Omsorg och stöd
Trygghetsteamet utökar sitt geografiska område
I veckan tar Trygghetsteamet över delar av ansvaret från hemtjänsten och åker nu på alla trygghetslarm i hela kommunen. Målet är en bättre arbetsmiljö för hemtjänstpersonalen som tidigare har täckt upp landsbygden under dag, kväll och helg. Nu kan de istället fokusera fullt ut på de fasta hemtjänstinsatserna.
– Det är en positiv förändring som ska frigöra tid och avlasta vår hemtjänstpersonal. Nu slipper de oroa sig för att åka på larm mitt i de fasta insatserna, säger Maja Curcic, enhetschef på Trygghetsteamet . Dessutom har våra medarbetare på Trygghetsteamet god kompetens i att ta larm och kan nu fokusera fullt ut på att prioritera och åka på de enskilda larm som kommer in, fortsätter Maja.
Framöver är det alltså Trygghetsteamet som träffar alla våra brukare om de behöver använda sitt trygghetslarm, oavsett om de bor i centrala Varberg eller på vår landsbygd. För att möjliggöra förändringen utökar man med ett team på dagen och ett team på kvällen så att det alltid finns tre team tillgängliga. Nattetid arbetar tio team, de kombinerar larmutryckningar med fasta insatser som exempelvis toalettbesök, läggningar eller medicinering.
Kommunikationsenheten följde med undersköterskorna Emma Dragstedt och Emma Tarvis på ett larm för att få en inblick i det arbete som Trygghetsteamet gör. Vi träffas centralt i Varberg där både hemtjänsten och trygghetsteamet har sin bas.
Att åka på larm
Det plingar till i telefonerna och ett larm kommer in. Emma och Emma bestämmer vem som ska köra och vem som ska åka med, de ställer in gps:en och så åker vi.
- Ibland är det en utmaning att hitta en parkeringsplats nära brukarens bostad. Vi måsta förhålla oss till parkeringsreglerna precis som alla andra vilket kan bli en extra stress när vi åker på ett akut larm, förklarar Emma Dragstedt.

Denna gång hittar vi en parkeringsplats på andra sidan gatan. Vi skyndar oss in i bostaden då larmet rör en brukare som har ramlat, när vi kommer dit sitter hen på golvet. Emma och Emma är snabbt framme, frågar hur brukaren mår och vad som har hänt.

Efter en stunds bedömning kommer de fram till att brukaren behöver åka till sjukhus. Trygghetsteamet tar kontakt med 112 och hjälper till att prata med larmcentralen. Sedan stannar de kvar i väntan på ambulansen, brukaren lämnas aldrig ensam.

Digital dokumentation i handen
Telefonen har en central roll i arbetsvardagen, det är i den som alla larm kommer. Det Trygghetsteam som är tillgängligt tar larmet och åker iväg.
- Vi brukar ta upp dokumentationen om brukaren på vägen dit, berättar Emma Tarvis. Då är vi mer förberedda på vad som väntar. Exempelvis kan vi läsa oss till om brukaren har hemtjänst, är sjuk eller vårdas palliativt. När ett larm är avslutat dokumenterar vi alltid och avslutar det i vårt system, fortsätter hon.

Emma Dragstedt och Emma Tarvis är två av drygt 75 medarbetare på Trygghetsteamet.
Ett större geografiskt område
Den 6 oktober trädde det nya utökade geografiska området i kraft och Trygghetsteamet åker sedan dess på alla larm i hela kommunen. I och med det blir det ännu viktigare att larmcentralen, som trygghetslarmen är kopplade till, gör rätt prioriteringar och uppfattar situationer hos brukare rätt.
- Sedan vi bytte larmcentral har det hänt att de har prioriterat larm fel. Det finns så klart en oro för vad det innebär framöver när de geografiska avstånden nu ökar. Men jag ser fram emot att få träffa fler och nya brukare, säger Emma Tarvis.
- Jag med, säger Emma Dragstedt. Jag är väldigt stolt över att jobba på Trygghetsteamet. Kollegorna är fantastiska och vi gör verkligen ett jobb som är viktigt på riktigt.
Utmaningar kring frågor om larm och larmmottagning
Förvaltningsledningen är medveten om att det uppstår utmaningar när både nya larm och en ny larmmottagning tas i bruk. Därför arbetas det intensivt med dessa frågor för att säkerställa att alla delar fungerar som de ska. Man tar frågan om larm på stort allvar och rapporterar avvikelser.
Socialförvaltningen och Varberg direkt svarar löpande på frågor från de som har trygghetslarm. Vårt mål är att trygga våra larmkunder och skapa förtroende för att larmen fungerar på det sätt de är avsedda.
publicerad:
Senast Ändrad: