Matematikutveckling

Från och med hösten 2017 har förskole- och grundskoleförvaltningen riktade insatser för matematikutveckling i de kommunala grundskolorna. En övergripande helhet med systematik när det gäller förväntningar, strukturer och uppföljning inom matematik och dess progression är en prioriterad och långsiktig satsning. Syftet är att öka elevernas måluppfyllelse samt lärarnas kompetens.

Lärare och elever i förskoleklass tar utgångspunkt i Tänka, resonera och räkna i förskoleklass, en undervisningsmodell som har utformats av NCM, Nationellt centrum för matematikutbildning.

Lärare och elever i årskurs 1-4 arbetar också utifrån undervisningsmodellen TRR, Tänka, resonera och räkna, som i Varbergs kommun även kallas MASIV, Matematiksatsning i Varberg.

Från årskurs 5 arbetar lärare och elever med att bibehålla undervisningsmodellen samt utveckla kommunikationen i matematik. Lärare och elever kommer även att utveckla arbetet med problemlösning.

Publicerad den:

Senast Ändrad: