Joakim Lindner och Hampus Zackrisson läser i varsin bok.

Joakim Lindner och Hampus Zackrisson läser högt ur boken Underverkligheten.

Läsande förebilder: en framgångssaga på hemmaplan

Om magkänsla kan kombineras med aktuell skolforskning kan resultatet bli bra. Läsande förebilder i åk 2 startade våren 2021 och är ett exempel på sådant resultat.

- Ansatsen var att samarbetet skulle vara långsiktigt, men vi hade ingen klar bild över vad samarbetet skulle handla om, avslöjar Viktoria Struxsjö skola-arbetslivsutvecklare.

Drygt 2500 elever i de kommunala grundskolorna har de senaste åtta terminerna haft besök i klassrummet av tvättäkta fotbollsproffs från Varbergs BoIS herrlag. Spelarna kommer utrustade med böcker, bokmärken och vinnande vetande om drömmar och mål, vikten av att läsa och läsa så man förstår det man läser och hur de i jobbet som fotbollsproffs använder kunskap de lärt i skolan.

- Studier visar att elevers motivation för läsning får en skjuts när förebilder berättar att de också läser, säger Margaretha Bengtsson, språk-, läs- och skrivutvecklare. Det är till och med så att idrottsstjärnor i allmänhet och fotbollsspelare i synnerhet som agerar läsande förebilder har visat sig ha en positiv effekt på elevernas motivation.

Systematiserad aktivitet

Idén om Läsande förebilder uppstod sensommaren 2020. Ett spontant möte där förskole- och grundskoleförvaltningens skola- arbetslivsutvecklare och spelare från Varbergs Bois stötte på varandra ledde till ett planerat möte för att utforska möjligheter till samarbete.

- När jag haft första mötet med spelarna, och kom ut i korridoren på vår arbetsplats, såg Margaretha Bengtsson oss, berättar Viktoria Struxsjö, och lägger med ett skratt till:

- Margaretha frågade vad jag skulle göra med spelarna, och jag svarade ”vet inte, men något”!

Någon dag senare pratade kollegorna Bengtsson och Struxsjö sig samman och idén till Läsande förebilder som systematiserad aktivitet tog form. Läsande förebilder för samman två mångåriga skolutvecklingsprocesser; MOA, modern arbetslivsorientering vars syfte är att stärka elevers valkompetens genom möten med omvärlden, och LiV, Läsning i Varberg som bidrar till ökad avkodning i läsutvecklingen och till stärkt läsförståelse.

Just att möjliggöra för samarbete mellan processer leder till att lärare ser sammanhang och helhet i lokala politiska mål och utifrån framtagen verksamhetsplan

- Läsande förebilder är idag en etablerad aktivitet, menar Margaretha Bengtsson. Klassbesöken har en del förberedelse, en del genomförande och en del efterarbete, som alla dockar i undervisningen. Läsande förebilder är en integrerad del av undervisningen i åk 2. Det är riktigt bra.

Så mycket mer än ”bara” fotboll

Responsen på Läsande förebilder har genom åren varit mycket positiv. Lärare, vårdnadshavare och elever ger spelarna beröm och återkopplar att läsintresset ökat. I enkäten som just vårdnadshavare besvarar efter besöket av förebilderna vittnar om goda samtal om böcker, skola och framtid ”hemma vid köksbordet". Oavsett ett fotbollsintresse eller inte har flertalet elever uttryckt intresse att börja i någon idrott efter att ha lyssnat på spelarna.

Just nu planeras för kommande läsårs klassbesök. Så snart spelschemat är spikat för Varbergs BoIS herrlag, skickas tider för Läsande Förebilder till skolorna. Två av klubbens mest rutinerade (läsande) förebilder, och spelare tycker till om aktiviteten och gör det med stolthet.

- Vi får chansen att bidra till unga människors utbildning, genom att förklara varför det är viktigt att kunna läsa och läsa så man förstår det man läser, säger Hampus Zackrisson.

- Ja, att få bidra till elevernas mål och drömmar och berätta om vad vi drömt och drömmer om i livet, kan kanske motivera några att tänka till kring skola och framtid, menar Joakim Lindner.

Frida Eckegren Serholt
pedagogvarberg@varberg.se

Under besöken pratas det bland annat om drömmar, mål och vikten av att kunna läsa och förstå det man läser.

publicerad:

Senast Ändrad: