar om kulturstrategi för barn och unga, kulturgarantin samt om samarbetet mellan kultur- och fritidsförvaltningen och förskole- och grundskoleförvaltningen.
Utredning om automatiserade beslut
Förskole- och grundskoleförvaltningen har fått i uppdrag att:
- utreda vilka beslut som skulle vara möjliga att automatisera,
- utreda i vilka ärenden automatiserad handläggning kan effektivisera
processen.
Utredningen har utgått från beslut samt handläggningsprocesser, inklusive de som inte resulterar i ett delegationsbeslut utan verkställighet. Utgångspunkten i utredningen är att automatisering inte utgör ett självändamål. Hänsyn har tagits till vilka effekter automatisering kan bidra till att uppnå, såsom att spara tid och resurser eller för att stärka rättssäkerheten.
Övervägande
En generell iakttagelse är att det i nuläget är nödvändigt att använda
pappersblanketter eller blanketter i pdf-format i vissa processer, där man i
stället skulle kunna använda e-tjänster eller göra ansökan i befintliga
system.
Processer och system och som ägs av andra förvaltningar har fått ett mindre utrymme i utredningen och inga konkreta förslag lämnas. Detta gäller till exempel processer inom ekonomi, HR och diarieföring.
Pågående utvecklingsarbete
Det pågår ett arbete för att helt eller delvis automatisera ansökan om modersmålsundervisning och studiehandledning (ej beslut), samt ansökan om lovskola (ej beslut).
Framtida utvecklingsarbete
Beslut där automatiseringen för närvarande innebär en för hög kostnad omfattar val av skola samt byte av skola. Handläggningsprocesser och beslut som är möjliga att automatisera, men där vidare utredning och/eller övervägande av ledningsgrupp krävs omfattar, avsluta förskole- och fritidshemsplacering, skolskjutsbeslut samt ersättning förskola, grundskola och fritidshem. Processer där det inte finns några juridiska hinder för automatisering, men där ingen teknisk lösning har hittats, placering i förskola och placering i fritidshem.
Förskole- och grundskolenämnden beslutade att:
- godkänna utredning av automatiserade beslut.
Yttrande över förslag till klimatstrategi för Varbergs kommun
Kommunstyrelsens arbetsutskott har antagit ett förslag till klimatstrategi för Varbergs kommun. Klimatstrategin föreslås gälla för Varbergs kommunkoncern tills vidare. Strategin syftar till att minska Varbergs klimatpåverkan och pekar ut strategiska inriktningar för arbetet.
Strategin pekar ut riktningen för kommunens arbete inom två områden, utsläppsminskningar av växthusgaser i Varbergs kommuns organisation och i Varbergs kommuns geografiska område.
Strategin ska konkretiseras i en kompletterande handlingsplan som kommer tas fram inom ramen för hållbarhetsrapportering enligt CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). I handlingsplanen ska det framgå vem/vilka som ansvarar för aktiviteterna och dess uppföljning.
Fyra prioriterade insatsområden pekas ut: energi, mobilitet och transporter, cirkulär ekonomi och klimatsmart konsumtion samt ekosystemtjänster och naturbaserade lösningar.
Övervägande
Det är viktigt att Varbergs kommunkoncern arbetar aktivt med att minska utsläppen. Klimatstrategin och medföljande kommande handlingsplan ses som ett led i detta arbete. Förskole- och grundskoleförvaltningen och förskole- och grundskolenämnden ser fram emot att ta del av den kommande handlingsplanen.
Aktivt hållbarhetsarbete pågår inom Varbergs kommunkoncern inklusive förskole- och grundskoleförvaltningen. Arbetet utgår ifrån nationell och internationell styrning samt kommunens hållbarhetsmål och kommande hållbarhetsrapportering inom CSRD.
Klimatstrategin är avgränsad till att minska klimatpåverkan, inte hållbar utveckling i sin helhet. Strategin fokuserar på utsläpp av växthusgaser och omfattar inte kommunens arbete med att anpassa samhället till ett förändrat klimat. De fyra prioriterade insatsområdena som pekas ut i förslaget till klimatstrategin är viktiga för hela kommunkoncernen, men inte väsentliga på förskole- och grundskoleförvaltningens verksamhetsnivå.
Utifrån detta görs bedömningen att strategin inte kommer ha en betydande inverkan på förskole- och grundskoleförvaltningens verksamhet och grunduppdrag. Med anledning av detta tillstyrks förslaget till klimatstrategin.
Förskole- och grundskolenämnden beslutade att:
- tillstyrka förslaget till klimatstrategi för Varbergs kommun.
Revidering av resursfördelningsmodell (Riktlinje för resursfördelning) för förskole- och grundskolenämnden
Förskole- och grundskolenämndens resursfördelning styr kommunens ersättning till verksamhet i både kommunal och fristående regi. Styrdokumentet har uppdaterats utifrån lagändringar och organisationsändringar. Utöver redaktionella förändringar så är förslaget att Varbergs kommun går över till riksmodellen gällande tilldelning av socioekonomisk ersättning.
Övervägande
Vid påbörjad översyn av resursfördelningsmodellen så framkom det att Varbergs Kommun endast tittar på föräldrarnas utbildning- och migrationsbakgrund gällande socioekonomisk tilldelning. I kontakter med Statistiska centralbyrån (SCB) och andra kommuner visade det sig att Varbergs kommun är den enda kommun som begär ut statistik på dessa två parametrar. Statistiska centralbyrån rekommendation var att övergå till riksmodellen för att modellen ger bättre skattningar.
Förslaget är att övergå till riksmodellen och förändra indexnivåerna för socioekonomisk tilldelning från 110 på förskolan och 105 på grundskolan till 100 för båda verksamheterna. Socioekonomiskt index 100 utgör genomsnittet i Varberg.
Förskole- och grundskolenämnden beslutade att:
- anta reviderad resursfördelningsmodell (Riktlinje för resursfördelning) för förskole- och grundskolenämnden.
Yttrande över riktlinje för beredning av motioner
Kommunstyrelsen har skickat ut ett omarbetat förslag på Riktlinje för beredning av motioner för yttrande till samtliga nämnder och bolag i kommunen.
De föreslagna revideringarna har sin grund i ändringar i kommunallagen samt kommunfullmäktiges arbetsordning. Genom att hålla isär beredningen av motioner och lagstiftning i kommunallagen och kommunfullmäktiges arbetsordning blir processen för motioner tydligare och enklare att följa.
I riktlinjen föreslås även att en motion kan anses besvarad i tillägg till bifall och avslå. Vidare föreslås att nämnderna och bolagen föreslår bifall, avslag eller att motion anses besvarad till kommunfullmäktige (i stället för att tillstyrka eller avstyrka motionen).
Förtydliganden görs även kring remittering, tidsfrist för både remissvar samt svar på motionen i sin helhet, redovisning av motioner som inte beretts färdigt samt återkallande.
Övervägande
Det är viktigt att politiker, tjänstepersoner, allmänhet och media har goda förutsättningar för att kunna ta del av politiska handlingar och förstå den politiska processen. Genom centrala riktlinjer som styr alla nämnder och bolag i kommunen skapas en ökad tydlighet och likvärdighet som bidrar till detta. Riktlinjen förväntas bidra till ett gemensamt förhållningssätt i beredningen av motioner vilket skapar förutsättningar för en effektiv och rättssäker hantering.
Förskole- och grundskolenämnden beslutade att:
- tillstyrka Riktlinje för beredning av motioner
Förslag till beslut på sammanträdet:
Jenny Bolgert (S) yrkar att förskole- och grundskolenämnden beslutar
- tillstyrka Riktlinje för beredning av motioner med ändring att
alternativet föreslå att motionen anses besvarad tas bort.
Beslutsordning
Ordförande frågar om nämnden kan besluta enligt arbetsutskottets förslag
eller enligt ändringsyrkande från Jenny Bolgert (S) och finner att nämnden
beslutar enligt arbetsutskottets förslag.
Åtgärdsval, kapacitetshöjning Almers skola
Åtgärdsval som omfattar samtliga grundskolor i kommunen pågår och ligger till grund för start av förstudie. PM Åtgärdsval grundskolor Varbergs kommun – fokus kapacitetshöjning Almers skola beskriver resultatet från åtgärdsvalet för just Almers skola.
Övervägande
Almers skola är idag en 4-9 skola med 350 grundskoleplatser i två paralleller. Idag går cirka 380 elever på Almers skola varav 29 elever går i anpassad grundskolas lokaler. Skolans bedömda kapacitet är 375 elever.
Förstudien ska utreda möjlig utveckling av lokalerna i samband med att anpassad grundskola flyttar in på nya Håstensskolan och lokaler på Almers
skola därmed tomställs, och i samband med det särskilt se över möjligheterna att utöka kapaciteten till 450 platser genom ombyggnation av befintliga lokaler för att klara 4-9 i tre paralleller.
Detta skulle bidra till skolspåret för Almers skola och Mariedalskolan där Mariedal idag är en F-3-skola med tre paralleller. Även tillbyggnad av befintligt kök och matsal ingår i förstudien.
Förskole- och grundskolenämnden beslutade att:
- godkänna åtgärdsval grundskolor Varbergs kommun – fokus
kapacitetshöjning Almers skola. - föreslå kommunstyrelsen uppdra åt samhällsutvecklingskontoret att
genomföra en förstudie för kapacitetshöjning av Almers skola - godkänna en förstudiekostnad upp till 700 tkr och att kostnaden
belastar förskole- och grundskolenämndens resultatreserv om
projektet, på förvaltningens initiativ, inte genomförs.
Åtgärdsval, kapacitets- och kvalitetsökning Kung Karl förskola
Förskole- och grundskoleförvaltningens ”Utredning av långsiktiga behov av förskoleplatser i Varbergs Kommun” ger en långsiktig och översiktlig bild av hur behovet av förskoleplatser ser ut när Varberg växer de kommande åren.
Utredningen ligger till grund för en övergripande behovsanalys som beslutats att hanteras som ett kommunövergripande åtgärdsval hos lokalförsörjnings-avdelningen på samhällsutvecklingskontoret.
År 2019 inkom önskemål från förskolans rektor om att omvandla två inomhusförråd till förmån för mer pedagogisk yta. Befintliga lokaler konstaterades vara slitna och för små i relation till antalet barn. I samband med den tänkta anpassningen uppdagades flera brister som bedömdes nödvändiga att justera för att klara kraven om verksamhetslokalers ändamålsenlighet.
En projektgrupp tillsattes där en extern projektledare och arkitekt tillsammans med verksamheten och förvaltningen tog fram ett förslag till ny layout för befintliga lokaler för att öka förskolans kapacitet och ändamålsenlighet. Evakueringsmöjligheter för förskolan började utredas.
Under projektets gång uppdagades ett planerat byte av ett ventilationsaggregat i huset, något som skulle påverka verksamheten och eventuellt kräva (ännu) en evakuering. Väntan på en genomförandeplan för byte av ventilation samt avsaknaden av plan/plats för evakuering av förskolan i närområdet bidrog till att projektet pausades tills vidare.
Under år 2023 framkom uppgifter om lokaler på entréplan i huset (ovanför
delar av förskolan) som eventuellt skulle kunna ”tomställas” till förmån för förskolans behov. Utrymmet bedömdes kunna nyttjas både som personalyta (pausrum och mötesrum) och pedagogisk yta (grupprum och ateljé). Det konstaterades även att det saknas in- eller utvändig kommunikation mellan våningsplanen.
Övervägande
Kung Karl förskola är belägen på en kommunägd fastighet (Österby 1:74) i delområde Kungsäter och är den enda förskolan i området. Kungsäter är också en av kommunens serviceorter som utöver förskola även kan erbjuda grundskola, bibliotek, äldreboende och gruppboende.
I befolkningsprognosen för år 2024 ökar platsbehovet kontinuerligt och i utblick mot år 2039 har delområdet ett behov av närmare 60 platser. Dagens apacitet på 40 platser (uppdelad på tre mindre avdelningar) är ansträngd och lokalerna är inte tillräckligt ändamålsenliga enligt förvaltningens Ramprogram för förskola eller rådande Rumsfunktonsprogram för förskola. Barnen har idag för liten pedagogisk yta och friyta per barn och personalen har för få personalytor.
I samarbete med förskole- och grundskoleförvaltningen ska åtgärdsval för
förskola ses som ett prioriteringsarbete enligt följande kategorier:
Prio 1
Åtgärder som i närtid tillskapar en betydligt ökad kapacitet i områden
med stort behov.
Prio 2
Enheter där tillfälliga etableringar måste ersättas av permanenta i
närtid.
Prio 3
Plan för att ersätta äldre enheter vid behov samt öka kapacitet där det är möjligt i kombination med översyn av arbetsmiljö och kvalitet på pedagogiska ytor.
Kung Karl förskola faller under kategori prio 1 och prio 3.
Att prioritera en kapacitetsökning och optimering av Kung Karl förskola, såväl inomhus som utomhus, handlar om att skapa en likvärdig och ändamålsenlig förskola samt en ekonomisk och långsiktig lösning för hela delområdet.
Utan någon åtgärd väntas förskolan fortsätta bedriva sin verksamhet i lokaler som inte är helt ändamålsenliga. Förskolan väntas även få svårt att omhänderta områdets behov av förskoleplatser framöver. Byggnaden står dessutom inför nödvändigt underhållsarbete (utbyte av ventilationssystem och underhåll av ytskikt med mera) som behöver åtgärdas i relativ närtid.
Förskolan är belägen på bottenplan i byggnadens sydvästra flygel. Övriga byggnaden nyttjas av socialförvaltningen som äldreboende. Delar av entréplan (ovanför förskolans lokaler) nyttjas av socialförvaltningens hemsjukvårdspersonal, andra delar är tomställda och det är dessa ytor som är aktuella i kapacitetsökningen. En om- och tillbyggnation av befintlig förskola där delar av entréplanet tas i anspråk innebär att lokalerna ytmässigt bedöms klara en kapacitet på 60 barn.
I samband med denna om- och tillbyggnation kommer en översyn av befintliga ytor på entréplan genomföras samt nödvändiga underhållsåtgärder. Syftet med förstudien är att utreda hur nuvarande byggnad kan vidareutvecklas till en förskola i två plan med tre avdelningar (20 barn per avdelning) för att tillgodose verksamhetens behov nu och framöver.
Nödvändiga kommunikationer mellan våningsplanen behöver också utredas liksom möjligheten att anpassa och optimera utemiljön för ett större antal barn. Det är nödvändigt att en evakueringslösning är identifierad och genomförbar när beslut om eventuellt genomförande tas och en tidplan finns på plats.
Förskole- och grundskolenämnden beslutade att:
- godkänna åtgärdsval förskolor Varbergs kommun PM Kung Karl förskola
- föreslå kommunstyrelsen uppdra åt samhällsutvecklingskontoret att genomföra en förstudie gällande kapacitetsökning och optimering av Kung Karl förskola
- godkänna en förstudiekostnad upp till 600 tkr och att kostnaden belastar förskole- och grundskolenämndens resultatreserv om projektet, på förvaltningens initiativ, inte genomförs.
Förskole- och grundskolenämndens sammanträdestider 2025
Förskole- och grundskolenämnden beslutar om sammanträdestider för kommande år. Utöver sammanträden föreslås tre fördjupningstillfällen - en för budgetarbete och två där nämnden möter verksamhetens rektorer. Se fullständigt protokoll Pdf, 182.7 kB. .
Uppföljning kränkande behandling, skolpliktsbevakning, omfattande skolfrånvaro och klagomålshantering
Förskole- och grundskolenämnden får information om arbete och statistik för kränkande behandling, skolpliktsbevakning, omfattande skolfrånvaro och klagomålshantering två gånger per år.
Kränkande behandling
Barn- och elevhälsachef informerar om processen för kränkande behandling samt om likabehandlingsarbetet. Rektor och skolkurator/samordnande kurator informerar hur det praktiska arbetet går till på en kommunal grundskola.
Skolpliktsbevakning och omfattande skolfrånvaro
Verksamhetsutvecklare informerar om styrande dokument för skolpliktsbevakning och skolfrånvaro. Rektor informerar om hur man arbetar praktiskt på våra kommunala grundskolor och beskriver närvarotrappan som ger insats vid frånvaro. Barn- och elevhälsachef informerar om skolsociala team som kommer att arbeta med tidiga samordnade insatser.
Klagomålshantering
Verksamhetsutvecklare informerar om arbetet med klagomålshantering,
redogör för inkomna klagomål och presenterar tankar kring arbetet framåt.
Förskole- och grundskolenämnden beslutade att:
- lägga informationen till handlingarna.
Delegationsbeslut/meddelanden för
perioden 2024-08-17 till 2024-09-27.
Ta del av delegationsbesluten i fullständigt protokoll Pdf, 182.7 kB. .
Ordförande och förvaltningschef informerar
Förvaltningschef informerar om Skolinspektionens uppföljningsbeslut som
visar att huvudman samt granskade enheter vidtagit lämpliga åtgärder.
Övriga frågor
Inga övriga frågor
Ta del av förskole- och grundskolenämndens protokoll i sin helhet samt den senaste kallelsen.
Har du frågor om ett ärende är du välkommen att kontakta förskole- och grundskoleförvaltningen via fgn@varberg.se.
publicerad:
Senast Ändrad:
- Information, kulturstrategi för barn och unga
- Utredning om automatiserade beslut
- Yttrande över förslag till klimatstrategi för Varbergs kommun
- Revidering av resursfördelningsmodell (Riktlinje för resursfördelning) för förskole- och grundskolenämnden
- Yttrande över riktlinje för beredning av motioner
- Åtgärdsval, kapacitetshöjning Almers skola
- Åtgärdsval, kapacitets- och kvalitetsökning Kung Karl förskola
- Förskole- och grundskolenämndens sammanträdestider 2025
- Uppföljning kränkande behandling, skolpliktsbevakning, omfattande skolfrånvaro och klagomålshantering
- Delegationsbeslut/meddelanden för
- Ordförande och förvaltningschef informerar
- Övriga frågor