Skicka vidare Michelle Svantesson!
Hon tycker att det bästa med att vara skolkurator är att möta barn och unga där de är. Men hon önskar att glappet mellan lärare och elvhälsa vore mindre och att det borde varit mer fokus på att möta barn och elever med NPF under utbildningen. Möt Michelle Svantesson, skolkurator på Håstensskolan och Björkedalsskolan.
Hej Michelle! Berätta lite kort om dig själv.
- Jag är en kreativ person som gärna kopplar bort hjärnan på fritiden och använder händerna istället. Jag lägger mycket tid i trädgården med odling och blommor och med renovering av mitt och min mans gamla 1800-talshus, i keramikverkstan och med alla våra djur. Jag mår som bäst när jag är på en myllrande marknad i en bergsby någon helt annanstans i världen eller när jag går i skogen med hundarna.
Jag kommer från Ängelholm i Skåne och flyttade till Halland för kärlekens skull för några år sedan. Jag jobbar som kurator på Håstensskolan och Björkedalsskolan.
Vad fick dig att bli kurator?
- Jag har nog vetat hela livet att jag skulle arbeta med människor på något sätt. När jag gick i högstadiet hade jag en lärare som såg alla elever och var fantastisk på att både undervisa och skapa relation. Jag funderade ett tag på att bli lärare för att kunna vara som henne, men insåg att det inte var undervisningen jag brann för utan att kunna möta barnet/den unge där den är. Jag är nu inne på mitt 6e år som skolkurator och det är fantastiskt att kunna ha förmånen att möta barn och unga just där de är.
Finns det något du önskar att dagens blivande kuratorer får med sig i sin utbildning som du saknade?
- Ja, det finns det. Jag är utbildad socionom, vilket Varbergs kommun ställer som krav för skolkuratorer. Det är en bred utbildning i socialt arbete om hur man möter människor i livets olika skeden. Jag önskar att det funnits mer fokus på hur vi som socionomer kan möta barn och unga med NPF och samsjuklighet och hur vi kan stötta deras familjer på bra sätt. Det finns idag många familjer som kämpar oerhört hårt och många är vi som stundtals står handfallna utan bra stöd att ge.
Vad skulle du säga till de som precis tagit examen och ska ut i arbetslivet?
- Till nyexaminerade socionomer skulle jag vilja säga att skolan är en väldigt bra och rolig arbetsplats. Under min utbildning gjordes en undersökning på socialtjänsten hur många procent av tiden socionomer som arbetar med barn och unga inom socialtjänsten faktiskt träffar barn och unga. Resultatet var att bara 3% av arbetstiden spenderades med att möta barnet/ungdomen som var fokus för utredning och insats. I skolan träffar jag barn och ungdomar varje dag, utan att orosanmälan eller bistånd ligger till grund. Jag har nära till eleverna och kan ta mig tiden att arbeta nära. Det är också roligt att kunna möta barn och unga innan situationen är så illa att vi behöver anmäla oro eller skicka remisser till psykiatrin.
- Till socionomer som är nya i sin roll som kurator skulle jag vilja säga grattis till ett fantastiskt roligt jobb! Lägg tid på att skapa relationer till dina kollegor på skolan och bygg broar mellan lärare och elevhälsan. Det är när ni arbetar tillsammans som ni får bäst resultat!
Vad är det bästa med att arbeta som kurator?
- Det allra bästa är närheten till barn och unga och att möta dem just där de är utan att alltid ha en egen agenda. Det är ofta högt och lågt och en bra blandning mellan både tunga ämnen, skratt och värme.
- Jag gillar också att som kurator har ett enormt handlingsutrymme. Det kan vara svårt att ha ett yrke som inte är tydligt definierat, men det ger framförallt många fördelar i att på bästa sätt kunna stötta eleverna och deras familjer utifrån behov. Det gör också att det är möjligt att prova nya saker, tänka utanför boxen och utmana sig själv i att faktiskt utnyttja det handlingsutrymme som finns.
Vilka är de största utmaningar som kurator på en skola?
- Den största utmaningen skulle jag säga är att man är ensam i sin profession på skolan. Jag samarbetar mycket med andra professioner i elevhälsan, men det är en utmaning att vara den enda som bär det sociala perspektivet. Detta gör också att det ibland känns svårt att räcka till. Idag är det tyvärr många elever som inte mår bra och det är lätt att hamna i att bara arbeta åtgärdande med de elever, föräldrar och lärare som uttrycker störst behov. Det är svårt att hinna med att arbeta förebyggande och främjande och finnas där för de som inte skriker högt, men som hade behövt stöd av elevhälsan på något sätt.
Är det något särskilt område som du fokuserat på mest under dina yrkesverksamma år?
- Ja, jag har under flera år arbetat särskilt riktat mot elever och deras familjer med stora behov och svårigheter utifrån NPF. Dessa elever och familjer har jag mött på alla skolor jag arbetat på, men främst under mina år på Björkedalsskolan, kommunens resursskola.
- Jag har också ett stort fokus på barn och ungas sexuella hälsa, där jag vill arbeta förebyggande för att alla ska känna sig trygga i sina egna kroppar och förhindra övergrepp och exploatering. Jag arbetar också ideellt för Ungdomsjouren Tigerlilja för att i Halland förebygga våld och sexuell utsatthet.
Finns det något som du önskar såg annorlunda ut med ditt yrke?
- Ja, jag önskar att det inte var ett så stort glapp som det ibland är mellan lärare och elevhälsa. Det är så vanligt att elevhälsan blir en isolerad ö på skolan och jag önskar att vi istället kunde arbeta mer tillsammans på ett självklart sätt.
Till sist.. Vem skulle du vilja skicka vidare till och varför?
- Det är så roligt att få ha blivit tillfrågad som kurator och jag vill tacka Khina för att hon skickade vidare till mig! Jag är precis hemkommen från en fantastisk, viktig och intressant värdegrundsresa till Auschwitz med elever i åk 9. En av de som är med och planerar och driver de här resorna är Linda Sambjer. Hon har en stor kunskap om förintelsen och det hon och de andra (Robert, Niklas och Sanna) gör är så viktigt! Jag är lite nyfiken på varifrån Lindas intresse och driv kommer och skulle vilja höra mer om vad hon ser att värdegrundsresorna har för inverkan på våra ungdomar och framtiden.
Frida Eckegren Serholt
pedagogvarberg@varberg.se
publicerad:
Senast Ändrad:
- Hej Michelle! Berätta lite kort om dig själv.
- Vad fick dig att bli kurator?
- Finns det något du önskar att dagens blivande kuratorer får med sig i sin utbildning som du saknade?
- Vad skulle du säga till de som precis tagit examen och ska ut i arbetslivet?
- Vad är det bästa med att arbeta som kurator?
- Vilka är de största utmaningar som kurator på en skola?
- Är det något särskilt område som du fokuserat på mest under dina yrkesverksamma år?
- Finns det något som du önskar såg annorlunda ut med ditt yrke?
- Till sist.. Vem skulle du vilja skicka vidare till och varför?