varningsikon

2020-05-25

Information med anledning av covid-19

Varbergs kommun följer aktivt händelseutvecklingen kring den pågående coronapandemin. Vi samverkar med Länsstyrelsen och andra myndigheter samt följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Läs mer

Sök

2020-05-04

Uppdrag: Förvandla betongklump till mötesplats

Det här är ett pumphus som måste byggas i Västerport. Kanske inte det charmigaste ni sett? Ta då en titt på hur eleverna i klass 17TEA på Peder Skrivare skola använde sitt gymnasiearbete till att förvandla teknikbyggnaden till en attraktiv mötesplats!

Byggnaden är ca 10 x 10 meter och 1,80 meter hög.

För ett par timmar fick en klass teknikelever på Peder Skrivare återvända till sin skola - för första gången på över en månad. Anledning: Redovisning av gymnasiearbete om Västerport.
Uppdraget för klass 17TEA var inte det lättaste. I korthet: ”Förvandla en stor betongbunker till en attraktiv mötesplats i Västerport”. Den lite längre förklaringen är att VIVAB ska bygga ett pumphus vid kajen i etapp 1 i Västerport.

Pumphus

Skiss på pumphus i Västerport

Det här ser ju betydligt trevligare ut!

Pumphuset är nödvändigt för att ta hand om dagvatten med mera och måste av tekniska och praktiska skäl ligga precis där. Så VIVAB och Västerport tog gärna emot kreativa förslag på utformning. Och på PS fanns en avgångsklass på teknikprogrammet som behövde ett bra ämne till sitt gymnasiearbete.
Resultatet blev ett samarbete mellan VIVAB, projekt Västerport, offentliga rummet på hamn- och gatuförvaltningen och Peder Skrivare skola.

Hållbarhet och cirkulär ekonomi

Skiss på pumphus i Västerport

Eller sitta och sola här?

I över ett halvår har eleverna arbetat med uppgiften att förvandla en tråkig teknikbyggnad till något som ”tillför det offentliga rummet värde”. I uppdraget ingick dessutom att utgå från hållbarhet och cirkulär ekonomi.
Kommunen och VIVAB har regelbundet besökt klassen och coachat eleverna. De har fått lära sig om Västerport, om pumphusets tekniska förutsättningar, om vikten av tillgänglighet, om hållbarhet, om hur man kan spegla en stads historia i en ny byggnad…

Peter Börjesson och kapten Jan-Eric Alcén vid avskedsceremoni för Stenafärjan

Hopptorn och fik.

En "riktig" uppgift

I elevernas skriftliga rapporter ingår allt från behovsanalyser, enkäter med Varbergsbor, tekniska beräkningar, CAD-ritningar och slutsatser.
-Det har känts bra att få arbeta med något riktigt, inte bara en fiktiv uppgift, utan något som verkligen ska byggas, säger Natali Karlsson.
-Det har varit en nyttig övning innan vi går ut i det verkliga livet, konstaterar Evelina Svederberg.
Lite knöligt har det varit att slutföra arbetet på distans, men alla nio grupper blev färdiga med sina rapporter.

"Imponerad av deras arbeten"

Peter Börjesson och kapten Jan-Eric Alcén vid avskedsceremoni för Stenafärjan

Ellen och Marias förslag fokuserar på unga tjejers trygghet.

I slutet av april var det så dags för redovisning. Två grupper åt gången fick komma in i klassrummet. Glest utspridda satt deras lärare tillsammans med företrädare från offentliga rummet, VIVAB och projekt Västerport - alla redo att opponera på elevernas arbeten.
-Jag har sett fram emot den här dagen och är imponerad av deras arbeten, säger Agneta Johansson, projektledare på VIVAB.

Skiss på pumphus i Västerport

Landskapsarkitekt Pär Selander in action.

-För inte så länge sedan satt jag på en liknande presentation, men då var det arkitektfirmor som visade förslag på ett nytt vattentorn. Det här var minst lika intressant!
Landskapsarkitekt Pär Selander håller med:
-De har gjort ett jättebra jobb och utvecklats under resans gång. Inte alls omöjligt att några av eleverna kommer känna igen sina idéer när pumphusets utformning väl är bestämd.

Evelina, Linus och Natali - tillbaka till PS för en redovisning.

Glädje och vemod

Redovisningen innehöll också ett extra drag av glädje – och vemod. Det var första gången på över en månad som eleverna fick återvända till sin skola sedan den stängdes, och lika länge sedan lärarna hade riktiga elever i sitt klassrum.
Att de var glada att se varandra, är förmodligen veckans underdrift.
-Jag brukar skämta om att läraryrket är fantastiskt, att enda nackdelen är eleverna, säger tekniklärare Mikael Bergström.
- Det har jag fått äta upp nu! För det står helt klart att eleverna är det allra bästa med jobbet!