Förskola, skola och utbildning
Bidragsbelopp, interkommunal ersättning, systematiskt kvalitetsarbete
Sammanfattning av ett urval ärenden i förskole- och grundskolenämnden den 18 december 2024
Förskole- och grundskolenämndens protokoll i sin helhet - 18 dec 2024 Pdf, 194.6 kB. .
Ändring av dagordning
Förskole- och grundskolenämndens dagordning för sammanträde den 18 december justeras enligt följande,
- extra ärende, Initiativ gällande avveckling av Spannars skola samt
- förändring av upptagningsområde NYKO 1201 och 1202 (FGN 2024/0514-1), tillkommer.
Revidering av sammanträdestider 2025
Förskole- och grundskolenämnden beslutade om sammanträdestider för kommande år i oktober 2024. Med anledning av datum för kommunens planeringsdagar samt tidplan för nytillkommet ärende föreslås nämnden revidera sammanträdestiderna.
Förskole- och grundskolenämnden beslutade bland annat att kalla till ett extra sammanträde onsdagen den 15 januari klockan 13.00 samt sammanträdet den 26 februari inleds 13.00.
Bidragsbelopp till
fristående verksamheter samt interkommunala ersättningar 2025
För att ge enskilda huvudmän ekonomiska förutsättningar att bedriva fristående förskola, pedagogisk omsorg, förskoleklass, grundskola och fritidshem är hemkommunen skyldig att ge bidrag för varje barn/elev. Bidraget består av ett grundbelopp och i vissa fall kan huvudmannen även
få bidrag i form av tilläggsbelopp.
Ersättningen till de fristående verksamheterna utgår från den så kallade likabehandlingsprincipen, som innebär att bidrag ska bestämmas enligt samma grunder som hemkommunen tillämpar vid fördelningen av resurser
till sina egna verksamheter.
Interkommunala ersättningar
När en annan kommun än elevens hemkommun tar emot en elev i sin grundskola efter önskemål från vårdnadshavarna, så kallad frivillig grund, ska hemkommunen betala ersättning till den mottagande kommunen.
Om kommunerna i sådana fall inte kommer överens om annat, ska denna Varbergs kommun ersättning bestämmas med hänsyn till den mottagande kommunens åtagande och elevens behov efter samma grunder som hemkommunen
tillämpar vid fördelning av resurser till de egna grundskolorna.
Motsvarande gäller vid en annan kommuns mottagande efter önskemål från vårdnadshavare i den kommunens förskola, pedagogiska omsorg, förskoleklass och fritidshem.
Förskole- och grundskolenämndens beslut
- bidragsbelopp till huvudmän för fristående förskola, pedagogisk omsorg, förskoleklass och grundskola samt fritidshem för 2025 ska
beräknas i enlighet med vad som framgår av bilagorna A-D. - uppdra åt förvaltningschefen att besluta om bidragsbelopp till respektive huvudman för fristående förskola, pedagogisk omsorg,
förskoleklass, grundskola och fritidshem - interkommunala ersättningar avseende förskola, pedagogisk omsorg, förskoleklass, grundskola och fritidshem för 2025 fastställs
i enlighet med vad som framgår av bilaga E.
Interkommunal ersättning mellan Kungsbacka,
Mark och Varberg 2025
Barn- och utbildningsnämnden fattade beslut om principöverenskommelse gällande interkommunal ersättning för barn och elever i förskola, pedagogisk omsorg, förskoleklass, grundskola, fritidshem och
grundsärskola mellan Kungsbacka kommun, Marks kommun och Varbergs kommun (BUN 2011/0168).
Därefter har representanter för de tre kommunerna arbetat fram praktisk tillämpning av överenskommelse, blankett för avtal mellan placeringskommun och folkbokföringskommun samt gemensamma à-priser.
Förskole- och grundskolenämndens beslutar
att anta interkommunal ersättning mellan Kungsbacka, Mark och Varberg kalenderåret 2025 enligt ärendebeskrivning. (För ytterligare information, se protokollet i sin helhet) Pdf, 194.6 kB.
Yttrande över revisionsrapport, Granskning av särskilt stöd
KPMG har fått i uppdrag av Varbergs kommuns revisorer att bedöma om förskole- och grundskolenämnden säkerställer att arbetet med särskilt stöd bedrivs enligt skollagens krav och interna riktlinjer. Granskningen visar att nämnden delvis uppfyller dessa krav.
Revisionen rekommenderar att nämnden:
- Snabbt utreder behov av särskilt stöd.
- Stärker nätverk för särskilt stöd mellan skolenheter.
- Följer upp att elever i behov av särskilt stöd får det stöd de behöver.
- Säkerställer att åtgärdsprogram utformas och beslutas enligt regelverket.
Förskole- och grundskolenämnden beslutar
att anta yttrande över revisionsrapport, Granskning av särskilt stöd, i enlighet med förvaltningens övervägande.
Övervägande
Förskole- och grundskoleförvaltningen håller med om revisionens bedömning och kommer att arbeta vidare med de rekommendationer som ges, i samarbete med rektorer och professionsnätverk. Elevhälsan organiseras utifrån barn och elevers behov, med stöd från specialpedagoger, skolpsykologer, logoped, skolsköterska och skolläkare. En utvecklingsstrateg kommer att anställas från februari 2025 för att stärka och integrera elevhälsans arbete i det systematiska kvalitetsarbetet på både huvudmanna- och skolenhetsnivå.
