Den här nyheten är äldre än tre månader och kan därför vara inaktuell.

Hagaskolan jubilerar med mode och marknadsföring

Anna-Maria Wieweg Reindel, Agneta Lindgren och Helena Wirholt

Anna-Maria Wieweg Reindel, Agneta Lindgren och Helena Wirholt

En resväska fullpackad för tidsresa. Den romantiska filmklassikern Casablanca som inspiration. Klippdockor med mode i specifikt decennium.
- När Hagaskolans jubileumsår tar plats i undervisningen är möjligheterna för elevers verklighetsbaserade lärande många, säger rektorerna Susanne Bertelsen och Kerstin Ekman Hake.

Under läsåret firas och uppmärksammas skolans 75-årsjubileum. Vid terminsstart i augusti var det framträdande via ett lastbilsflak av bland annat skolans första elever och nuvarande rektorer. I december hölls ett öppet hus där lärare visade vad och hur jubileumsfirandet integreras i undervisningen och i vår kommer ”dåtidens” elever tillbaka till skolan och möter dagens elever.

Det är efterkrigstid och vi skriver anno 1947. Hagaskolan står färdigbyggd och de första eleverna påbörjar sin utbildning på plats i de moderna lokalerna. Varbergsposten skriver ”Hagaskolan – en skola på höjden av modernitet” inför invigningen och precis som idag var Hagaskolans bygge ett måste i ett Växande Varberg. Och när Hallands Nyheter i nutid skriver om skolan görs en koppling mellan dåtidens växande Varberg och dagens: ”Hagaskolan med sin kapacitet för 500 barn var en efterlängtad lösning på lokalbristen – åtminstone tillfälligt. Inget nytt under solen, kan 2020-talets varbergare konstatera.”

Med mode i fokus

Hagaskolans allra yngsta elever har sannolikt förbättrat fingerfärdigheten i och med jubileumsårets aktiviteter. Små, flinka fingrar har försiktigt vikt på och av klippdockor olika klädesplagg i papper. I enlighet med läroplanens skrivning om att elevers nyfikenhet ska stimuleras, valde lärartrion Anna-Maria Wieweg Reindel, Agneta Lindgren och Helena Wirholt klippdockor som huvudmaterial för en kunskapande tidsresa.

- Det blev så bra på så många olika sätt under de veckor vi hade arbetsområdet i fokus, säger lärarna unisont. Vi har ju sett hur eleverna leker med hårda materia och att papper kanske inte är något dagens barnfingrar ”har i sig” att leka med. Men vilken försiktighet de visade för flärpar och annat som klippdockorna har.

Genom att söka och sortera bland bilder på internet och beskrivningar av 1940-talets mode kunde ett representativt urval att arbeta vidare med tas fram. Mode som föremål för att studera historia, gav kloka reflektioner från eleverna i förskoleklass. Eleverna beskrev skillnader mellan olika stilar, olika plagg då och nu, och också hur modet kan vara en spegling av sådant som händer i samhället.

- Kanske föddes en och annan tanke hos eleverna om att i framtiden bli designers och få skapa historia via just kläder, säger Anna-Maria Wieweg Reindel och får medhåll från sina kollegor.

Marknadsföring i tiden och filmskapande

För eleverna i årskurs 8 och 9 viks del av jubileumsåret till bland annat marknadsföring och reklam från 1940-talet. Eleverna har tolkat tidsperiodens olika företeelser och levnadssätt, och studerat hur exempelvis tågresor marknadsfördes som ett modernt sätt att transportera sig. Att tåg anses vara modernt färdmedel idag kanske inte alla skriver under på, men av miljöskäl marknadsförs tågresor ganska intensivt. En parallell eleverna kunde se och uttrycka. Också reklam för mat och dryck har fångat elevernas intresse.

- En numera världsberömd läskedryck var en produkt vars reklam ledde till genomslag under 1940-talet, berättar Manfred Brander som undervisar i hemkunskap på skolan.

I årskurs 8 producerades det även film. En film om hur det var att gå i skolan vid tiden då Hagaskolan just stod färdig. Morgonbön som start på skoldag, gammaldans på schemat och tilltal herr och fröken följt av efternamn från lärarna. Lekar som klassiska kull, härliga hoppa-hage och balansakter med rullande boll var inslag i filmen som definitivt hade kunnat genera en Oscarstatyett för bästa manus, bästa regi och bästa skådespeleri.

Förbättrade relationer

Jubileumsåret innebär inte bara fakta, fördjupning och förmågeträning. Relationer mellan lärare och elever har stärkts menar lärarna på högstadiet.

- Eleverna har varit motiverade att producera och presentera ny kunskap och alster för både oss lärare och vårdnadshavare, berättar Josefine Press, lärare i musik.

Även tyskläraren Tore Ruthér menar att upplägget och innehållet i jubileumsåret ger effekt för relationer. Han valde att prata med eleverna om hur det var i Tyskland före och under andra världskriget. En period som sammanfaller med tiden då Hagaskolan byggdes.

- Vi drog kanske inga direkta paralleller till specifikt Varberg, men väl generellt till Sverige. Eleverna har en nyfikenhet kring den här tidsperioden, inte minst eftersom de känner till olika konsekvenser av andra världskriget. Samtalen blir öppna och nyfikna och engagerar eleverna på ett positivt sätt.

Hagaskolans jubileumsår fortsätter och i nästa text om firandet gör Pedagog Varberg nedslag med fokus på före detta elever som förebilder för dagens elever.

Viktoria Struxsjö
Jörgen Welter
pedagogvarberg@varberg.se

publicerad:

Senast Ändrad: