Sök

Nyfiken på Sveriges officiella näringsrekommendationer NNR2012?

NNR2012 står för Nordiska näringsrekommendationer 2012 och är antagna som Sveriges officiella rekommendationer och bör användas som utgångspunkt vid planering av måltider till större grupper. NNR beskriver vilka matvanor som är bra för hälsan både på kort och lång sikt. Bakom dessa rekommendationer finns gedigen forskning.

Bär

Bär som hallon, blåbär och björnbär.

Tycker du som jag, att mat är ett av livets glädjeämnen. För mat är så mycket mer än bara energi och näring. Att umgås med familj och vänner över en god måltid förgyller livet och innefattar gemenskap, glädje och njutning. Mat och måltider speglar även vår kultur, våra värderingar och är en viktig del i firandet av högtider som jul, påsk och midsommar.

Mat är något som berör oss alla, för äta måste vi alla göra. Dagligen överöses vi av diverse budskap kring vad vi bör respektive inte bör äta och då är det inte konstigt om man blir osäker på vad som egentligen är bra och hälsosam mat.

Då kan man känna sig trygg med att bakom rekommendationerna som NNR 2012 beskriver finns det en gedigen forskning. NNR2012 baseras på vetenskaplig grund, vilket innebär att rekommendationerna utgå från resultat från vetenskapliga studier som forskare har bedrivit. Nuvarande utgåva är den 6:e i sin ordning, och håller på att uppdateras då ny forskning om kost och hälsa tillkommer.

I näringsrekommendationerna beskrivs vilka livsmedel som är bra för hälsan, både på kort och lång sikt. Det finns rekommendationer om hur mycket av varje näringsämne vi behöver, hur mycket energi och hur mycket vi behöver röra på oss för att må bra.

Näringsrekommendationerna beskriver vilken mat som är bra för friska individer. Vid undernäring och specifika sjukdomstillstånd som till exempel diabetes är det Socialstyrelsen som ansvarar för kunskapsstöd och riktlinjer.

Ofta fokuseras råd i media på enstaka livsmedel som ska göra underverk för hälsan, men NNR2012 lyfter helheten i kosten som viktig. Genom att äta varierat, lite av varje och i lagom mängd så får man en bra balans. Inte bara mängden näringsämnen är viktig utan även balansen mellan dem.

NNR lyfter matvanor som både ger oss mycket näringsämnen och som bidrar till att minska risken för hjärt-och kärlsjukdom, övervikt, typ 2-diabetes och cancer – sjukdomar som alla är kopplade till matvanor och livsstil. Exempel på sådan mat är frukt, grönsaker, baljväxter, fisk, vegetabiliska oljor som rapsolja och mat som innehåller fullkorn.

Näringsrekommendationer är inte samma sak som kostråd utan man kan säga att kostråd är en ”översättning” av näringsrekommendationerna till mat. Vi äter ju inte enstaka näringsämnen utan mat, som innehåller många olika näringsämnen.

NNR2012 används i första hand av personer som på något sätt arbetar med mat och hälsosamma matvanor bland annat som riktlinje för att planera mat för grupper av människor som maten i skolan eller maten på äldreboenden, underlag för att ta fram råd om bra matvanor, verktyg för att utvärdera gruppers eller befolkningens intag av olika näringsämnen eller som underlag för nyckelhålsmärkning.

Önskar du fördjupar dig om NNR2012, så läs gärna på Livsmedelsverkets hemsida, genom att klicka på länken: Näringsrekommendationer (livsmedelsverket.se) Länk till annan webbplats.


ikon

Kontakta oss

Kontakt

Kontaktinformation

Självservice & blanketter