Skicka vidare Kristina (Khina) Sjöö!
Khina Sjöö är en kreativ fritidspedagog som vill lyfta vikten av att arbeta och lära med alla sinnen. Sedan två år tillbaka arbetar hon på Björkedalsskolan och försöker hela tiden hitta det som motiverar eleverna till att lära.
Hej Khina! Berätta lite kort om dig själv!
- Jag är en snart 50-årig småländska från Växjö som hamnade på Västkusten på grund av jobb och kärlek. Bor med man, två barn, fiskar, en fransk bulldog och kaniner en bit utanför Varberg.
Vad fick dig att söka till fritidspedagog och hur länge har du arbetat som det?
- Jag jobbade som au-pair i Tyskland och när jag kom hem tänkte jag att jag borde söka mig en utbildning som hade med barn och musik att göra. Först hade jag tänkt bli musiklärare som min syster men när jag läste om fritidspedagogutbildningen kändes den mer som något för mig. Jag gick ut våren 2000 och sedan fick jag jobb i Kungsbacka. 2008 började jag i Varbergs kommun och sedan våren 2022 har jag jobbat på Björkedalsskolan.
Vad drivs du av som fritidspedagog?
- Jag lär mig konstant av de barn och ungdomar jag möter i mitt jobb. Jag tänker att vi hela tiden lär på olika sätt. Undervisning kan se så olika ut, att få lära med alla sinnen och att lärande behöver vara erfarenhets-, behovs- och intressestyrt men att man också vågas utmanas på vägen. Ann S Pihlgren pratar om "lärandet i flykten" och den tanken har jag alltid med mig. Hitta och ta vara på deras frågor och nyfikenhet, vad som motiverar dem och varför.
Vad önskar du att det satsades mer på i skolan?
- Vi har många elever som behöver lyftas på olika sätt i allt från mående och språkutveckling till att få se och uppleva olika delar i samhället. Även att man tar vara på kunskapen hos alla professioner och kanske arbeta mer tematiskt kring flera ämnen. Min önskan hade varit att eleven fått mer av fritidspedagogiken även under skoltid. Ofta finns vi bland yngre åldrar men hade även sett att vi inte "tappar" dem när de kommer upp i åldrarna. Jag ser även att en mer reglerad och tydlig tid kring planering hade gynnat många men främst de som jobbar som lärare i fritidshem. Vi har blivit mycket bättre på tydlighet med bildstöd och andra hjälpmedel men vi måste även fortsätta se till att alla får mer kunskap om elever med NPF, trauma, ångest och språkutvecklande arbetssätt.
Finns det någonting som du inte klarar dig utan i ditt arbete?
- Kollegor! Jag har alltid arbetat i arbetslag där man lärt känna dem både som arbetskollegor och som vänner. Det går även åt en hel del kaffe... 😉
Vad är det bästa med ditt yrke?
- Det bästa är att få arbeta med människor. Lära känna både elever och kollegor och lära av varandra. Att hitta fantasi, lek och nya saker var man än är. Få arbeta med saker man själv tycker är så fantastiskt kul det tror jag ger ringar på vattnet.
Vad är det sämsta med ditt yrke?
- Att känna att man inte alltid räcker till. Det är också bedrövligt att läsa hur många som blir utsatta för våld och hot i skolans värld.
Berätta om hur din kreativitet och de praktisk/estetiska ämnena lyfter elever.
- Jag tycker det är så fascinerande att kunna uttrycka sig på så många olika sätt, som jag sa innan så är det viktigt att få arbeta och lära med alla sinnen och att få arbeta med kroppen och händerna är ofta något som våra elever tycker om. När vi gör saker tillsammans med dem på lektionerna kör vi ibland fast och då får vi komma på lösningar tillsammans och ibland behöver de se att allt inte behöver vara perfekt och att man får våga göra om. Det är viktigt att låta dem testa olika material, verktyg och tekniker. Jag har ofta många idéer men som i sin tur ger eleverna nya idéer och så försöker vi göra något av det. Det låter lite klyschigt men det är inte alltid resultatet som blir det viktiga.
Vilka utmaningar ställs du inför i den organisation som du arbetar i nu?
- Precis som min kollega berättade om i förra Skicka vidare så påverkas vi alla av elever som inte mår bra. Det är inte bara skolan utan flera faktorer som kan bidra till barn och ungdomars mående idag. Arbete kring elever får inte vara isolerade öar utan vi behöver fortsätta utveckla vår kommunikation och att inte alltid behöva uppfinna hjulet på nytt. Bygga en plan som fungerar långsiktigt. Vi har ofta lite för bråttom i vårt arbete. Tydligt framåtsiktande arbete ihop med EHT. Det är också viktigt att man får fortbilda sig men även få förutsättningar att fortsätta arbeta med det efteråt.
Till sist, vem vill du skicka vidare till och varför?
- Jag vill först tacka Pernilla Brink Henriksson för hon skickade vidare till mig. Jag har hur många som helst jag skulle vilja skicka vidare till men då vi är lite inne på vårt arbete idag med att vilja förbättra elevers mående och även i ett förebyggande arbete samt lyfta lite olika professioner så tänker jag skicka vidare till Michelle Svantesson, kurator på Håstensskolan. Michelle är en ren inspiration. Jobbar för barn och elevers bästa och kan ofta ge det där samtalsstödet/rådet som så många behöver som gör henne till en trygg vuxen för våra elever. Oerhört kunnig kring sitt område och har alltid idéer till vidareutveckling och duktig på organisation. Inte rädd för att hugga i och göra det där lilla extra för att göra både elever och kollegor glada och känna sig uppmärksammade. Det hade varit kul att få läsa hur hon själv ser på sin yrkesroll i stort, på skolan och i framtiden.
Frida Eckegren Serholt
pedagogvarberg@varberg.se
publicerad:
Senast Ändrad:
- Hej Khina! Berätta lite kort om dig själv!
- Vad fick dig att söka till fritidspedagog och hur länge har du arbetat som det?
- Vad drivs du av som fritidspedagog?
- Vad önskar du att det satsades mer på i skolan?
- Finns det någonting som du inte klarar dig utan i ditt arbete?
- Vad är det bästa med ditt yrke?
- Vad är det sämsta med ditt yrke?
- Berätta om hur din kreativitet och de praktisk/estetiska ämnena lyfter elever.
- Vilka utmaningar ställs du inför i den organisation som du arbetar i nu?
- Till sist, vem vill du skicka vidare till och varför?