Inspirationsföreläsning om böcker och högläsning
Vargen Valdemar, hunden Morris och spyflugan Astrid. Det är bara några av de oförglömliga karaktärer som illustratören och författaren Maria Jönsson skapat. Nyligen besökte hon Varberg för en inspirationsföreläsning med syfte att motivera till medveten högläsning.
- Högläsning är något som alltid gjorts men medveten högläsning är något helt annat, säger hon.
Under 2024 och 2025 erbjuder Skolverket i samarbete med Svenska barnboksakademin ett antal kommuner författarbesök för förskollärare. Under våren såg rektor Inger Svensson detta och anmälde sitt intresse.
- Att det blev just Maria Jönsson som kom är väldigt roligt eftersom en av mina förskolor, Trönningenäs förskola, har hennes bok Promenad som utgångspunkt i undervisningen, säger hon.
Att läsa tillsammans
Pedagoger från Inger Svenssons tre förskolor, Barnabro förskola, Skeppets förskola och Trönningenäs förskola, fick möjlighet att ta del av Maria Jönssons föreläsning. Hon delade med sig av sin yrkesresa, glimtar från ateljén, hur flera av hennes karaktärer uppstått och såklart vikten av att läsa och att läsa högt.
- Att bläddra i en bok tycker jag är fantastiskt. Det kan bli ett riktigt överraskningsmoment, som en liten teater. Att göra det tillsammans, exempelvis på en förskola, och att diskutera och fantisera om vad man tror ska hända, det vill jag uppmuntra till, säger Maria Jönsson.
Maria Jönsson började som tidningstecknare på Helsingborgs dagblad. Där träffade hon Lotta Olsson och tillsammans börjad de skapa barnböcker. Idag, 25 år senare, har Maria Jönsson illustrerat cirka 35 barnböcker, flera av dem har hon även författat.
- Det roligaste med mitt jobb är att jag får vara kreativ och använda min fantasi. Och att jag får bestämma vad som ska hända, säger hon och skrattar. Att få jobba med bild ser jag som en gåva, det är otroligt lyxigt.
Högläsning och boksamtal
Inspirationsföreläsningen gav även utrymme till diskussion och erfarenhetsutbyte. Där framkom att pedagogerna är vana högläsare och att böcker finns tillgängliga i alla miljöer inne och även mer och mer ute.
- Vi har boken Promenad som ett paraply över det vi gör. Dessutom har jag och min parkollega, genom barnens intresse, valt att fokusera på en ny bok varje vecka. Första dagen kanske vi bara tittar på bokens bilder för att andra dagen repetera och läsa lite text. Vi använder oss av rekvisita, gestaltar sagan och vi pratar om nya och svåra ord i boken. Sista dagen läser vi boken igen och barnen fyller i. Det blir ett kvitto på att orden som vi introducerat har satt sig och en tydlig progression i språket. Dessutom älskar barnen detta, säger förskolläraren Emma Johansson på Trönningenäs förskola.
Syftet med författarbesöket är att förskolorna ska bli inspirerade till att fortsätta utveckla sitt arbete med högläsning och boksamtal.
- Jag tycker att föreläsaren gav oss både motivation och inspiration till att fortsätta utveckla vår högläsning. Högläsningen ska vara ett kvalitativt innehåll i undervisningen, säger Inger Svensson. Vi har jobbat mycket med högläsning på alla mina tre enheter men idag berikades vi med ytterligare ett perspektiv nämligen samspelet mellan text och bild. Maria Jönsson presenterade det på ett nytt sätt och vi blev påminda om hur viktig högläsningen är för barnen.
Vill du också ha författarbesök till din förskola? Alla rektorer i förskolan har möjlighet att ansöka om att få besök av en författare under våren 2025. Mer information och anmälan finns på Skolverket.se Länk till annan webbplats..
Frida Eckegren Serholt
pedagogvarberg@varberg.se
publicerad:
Senast Ändrad: