
Teater Carpas promenadteater Signal okänd har spelats på Världsarvet Radiostationen Grimeton under våren.
Promenadteater engagerar både elever och lärare
Ett exklusivt och interaktivt äventyr. Under våren har samtliga elever i årskurs 7 testat på promenadteater. Föreställningen Signal okänd spelades på radiostationen i Grimeton och eleverna var med och påverkade handlingen.
Skapande skola för elever i årskurs 7 har i år varit ett samarbete mellan Teater Carpa, Världsarvet Grimeton Radiostation och Varbergs kommun. En promenadteater, där skådespelarna förflyttar sig genom berättelsen, med namnet Signal okänd har producerats enbart för detta ändamål.
- Vi vill både nyttja och stärka platsen där vi spelar och denna gång är det på en radiostation. Vår föreställning handlar om historia, kärlek och om en signal som aldrig borde ha besvarats, säger Beatrice Jasz, producent och skådespelare på Teater Carpa.
Nyskriven föreställning
Teatern handlar om Julia som praoar på Grimeton Radiostation, men inte för att lära sig om radiosändningar – hon är där för att följa ett rykte. Det sägs att gamla röster fortfarande ekar genom etern och för att få svar på om historierna är sanna bestämmer hon sig för att övernatta på stationen utan lov.
- Karaktären Julia brukar återkomma i våra föreställningar men varje föreställning är noggrant producerad och nyskriven för att passa platsen och det uppdrag vi fått, säger Beatrice Jasz. Men våra föreställningar innehåller alltid starka moraliska lärdomar. Vi kombinerar lärande med spänning och äventyr, vilket gör att eleverna förhoppningsvis både underhålls och reflekterar över viktiga frågor.
Aktivt deltagande från elever
Under promenadteatern får eleverna följa med skådespelarna genom handlingen. Berättelsen har åtta olika stationer, både ute och inne, vilket skapar en engagerande upplevelse för eleverna.
-Vad tycker ni att jag ska göra nu, hur löser jag det här? frågar karaktären Julia eleverna.
Beroende på svaret så agerar Julia därefter. Det är en interaktiv teaterform där eleverna är med och påverkar kommande beslut och handlingar. De ändrar inte själva storyn, men vägen till slutscenen kan se olika ut beroende på hur eleverna tycker att Julia ska agera.
- Föreställningen handlar mycket om kommunikation och kärlek. Och vi vill uppmuntra till diskussioner, känsloyttringar och aktivt deltagande från eleverna. Vi strävar alltid efter att inkludera både elever och lärare i våra föreställningar.
Skapande skola är för alla
Att promenadteatern äger rum i just Grimeton beror på att Världsarvet Grimeton Radiostation firar 100 år i år.
- Platsen valdes utifrån ett tillgänglighetsperspektiv, att alla elever oavsett förutsättningar skulle ges möjlighet att få uppleva vårt världsarv. När platsen var bestämd kändes promenadteater väldigt passande, säger Camilla Karlsson, samordnare för kultur i förskola och grundskola. Skapande skola handlar mycket om likvärdighetsperspektivet. Alla har rätt att uppleva kultur och man kan inte veta vad man gillar om man inte får testa på. Så det handlar om att erbjuda ett brett utbud av kultur och skapa ett intresse hos eleven.
Hon är nöjd med vårens föreställningar på världsarvet och hoppas att kulturupplevelsen ska ha inspirerat och motiverat eleverna. Hon vill även rikta ett stort tack till Grimeton radiostation och Teater Carpa för det fina samarbetet.
- Ett stort tack till Maja Parmler och hennes kollegor på Världsarvet som gjort det möjligt för oss att vara på platsen. Vill även tacka Teater Carpa för att de har tagit till sig platsen och på ett naturligt sätt fått in den i sin föreställning. En lösningsfokuserad kommunikation mellan alla inblandade har bidragit till ett lyckat äventyr, säger Camilla Karlsson.
Frida Eckegren Serholt
pedagogvarberg@varberg.se

publicerad:
Senast Ändrad: