Väck läslusten under läslovet
Vecka 44 betyder läslov. Årets tema för lovet är poesi – att läsa, skriva och tolka poesi.
- Att poesin är den litterära form som lyfts i år är glädjande, då den rymmer så mycket oanade möjligheter, och är tillgänglig för alla åldrar, säger skolbibliotekarierna Mia Persson Willén och Mathias Larsson.
Det var 2016 som regeringen beslutade att höstlov skulle bli läslov, för att främja just läsning. Överallt i landet sker läsfrämjande aktiviteter och i Varberg har skolbiblioteksteamet laddat med både aktiviteter och boktips till elever och lärare.
- Vi märker att samtal om läsning och böcker ökar ute på skolorna inför läslovet. Vi har även som tradition att sprida inspiration och tips kring aktiviteter som väcker läslusten inför dessa härliga dagar, säger de.
Boktips för elever och lärare
Det finns många bokserier som efterfrågas flitigt ute på skolorna och skolbiblioteksteamet delar med sig av några av dessa.
- Kristina Ohlssons mysrysliga serie om Spökbyrån är väldigt populär för våra läsare på F-3 och serien Känd! av Anders Blentare är väldigt omtyckt bland elever i årskurs 4–6, berättar Mia Persson Willén.
- För pedagogerna vill vi tipsa om serierna Stormseglarna och Klimatklubben, som är spännande skönlitterära ingångar till att diskutera frågor om miljö och klimat, säger Mattias
Årets tema är som sagt Poesi. Ett tema som välkomnas av skolbibliotekarierna just för att det rymmer så mycket möjligheter och är tillgängligt för alla.
- En författare som verkligen lyckats ta tillvara poesins potential för alla åldrar är Mårten Melin. Han har skrivit flera olika diktsamlingar som passar för alla mellan 6–15 år.
Läsfrämjande aktiviteter under lovet
Ute på skolorna och fritidshemmen kommer det att hållas aktiviteter på olika sätt under läslovsveckan. Skolbiblioteksteamet blir ofta inbjudna att exempelvis högläsa och inspirera under dessa dagar. Några skolor kommer även att satsa extra på läsningen efter läslovsveckan.
- Det bästa med läslovsveckan är att boken får ta plats ur ett rent glädjeperspektiv, utan krav på prestation och måsten. Då det är en lovvecka så finns också möjligheten att verkligen låta läsningen får ta den tid och ro som den så väl förtjänar. Och inte minst, samtalet om böcker om läsning som blir högst närvarande, säger Mia Persson Willén.
- Vi får inte glömma att läsningen kan vara en väldigt social aktivitet, och en upplevelse som fördjupas när vi delar den med andra, avslutar Mathias Larsson.
Frida Eckegren Serholt
pedagogvarberg@varberg.se
publicerad:
Senast Ändrad: