Kommunalt lönebidrag

Om din förening har en person anställd som får lönebidrag från Arbetsförmedlingen har ni även möjlighet att söka ett kommunalt lönebidrag.

Bidraget möjliggör för föreningar att anställa person med lönebidrag från Arbetsförmedlingen för att komplettera ideella insatser och främja föreningens verksamhet.

För att kunna söka kommunalt lönebidrag, måste din idrotts- eller fritidsförening vara registrerad och verksam i Varbergs kommun. Dessutom ska allmänna bestämmelser vara uppfyllda.

Kommunalt lönebidrag utgår med upp till 25% av arbetsförmedlingens lönebidragstak för föreningsanställd med lönebidrag, dock max 5 000 kronor/anställd och månad för en heltidstjänst. Vid deltidstjänster minskas bidraget med den procentsats som tjänsten är reducerad. Den anställdes frånvaro för perioden påverkar också bidragets storlek.

Kultur- och fritidsnämndens bidragsram och antal ansökningar kan påverka ersättningens nivå.

Om den anställde eller föreningen väljer att bryta anställningen eller andra förhållanden kring anställningen förändras, är föreningen skyldig att omgående anmäla detta till kommunen, för vidare ställningstagande.

För att starta en ansökningsprocess för kommunalt lönebidrag behöver föreningen först ta kontakt med Varbergs kommun. Använd ”Kontakta oss” i Interbook Go eller ta kontakt med Varberg direkt så får ni hjälp att gå vidare.

Extra arbetsgivarstöd under 2025

Under 2025 får alla föreningar som är arbetsgivare för en person med lönebidrag ett extra arbetsgivarstöd på 20 000 kronor per anställd och år. Av detta belopp ska 2 000 kronor användas som friskvårdsbidrag till den anställde.

För att din förening ska kunna söka bidrag, måste Varbergs kommuns allmänna och särskilda villkor vara uppfyllda.

De allmänna bestämmelserna handlar bland annat om värdegrund, demokrati, redovisning och uppföljning.

Allmänna bestämmelser för bidrag från Varbergs kommun

Villkor för att kunna söka bidraget

  • Villkoren för den anställde ska följa de lagar och avtal som gäller på
    arbetsmarknaden.
  • Arbetstagaren som föreningen erhåller lönebidraget för ska vara
    folkbokförd i Varbergs kommun.

Så ansöker du

För att starta en ansökningsprocess för kommunalt lönebidrag behöver föreningen först ta kontakt med Varbergs kommun. Använd ”Kontakta oss” i Interbook Go eller ta kontakt med Varberg direkt så får ni hjälp att gå vidare.

Om föreningen har mer än en anställd med lönebidrag krävs en ansökan per anställd.

Ansökan vid första rekvisitionstillfället för varje ny person eller beslut från Arbetsförmedlingen ska innehålla:

  • Kopia på anställningsavtal (inklusive arbetsbeskrivning)
  • Kopia på Arbetsförmedlingens beslut om beviljat lönebidrag.

Ansökan görs kvartalsvis. Din ansökan ska vara inlämnad senast:

  • 15 januari för bidrag till perioden 1 oktober–31
    december
  • 15 april för bidrag till perioden 1 januari–31 mars
  • 15 juli för bidrag till perioden 1 april–30 juni
  • 15 oktober för bidrag till perioden 1 juli–30 september

Beviljat bidrag betalas ut i efterskott efter varje kvartal. Det förutsätter att föreningen/organisationen har ansökt i tid i det digitala systemet. För att utbetalning av bidraget ska ske krävs underlag på utbetalningar från Arbetsförmedlingen för varje person och period.

Ansök om bidraget i föreningssystemet Interbook Go. Bifoga inte handlingarna i Interbook Go. Skicka dem istället i tjänsten Säker dialog, via länken som du får i ett e-postmeddelande från Varbergs kommun.

Ansök i föreningssystemet Interbook Go Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Utbetalning

Om din förening beviljas bidrag, så betalas pengarna ut i samband med detta.

Om bidraget inte beviljas, får du besked om detta.

Redovisning

Föreningen behöver inte redovisa i efterhand till kultur- och fritidsförvaltningen hur bidraget har använts.

Publicerad den:

Senast Ändrad: