Förskolläraren skriver böcker om de globala målen
Emma Walliander saknade bra litteratur att använda i undervisningen kring hållbar utveckling. Hon inspirerades då till att skriva och illustrera en egen bok. I början av november släpptes första boken Ta hand om havet och till sommaren kommer bok nummer två.
- Jag vill sprida framtidstro till barnen och också visa att det finns något vi kan göra, säger Emma Walliander, förskollärare på Trönningenäs förskola.
Idén till första boken fick Emma Walliander när hon och kollegan arbetade med hållbar utveckling och Agenda 2030 tillsammans med barnen.
- Vi letade efter bra litteratur men hittade inte det vi sökte. Vi jobbade mycket med litteratur och högläsning och önskade böcker vi kunde använda i undervisningen. Det var min kollega som kom med förslaget att jag skulle skriva en bok eftersom jag både illustrerar och skriver en hel del på fritiden.
Drömmen om att få ge ut en bok har funnits ända sedan barnsben och idén var klar så kändes det så självklart. Plötsligt satt Emma Walliander med fem böcker så gott som klara och redo att ges ut.
- Det kändes overkligt när jag skrev på kontrakt med ett bokförlag om att ge ut mina egna böcker.
En bok till varje globalt mål
Det har gått snabbt för den nyblivna författaren. Från att idéen kom för bara ett år sedan till idag när första boken precis har getts ut. Tanken är att det ska finnas en bok till varje globalt mål, alltså totalt 17 böcker. Men de skrivs inte i ordning efter målets nummer.
- Jag tror att min kreativitet hade hämmats om jag inte hade fått välja fritt. Den första boken Ta hand om havet, handlar om mål 14, hav och marina resurser. Jag vill med boken ge barn en positiv framtidstro, men också påvisa effekterna med de val vi gör. Varje år hamnar åtta miljoner ton plats i havet men jag är övertygad om att vi kan göra förändringar om vi alla hjälps åt.
I varje bok om de globala målen får vi följa barnet Lo, vuxna Billie och igelkotten Iggy. De uppmärksammar alltid ett problem på ett förståeligt sätt, exempelvis massa skräp och plats i havet, som de vänder till något positivt och försöker förändra tillsammans, exempelvis genom att anordna en skräpplockardag.
- Jag vill berätta att finns problem i vår värld. Ingen kan göra allt men alla kan göra något och vi behöver hjälpas åt, säger Emma Walliander. Under det här året har jag själv lärt mig massor. Ju mer jag lärde mig desto mer intressant blev ämnet. Jag har även fått gå utanför min komfortzon en hel del och utvecklats av det.
Boken ska fylla ett tomrum
Boken passar för barn i åldern 2–7 år och kan användas i undervisningen. Varje bok avslutas med samtalsfrågor där pedagog och barn kan diskutera tillsammans.
- Det är mycket så jag arbetar själv. Jag ställer gärna utforskande frågor till barnen och vi diskuterar och undersöker tillsammans. Jag har gjort böckerna för min egen professions skull, för att jag upplevde att det saknades tidigare.
Emma Walliander hoppas att boken ska komma till användning i förskolor och i grundskolor i hela landet och fylla det tomrum hon upplevde.
- Ju mer kunskap man får som barn desto mer delaktighet, intresse och engagemang kan man skapa. Högläsning och böcker är bästa ingången till kunskap och jag tror att böckerna ligger rätt i tiden och jag hoppas att de kan bidra till undervisningen.
På Emma Wallianders hemsida kan du läsa mer om hennes arbete Länk till annan webbplats..
Frida Eckegren Serholt
pedagogvarberg@varberg.se
publicerad:
Senast Ändrad: