Sök

Behöver jag tillskott av D-vitamin?

När hösten nu är här och solen lyser med sin frånvaro, så kanske man börjar funderar över om man behöver ta tillskott av D - vitamin. Vilka livsmedel innehåller D - vitamin, vilken funktion har D - vitamin och kan man få i sig för mycket D - vitamin? Läs vidare, så får du veta mer och får förhoppningsvis svar på dina frågor om D - vitamin.

Bild på tecknad sol.

Bild på tecknad sol.

Hur får vi i oss D – vitamin? D-vitamin får vi i oss antingen via maten eller genom att solens strålar bildar D-vitamin i huden under sommarhalvåret. Det räcker att gå barärmad en kvart om dagen 2 - 3 gånger per vecka under juni och juli, för att tillräckligt med D-vitamin ska bildas i huden. D-vitamin lagras i kroppen, så en del av det som bildas under sommarhalvåret kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret. Under vinterhalvåret är solens strålar inte tillräckligt starka för att påverka bildningen av D-vitamin i huden.

Vilka livsmedel innehåller D – vitamin? Livsmedel som fet fisk: makrill, sill och lax innehåller D-vitamin, även äggula och kött innehåller en del D-vitamin. I Sverige är det obligatoriskt att berika vissa mejeriprodukter som mjölk, yoghurt och fil, vegetabiliska drycker och vissa matfetter med D-vitamin.

Vad har D-vitamin för funktion i kroppen? D-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder, spelar en viktig roll i omsättningen av muskelprotein och är viktig vid tillverkning av hormoner. Brist på D-vitamin kan orsaka benskörhet och därmed ökad risk för frakturer.

Behöver man tillskott? Livsmedelsverket rekommenderar vissa grupper att ta tillskott av D-vitamin och det gäller alla barn under 2 år och alla vuxna över 75 år. Tillskott rekommenderas även för de som inte äter fisk eller D- vitaminberikade produkter och för de som inte exponeras för solljus under sommarhalvåret. Tillskottet är särskilt viktigt under den mörka delen av året.

Rekommenderat intag av D – vitamin är:

  • 10 mikrogram för barn under 2 år
  • 10 mikrogram för barn och vuxna under 75 år
  • 20 mikrogram för vuxna med liten eller ingen solexponering
  • 20 mikrogram för vuxna över 75 år
  •  

Kan man få i sig för mycket D-vitamin? Inte enbart genom mat, men om man äter för höga doser av tillskott kan det bli för mycket och stora mängder är giftigt. ”Enligt den europeiska livsmedelsäkerhetsmyndigheten, Efsa, är övre gräns för intag av D – vitamin 100 mikrogram per dag för vuxna”. www.slv.se Länk till annan webbplats.

D – vitamin och covid-19 Under pågående pandemi med covid-19, har media rapporterat om samband mellan D – vitaminbrist och covid-19. Status av D – vitamin kan ha betydelse för mottaglighet för luftvägsinfektioner. Det finns dock inte tillräcklig kunskap om D – vitaminbrist påverkar risken för att smittas eller få allvarliga komplikationer av covid-19 Nutrition and immune function in relation to COVID-19 – a rapid scoping exercise (publishing.service.gov.uk) Länk till annan webbplats. – Scientific Advisory Committee on Nutrition (SACN).

Läs gärna mer om D – vitamin på Livsmedelsverkets hemsida. D-vitamin (livsmedelsverket.se) Länk till annan webbplats.

Önskar er läsare en fortsatt fin vecka!

Magdalena, leg. dietist

ikon

Kontakta oss

Kontakt

Kontaktinformation

Självservice & blanketter