Nya riktlinjer för föreningsbidrag 2025
Varbergs kommunfullmäktige har tagit beslut om några förändringar i riktlinjerna för kommunens bidrag till föreningar. Syftet är att öka förutsägbarheten för föreningarna så det blir enklare att planera budget och utveckla verksamheten.
För vissa bidrag har ett maxbelopp införts för att det ska bli tydligare vad man som förening kan förvänta sig att bli beviljad. Detta gäller för följande bidrag:
- projektbidrag
- bidrag till samlingslokaler och bygdegårdar – fasta kostnader
- bidrag för oförutsedda kostnader
- bidrag för vänortsutbyte
- investeringsbidrag
Dessutom har utformningen av bidraget till seniorföreningar förändrats. Det som är nytt är att bidraget beräknas på en fast summa, 90 kronor per godkänd aktivitet. Också i det här fallet är målet att göra bidraget tydligare och öka förutsägbarheten.
Nya ansökningsperioder
En annan förändring är att nya ansökningsperioder införts för vissa bidrag, så att föreningarna ska kunna få svar på sina bidragsansökningar tidigare på året. E-tjänsten för respektive bidrag öppnar samma dag som ansökningsperioden startar. För 2025 öppnar dessa ansökningsperioder dock först under vecka 3, för att föreningarna ska hinna få tillräcklig information inför ansökan.
Ansökningsperiod 1 januari-28 februari
- Medlemsbidrag till föreningar för personer med funktionsnedsättning
- Kartbidrag
Ansökningsperiod 1 januari-31 mars
- Investeringsbidrag samt projektbidrag
Varberg direkt kan hjälpa till
Ansökan görs som tidigare i Interbook Go. Mer information om bidragen finns på varberg.se.
Bidrag, stöd och stipendier | Varbergs kommun Länk till annan webbplats.
Om du har frågor kring din ansökan eller hur den behandlas får du gärna kontakta Varberg direkt, antingen via e-post eller telefon:
Ta del av riktlinjerna i sin helhet
Du kan läsa hela dokumentet här på varberg.se:
publicerad:
Senast Ändrad: