Kommunal drift av äldreboendena Sannagården
och Vidhöge

Socialnämnden i Varbergs kommun fattade den 30 april beslut
om att överföra driften för äldreboendena Sannagården och
Vidhöge till kommunal regi från och med den 16 januari 2027.

Norlandia kommer att ha fortsatt ansvar för driften av Sannagården och
Vidhöge fram till och med 15 januari 2027.

Bakgrund om driftform och upphandling

I Varbergs kommun finns både privata och kommunala utförare för
särskilda boenden. Boendena Sannagården och Vidhöge är idag i privat regi
där Norlandia ansvarar för driften. Från och med 16 januari 2027 övergår
ansvaret för driften i kommunal regi. Bakgrunden till förändringen är att
avtalet med Norlandia löper ut och att upphandling av leverantör inte lett
till att ett avtal har kunnat träffas. Vad händer nu?

Förberedelserna för övertagandet i kommunal regi har påbörjats. Det är av
högsta prioritet att övertagandet kan ske på ett tryggt och säkert sätt för alla
boende med bibehållen kvalitet och att medarbetarna känner att de får bra
förutsättningar för att även fortsättningsvis kunna utföra sitt arbete.
Övertagandet kommer att ske i nära samarbete med Norlandia.


Information till och dialog med berörda kommer att genomföras löpande.

För frågor om övertagandet:

Ta kontakt med Lars Karlsson, T f avdelningschef särskilt boende,
Socialförvaltningen.
Telefon: 0340-887 53
E-post: lars.karlsson1@varberg.se

Senast Ändrad:

publicerad: