Skaparkraft på Lindbergs skola

    I slutet av hamnbassängen, på gränsen till Norra Västerport, tänker Loke Burger att denna magnifika byggnad ska ligga. Och nog skulle X-Centrum dra folk!

    Ett flytande lusthus, en spelarkad, ett kattcafé och ett naturvetenskapligt forskningscenter - allt utformat med hållbarhet i fokus. När niorna på Lindbergs skola arbetar med Västerport och Hoken händer det grejer!

    Det började med pandemin. Den vanliga prao-perioden blev inställd och vårterminens åttondeklasser fick istället en digital prao, som bland annat bestod i en rejäl duvning om Västerport.
    Kanske inte drömpraon för en 15-åring men resultatet är att årets nior nu är mer insatta än de flesta om Varbergs nya stadsdel.

    Efter sommaren tog Lindbergs skola det hela ett snäpp längre:
    - Nu hade de baskunskapen och kunde gå vidare och arbeta med verkliga exempel. Något vi också vet ger en högre måluppfyllelse bland eleverna. Det blir på riktigt, berättar elevernas lärare Therese Noborg.

    En asymetriskt formad byggnad i trä, med stora fönster-

    Självklart finns det en restaurang kopplat till det naturvetenskapliga forskningscentret X-Centrum.

    Ritningar och platsbesök

    Elevernas uppgift var att:

    • Bestämma en verksamhet i bottenplan i etapp 2 eller på Hoken.
    • Utifrån denna verksamhet designa en byggnad och rita upp denna i dataprogrammet SketchUp.
    • Ha en genomtänkt plan: Från tänkt målgrupp och ekonomi till hållbara byggnadslösningar och tillgänglighet.

      Från projekt Västerports sida har eleverna fått ritningar och grundförutsättningarna (kvartersstruktur, våningshöjd med mera) för både etapp två och Hoken. Eleverna har också gjort platsbesök och där träffat medarbetare från projektet, bland annat hållbarhetsansvarige Jenny Rydén.

    Visualisering av ett lusthus i glas, som flyter på vattnet. Man når till huset genom en smal träbrygga.

    Ett lusthus i glas som flyter på hamnbassängen... Upplyst när det är mörkt och en extra paviljong till Café Knopen där Alice Ekstedt, Freja Eliasson och Sara Wikström har sin verksamhet.

    Skisser och Varbergs DNA

    - Hållbarhetsfrågan genomsyrar hela vårt projekt och eleverna har fått tänka både på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet, berättar Therese Noborg som är lärare i matte, NO och teknik.
    Niondeklassarna har också fått träffa arkitekt Håkan Cullberg och fått lära sig om arkitektur, om vikten av att skissa och om Varbergs DNA.

    Bild på ung kille i 15-årsåldern med huvtröja. Han sitter vid ett bord med sin dator och skrattar mot kameran.

    -Det har varit kul att tvingas att lösa alla problem som kommer upp, säger Mohamad Sairafi.

    Många timmar

    Härom veckan var det dags för redovisning:
    15 grupper redovisade en kaskad av kreativa idéer. Många timmar har lagts ner, inte minst på att lära sig SketchUp.
    -Varje fönster tog minst en timme, konstaterar Tim Johansson och visar fönsterraden på The Dominus Hotell. Loke Burger å sin sida satt en halv helg för att få till den skimrande glaskupolen på sitt forskningscenter.

    Tre elever i nionde klass sitter i sitt klassrum framför en I-Pad. Framför dem på bänken ligger ritningar och ett papper där man kan läsa ordet "MENY".

    Emil Helander, Nora Solberg och Lova Engström berättar om sin fiskrestaurang The Hook. Självklart har de också komponerat en meny.

    "Så många beslut!"

    Förutom en viss frustration över att deras iPads inte riktigt orkat med programmet, tycker de alla att det varit ett stimulerande sätt att arbeta på.
    - Man har tvingats till att bli kreativ, för att hitta bra lösningar på allting, fortsätter Tim.
    En sak är de överens om: Att skapa en verksamhet och byggnad från scratch har gett en ökad förståelse för att stadsutveckling och byggprojekt tar tid:
    -Så många val och beslut – hela tiden! utbrister Lowa Apelgren, en av kreatörerna bakom ett kattcafé i etapp 2.

    En skiss på ett hus där hela ena väggen är täckt av ett blixt-mönster i svart och ljusblått.

    En spelarkad i en bottenvåning i ett av kvarteren som inte har havsutsikt. -Dumt att "slösa" utsikt på en verksamhet som inte har några fönster, konstaterar eleven Sonja Elmén.

    -Det viktigaste är inte resultatet, utan processen. Att eleverna kan förmedla hur de resonerat när de kommit fram till sin lösning, säger Therese Noborg.

    Två killar i 15-årsåldern böjer sig över en I-Pad där delar av deras presentation visas.

    "Vårt företag i samhället" står det på paddan. En uppgift för eleverna har varit att se hur deras företag kan bidra till kommunen. För Arvid Wermelin, Isak Olsson och Zacharias Holm (ej med på bild) betyder det bland annat att handla alla råvaror till sitt havshotell från lokala handlare.

    Projektets idébank

    Vad händer med elevernas arbeten nu?
    - Vi samlar alla idéer och förslag i en idébank inför arbetet med både etapp 2 och Hoken, berättar Jenny Rydén.
    -Det är svårt för oss att nå ungdomar i våra vanliga kanaler, så den här typen av skolarbeten är lika värdefullt för oss som det förhoppningsvis är för eleverna.

    Visualisering som visar en rund trevåningsbyggnad i glas, placerad längst ut på Hoken.

    Ett runt glashotell med tårtbitsformade rum, olika stora för olika behov. Av Casper Segerström och Benjamin Eriksson.

    Publicerad den:

    Senast Ändrad: