Sök

Ät gärna baljväxter, men hantera dem rätt!

Baljväxter är rika på nyttigheter som proteiner, B-vitaminer, järn och fiber, hälsosam mat för de allra flesta. Däremot innehåller torkade och färska baljväxter lektiner, som i värsta fall kan orsaka lektinförgiftning om de inte hanteras på rätt sätt. Baljväxter på konserv däremot, kan ätas rakt av.

Bönor

Bönor i olika färger.

Baljväxter som ärtor, bönor och linser innehåller viktiga näringsämnen som protein, järn, B-vitaminer och dessutom är de fiberrika. Eftersom baljväxter innehåller mycket fiber och om man är ovan vid att äta mycket fiber, kan det vara bra att börja med en mindre mängd och låta magen vänja sig. Baljväxter är ett klimatsmart alternativ till kött.

Bönor och ärtor finns att köpa i tetraförpackning och konserv färdiga att äta rakt av. Väljer du att använda dig av färska och torkade bönor och ärter i matlagning, innehåller de lektiner, som i värsta fall kan orsaka lektinförgiftning om de inte hanteras på rätt sätt.

Lektiner förstörs och blir ofarliga vid blötläggning och efterföljande kokning. Därför behöver man vara noga med hanteringen av baljväxter innan man äter dem. Spad från blötlagda bönor bör inte användas i matlagningen. Följ anvisningarna på förpackningen. Om det inte finns någon information om hur du bör laga till de torkade bönorna och ärtorna så bör du blötlägga dem i minst 12 timmar, samt skölja och koka dem i minst en halvtimme. När man lagar större mängder av baljväxter, i storkök till exempel, är det viktigt att röra om ordentligt i grytan och se till att allt blir ordentligt tillagat!

Vill du läsa mer om lektiner i baljväxter, klicka på länken!

Lektiner i baljväxter (livsmedelsverket.se) Länk till annan webbplats.

ikon

Kontakta oss

Kontakt

Kontaktinformation

Självservice & blanketter