Spår läggs i tråget för projekt Varbergstunneln. Grävmaskin i förgrunden.

Spårläggningen av nytt dubbelspår vid framtida Varbergs station är i full gång i augusti. Foto: Implenia Varberg AB

Rälsjobb och byggstart

Nu duggar milstolparna i projektet tätt, spårläggningen är i gång och i veckan var det byggstart för stationsområdet.

Arbete som på räls

Efter en intensiv sommar av förberedelser har Implenia börjat lägga spåren som ska gå genom tråget, där Varbergs nya station är belägen, och tunneln. Denna etapp är cirka 3,7 km lång.

Arbetet startade i trågets norra ände. Där läggs tre spår som breddas till fem vid stationens två plattformar. Sedan fortsätter spårläggningen genom tunneln och ut i Breared, vidare till Vare där spåren kopplas ihop med de två spår som byggdes i våras.

Spåren ska vara lagda vid månadsskiftet september-oktober. Sedan återstår bara en kort sträcka längst söderut innan hela det nya dubbelspåret genom Varberg är lagt!

Spåret i siffror

Spåret består av räler, skenorna som tågens hjul rullar på längs järnvägen. Rälerna vilar på tvärsgående slipers, balkar.

  • Rälerna levereras i 420 meter långa stycken, var och en väger 25 ton. Trots att är gjorda av stål är de väldigt böjliga – lite som kokt spagetti!
  • Totalt läggs cirka 35 000 meter spår i projektet – lika långt som bilvägen mellan Varberg och Falkenberg.
  • Cirka 62 000 sliprar läggs med ett avstånd på 60 cm, var och en väger närmare 300 kg. Sammanlagt väger dom cirka 18 600 ton – nästan lika mycket som två Eiffeltorn!
  • Implenia har dragit cirka 20 mil kabel till järnvägen – lika långt som bilvägen mellan Varberg och Malmö.
  • Projektet har satt ut cirka 400 kontaktledningsstolpar ovan jord samt borrat cirka 1 000 stolpar i tunneltaket.
  • 40 000 kubikmeter makadam har lagts under spåren.
  • 45 teknikhus har installerats längs det nya dubbelspåret.

Byggstart för stationsområdet

Nu är vi i kommunen igång med att bygga stationsområdet. Vi börjar med markprover innan vi gör klart sista delen av Baggens gränd - för att fortsätta in mot stationsbyggnadens norra entrén och det som ska bli Ingemund Bengtssons plats.

Vi tänker att Baggens gränd kommer att bli lite av en paradgata för cykel till och från stationen. Bilar kommer inte kunna köra in till eller förbi stationen den vägen, utan hänvisas till Östra Hamnvägen.

Det blir:
• Bilväg till fastighet och parkering
• Gång- och cykelväg
• Planteringar

En del av vårt arbete handlar om att koppla samman station och stad på ett välkomnande och tillgängligt sätt. Läs och se bilder på nya stationen och stationsområdet:

Ny station i centrum

Bussar flyttar tillbaka

Nu har Implenia avslutat de arbeten som har påverkat trafiken vid bussterminalen sedan april. Detta betyder att de fem hållplatser som varit avstängda öppnar igen och bussterminalen trafikeras som vanligt från och med nu på måndag den 19 augusti. Därmed flyttar bussarna tillbaka till sina ordinarie platser från Magasinsgatan och teaterbacken på Kungsgatan.

Nya bilder från projektet

Trafikverket har på sin hemsida publicerat nya bilder från projektet, in och kika!

Se arbetet med dubbelspår, plattformar, hissar och trappor - www.trafikverket.se Länk till annan webbplats.

Så får du kontakt med projektet

Om du har frågor eller vill komma med en synpunkt till projekt Varbergstunneln kan du alltid kontakta Trafikverkets kontaktcenter, som har öppet dygnet runt.

Telefon: 0771-921 921

E-post: varbergstunneln@trafikverket.se

Vill du veta mer?

Följ projektet på:
trafikverket.se/varbergstunneln Länk till annan webbplats.
varberg.se/varbergstunneln

Implenias instagram: https://www.instagram.com/implenia_varbergstunneln/ Länk till annan webbplats.

Läs om vad som händer i det växande Varberg: varberg.se/varbergvaxer

Publicerad den:

Senast Ändrad: