Sök

2022-05-31

Eleverna tanketränar med schack – och kom på tredje plats i Schackfyran!

Pallplats i Schackfyran och ett nytt strategiskt tänk. På bara några månader lärde hela klass 4b på Väröbackaskolan sig att spela schack – så bra att de vann medalj i riksfinalen.

- Schack ger eleverna ett annat tänk, de ser mönster och tänker strategiskt, säger läraren Camilla Stensson på Väröbackaskolan.

Bild på många elever som spelar schack

Foto: Lars OA Hedlund/Sveriges Schackförbund

Schackfyran, världens största schacktävling, har sedan starten 1978 lärt en halv miljon 10-åringar att spela schack. Läraren Camilla Stensson har varit med i tävlingen med sina fyror två gånger tidigare och i år blev det tredje gången gillt.

- Jag anmälde hela årskurs 4 strax innan jul och i början av mars kom Niclas Warefelt från Varbergs Schackklubb hit för att lära eleverna att spela schack. Sedan spelade eleverna flera gånger i veckan, berättar hon.

Möjlighet att spela på lektionstid

Efter anmälan fick eleverna klasspaket med schackbräden och pjäser, och dessa användes flitigt.

- Eleverna hade möjlighet att spela på matten, på svenskan, på elevens val och vid uppstart varje dag. Men inte mer än 20–30 minuter i taget, berättar läraren Fisnik Ismaili.

- Det var intensiva veckor, med mycket schackspel, innan distriktfinalen i Arena Varberg. Men eleverna tyckte att det var väldigt roligt, säger Camilla Stensson.

I distriktfinalen gick det riktigt bra för klass 4b. När poängen var räknade visade det sig att klassen hade kommit på en andra plats och därmed var direktkvalificerade till riksfinalen i Helsingborg.

- Det var först på plats i arenan som vi insåg hur bra de faktiskt spelade, allihop. Klass 4a spelade med bra men det räckte inte hela vägen till riksfinalen, säger de.

Lärarna Camilla Stensson och Fisnik Ismaili

Lärarna Camilla Stensson och Fisnik Ismaili

Pallplats i riksfinalen

Några veckor senare var det dags för riksfinal i Helsingborg. 2 300 fjärdeklassare deltog i riksfinalen, som var uppdelat på två olika orter och datum, och alla elever spelade 4 partier var.

- Det var 46 lag/klasser med i Helsingborg och för varje avslutat parti åkte vår klass högre upp på listan. När sedan sista partiet var klart såg vi att vi hade hamnat på pallplats, säger Fisnik Ismaili.

- Det var euforiskt! Så mycket glädje hos eleverna, att se dem lyckas med något som de själva inte trodde skulle vara möjligt var helt fantastiskt, säger Camilla Stensson.

Mycket mer än bara ett spel

Efter tredjeplatsen och firandet så har schackspelandet minskat en del i klassrummet. Men fyra elever har även blivit inbjudna till en individuell tävling i Halmstad, Schackfyranmästaren, och lärarna är eniga om att schack är ett bra sätt att träna hjärnan.

- Alla i klassen är överens om att schack är ett kul spel, vilket är det viktigaste, men det är mycket mer än så. Eleverna blir mer tålmodiga, de måste tänka både strategiskt och taktiskt och det ökar deras koncentration. Vi kan absolut rekommendera både schack i undervisningen och Schackfyran till alla som är intresserade. Schacken har dessutom gjort mycket för gemenskapen i klassen och vi har haft ett gemensamt mål – att bli så bra vi kan, säger Fisnik Ismaili och Camilla Stensson.

Frida Eckegren Serholt
pedagogvarberg@varberg.se

ikon

Senaste nyheterna