Lokalrevison 2024
Lokalrevisionen antas av förskole- och grundskolenämnden och utgör sedan en del av Varbergs kommuns lokalförsörjningsplan. Lokalrevisionen antas varje år och ligger till grund för förskole- och grundskoleförvaltningens arbete med lokaler. Syftet med lokalrevisionen är att peka på kommande lokalbehov avseende förskola och grundskola i Varbergs kommun.
Övervägande
Befolkningsprognosen för 2024–2039 visar ett ökat behov av förskole- och grundskoleplatser, särskilt i centrum norr, centrum och sydväst. För att möta detta behov behöver befintliga resurser utökas, nya investeringar planeras eller upptagningsområden justeras. I områden med minskad tillväxt krävs en översyn av lokalutnyttjandet för att optimera resurserna.
Under 2024 har arbetet påbörjats med att kartlägga utemiljöer för att öka likvärdigheten, lekvärdet och anpassa miljön. Målet är att skapa lek- och inlärningsmiljöer som är trygga och stimulerande för
att alla barn och elever ska få samma möjligheter till utveckling och lärande.
En motsvarande kartläggning av lokalernas ändamålsenlighet och beläggningsgrad behövs för att optimera utrymmen och anpassa lärmiljön.
Förskole- och grundskolenämnden beslutar
att anta lokalrevision 2024.
Budget 2025 och långtidsplan 2026-2029
Förskole- och grundskolenämndens ekonomiska ramar för kommande år beslutades av Kommunfullmäktige 2024-11-12, vilket innebar att driftsramen 2025 är 1 617,3 mnkr och investeringsplanen 2025 är 58,7 mnkr.
Förskole- och grundskolenämndens ram fördelas gentemot följande verksamhetsområden: förskola och pedagogisk omsorg, grundskola, fritidshem, anpassad grundskola, gemensam förvaltning samt nämndverksamhet.
Övervägande
Förskole- och grundskolenämnden har arbetar intensivt med budget 2025 under året. Nedskriven befolkningsprognos under våren 2024 påverkade
budgetförutsättningarna för 2025 kraftigt, och tillsammans med anpassningskrav, ökade hyror och andra svårpåverkade kostnader har nämnd och förvaltning fattat flera beslut inför budget 2025.
Nämnden har beslutat om avveckling av fyra förskolor, förvaltningen har beslutat om omorganisation i övergripande lednings- och stödorganisation och kommunfullmäktige har beslutat om prioriteringar till förskole- och grundskolenämnden inför 2025.
Besluten har gemensamt bidragit till att barn- och elevpeng kunnat bibehållas till 2025.
Förskole- och grundskolenämnden beslutar
att anta budget 2025 och långtidsplan 2026-2029 för förskole- och grundskolenämnden.
Niklas Holm (24:7) deltar inte i beslutet.
Förutsättningar och resultat 2024 - Förskola, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola och fritidshem (SKA)
Enligt skollagen ska varje huvudman inom skolväsendet följa upp utbildningen genom systematiskt kvalitetsarbete.
Processen “Förutsättningar och resultat” och dess rapport följer upp nämndens och nationella mål, samt flera av förskole- och grundskolenämndens resultatindikatorer.
Årets uppföljning har skett parallellt för olika skolformer och resultaten har sammanställts i en samlad rapport för förskola, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola och fritidshem. Analysen baseras på statistiska mönster över tid och dialoger med rektorer.
Övervägande
“Förutsättningar och resultat” är en analysrapport för kommunala verksamheter som förskola, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola och fritidshem. Rapporten fokuserar på resultatutvecklingen och hur olika förutsättningar påverkar måluppfyllelsen.
Ökad andel behörig personal
Trenden visar att andelen behörig personal ökar, medan personaltätheten minskar något.
Högre måluppfyllelse för årskurs 9
Meritvärdet, gymnasiebehörigheten och andelen som uppfyller betygskriterierna i alla ämnen har ökat för årskurs 9 jämfört med föregående år. Över tid har dock måluppfyllelsen minskat.
Minskad måluppfyllelse för årskurs 6–8
Måluppfyllelsen har minskat över tid.
Stabil måluppfyllelse för årskurs 3–5
De flesta eleverna har godtagbara kunskaper.
Utvecklingsområden för huvudman:
- Skapa förutsättningar för likvärdig bedömning av måluppfyllelse.
- Följa upp, styra och stödja enheterna för att utveckla likvärdighet i organiseringen.
- Initiera utvecklingsarbete för likvärdighet i stöd och anpassningar.
- Ge riktade insatser till skolor med låg måluppfyllelse och utvärdera utvecklingsinsatser.
- Utveckla rutiner för beslut kring svenska som andraspråk för att öka likvärdigheten och underlätta övergångar.
Förskole- och grundskolenämnden beslutar
att det systematiska kvalitetsarbetet, avseende förutsättningar och resultat, enligt huvudmannens ansvar i Skollagen är genomfört.
Förskole- och grundskolenämnden, protokoll och kontakt
Ta del av förskole- och grundskolenämndens protokoll i sin helhet samt den senaste kallelsen.
Har du frågor om ett ärende är du välkommen att kontakta förskole- och grundskoleförvaltningen via fgn@varberg.se.
publicerad:
Senast Ändrad:
- Ändring av dagordning
- Revidering av sammanträdestider 2025
- Bidragsbelopp till
- Interkommunal ersättning mellan Kungsbacka,
- Yttrande över revisionsrapport, Granskning av särskilt stöd
- Lokalrevison 2024
- Budget 2025 och långtidsplan 2026-2029
- Förskole- och grundskolenämnden beslutar
- Förutsättningar och resultat 2024 - Förskola, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola och fritidshem (SKA)
- Förskole- och grundskolenämnden, protokoll och kontakt