Sök

Problem med förstoppning?

Förstoppning kan vi alla drabbas av oavsett ålder, men barn och äldre har lättare att drabbas av förstoppning. Vilka orsaker finns det till förstoppning och vad kan man själv göra för att undvika förstoppning?

En tallrik med gröt och färska blåbär.

En tallrik med gröt och färska blåbär.

Problem med förstoppning?

Förstoppning är inget roligt att drabbas av, det kan göra ont och man bli illamående, men oftast är det ofarligt. Vid följande varningssignaler i samband med förstoppning bör man dock kontakta sjukvården, som blod i avföringen, slemtillblandning i avföringen, viktnedgång, aptitlöshet, smärta i samband med tarmtömning och plötsligt ändrade avföringsvanor. Källa: Orsaker till förstoppning - Vårdhandboken (vardhandboken.se) Länk till annan webbplats.

Förstoppning kan vi alla drabbas av oavsett ålder, men barn och äldre har lättare att drabbas av förstoppning. Från 65 år, så är det mellan 20 – 40% som besväras av förstoppning. Många av våra äldre på äldreboende har problem med förstoppning, därför är det viktigt att förebygga förstoppning.

Vad är förstoppning?

Tömmer man tarmen färre än tre gånger per vecka och avföringen är hård och svår att få fram, har man förstoppning. Sedan skiljer det sig mellan personer hur ofta man behöver gå på toaletten.

Orsaker till förstoppning

Kan vara flera som att man har ätit fiberfattig mat som vitt bröd, vitt ris och vit pasta, druckit för lite vätska, fysisk inaktivitet, vissa läkemedel kan ha förstoppning som biverkan. Oro och stress kan också orsaka förstoppning.

Vilka livsmedel innehåller mycket fibrer?

  • Grönsaker
  • Frukt
  • Rotfrukter
  • Bönor och linser
  • Bröd, flingor, gryn, pasta och ris av fullkorn (dessa livsmedel är oftast nyckelhålsmärkta)
  • Hela linfrön *
  •  

*Linfrön innehåller ämnen som kan bilda giftet vätecyanid och kan ge en allvarlig förgiftning. Därför har Livsmedelverket rådet att bara äta små mängder och krossade linfrön ska dessutom tillagas. Råd avseende linfrön är att vuxna kan äta 1 – 2 matskedar hela linfrön per dag, utöver det linfrön som finns i müsli, bröd och gröt. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida genom att klicka på länken! Linfrön (livsmedelsverket.se) Länk till annan webbplats.

Vilken funktion har fiber?

För att tarmen ska fungera normalt är det viktigt att vi äter livsmedel innehållande fibrer. Livsmedel som är rika på fibrer ger större mättnadskänsla, vilket kan minska suget att småäta och kan göra det lättare att hålla vikten. Fiberrik mat kräver oftast att man tuggar den mer, vilket ökar salivproduktionen och är bra för tänderna. Fibrer bidrar till att hålla blodfettnivåerna på låga nivåer och mat som innehåller mycket fibrer gör också att blodsockret stiger långsamt.

Vad kan jag själv göra vid förstoppning?

  • Se till att dricka tillräckligt med vatten. Äldre personer har sämre förmåga att känna av törst, därför är det viktigt att påminna äldre om att de behöver dricka. Man kan alltid piffa till vattnet och smaksätta det med frukt, bär och färska örter, som mynta.
  •  
  • Ät mer fiberrik mat och lösande mat som messmör, katrinplommondryck, torkade katrinplommon, fikon och aprikoser (blötlägg för bättre effekt).
  •  
  • Undvik vissa livsmedel som är stoppande som banan, livsmedel innehållande mycket vitt mjöl, svart te och kokta blåbär.
  •  
  • Försök vara fysiskt aktiv en stund varje dag, till exempel ta en daglig promenad. Rörelse hjälper tarmen att hålla igång.
  •  
  • Gå på toaletten regelbundet.
  •  
  • Försök stressa mindre! Fundera ut vad som stressa dig och om du kan göra några förändringar.
  •  
  • Se över dina läkemedel och diskutera med din läkare eller med apotekspersonalen, så du kan få råd över hur du kan undvika förstoppning.
  •  

Ovan vid fibrer, då kan man drabbas av gaser

Är man inte van vid en fiberrik kost, så kan vissa personer drabbas av gaser i början. Börja därför försiktigt och öka på mängden vartefter. Du kan läsa på Vårdguiden om gaser.

Vill skicka med ett härligt recept på Molinogröt, som är laddat med massor av fibrer, frön och russin och som garanterat kommer sätta fart på magen. Glöm bara inte bort att dricka till!

Recept på Molinogröt

Grundrecept för 1 portion:

  • 3 st. kärnfria katrinplommon (blötlägg under natten)
  • 3 msk. russin
  • 3 tsk. hela linfrön
  • 3 dl vatten
  • 3 msk. Grahamsmjöl
  • En nypa salt
  •  

Gör så här:

  1. Blanda katrinplommon, russin, linfrö och vatten i en kastrull och koka upp.
  2. Vispa ner grahamsmjölet och saltet.
  3. Koka gröten i ca 10 minuter på medeltemperatur. Rör om då och då.
  4. Servera med mjölk, sylt eller äppelmos.
  5. Vid liten aptit eller risk för undernäring, berika gärna gröten med en matsked flytande margarin eller smör och koka gröten på mjölk istället för på vatten.

Receptkälla: Arla, upptäck det goda.

Läsa mer!

Förstoppning - 1177 Vårdguiden Länk till annan webbplats.

Orsaker till förstoppning - Vårdhandboken (vardhandboken.se) Länk till annan webbplats.

Fibrer (livsmedelsverket.se) Länk till annan webbplats.

Gasbesvär - 1177 Vårdguiden Länk till annan webbplats.

Trevlig och vilsam helg!

Magdalena

ikon

Kontakta oss

Kontakt

Kontaktinformation

Självservice & blanketter