Den här nyheten är äldre än tre månader och kan därför vara inaktuell.

Femteklassare läser för femåringar

Johanna Bäckman, förskollärare på Håstens förskola, och Sofi Bengtsson, lärare på Bockstensskolan.

Johanna Bäckman, förskollärare på Håstens förskola, och Sofi Bengtsson, lärare på Bockstensskolan, ser flera fördelar med projektet och ser fram emot ett fortsatt samarbete mellan förskola och skola.

Varannan onsdag kommer elever från Bockstensskolan och läser högt för barn på Håstens förskola. Högläsning, samarbete, förebilder och en fin övergång mellan förskola och skola är några av de fördelar som lyfts med projektet.

- Syftet med projektet är helt enkelt att öka läslusten för både barn och elever, men det ger så mycket mer, säger Sofi Bengtsson, lärare på Bockstensskolan.

Det är onsdag och klockan slår snart 09.00. In genom dörrarna till Håstens förskola kommer 13 elever från årskurs 5 på Bockstensskolan. De delar upp sig två och två eller tre och tre. Eleverna vet precis vart de ska gå. De 5-åriga barnen från förskolan sitter redan och väntar på dem i olika rum. Det har blivit dags för 30 minuters högläsning och både barn och elever är förväntansfulla.

- Eleverna tycker att det här är jättekul, de är väldigt engagerade och de växer verkligen genom det här projektet, säger Sofi Bengtsson.

Rektorer tog initiativ

Initiativet till projektet kom från Jenny Wahlfridsson, rektor på Bockstensskolan, och Anna Lena Åkerström, rektor på Håstens förskola. De ville skapa ett samarbete där språket var i fokus och kontaktade därför Margaretha Bengtsson, språk-, läs- och skrivutvecklare på förskole- och grundskoleförvaltningen, för att sätta projektet i rullning.

- Det här genererar i så mycket mer än bara själva lässtunden. Det är roligt och lärorikt för barn, elever och oss vuxna, säger Anna Lena Åkerström. På Håstens förskola har vi detta läsår ”Barnen möter sagan” som utgångspunkt i vårt utvecklingsarbete. Vi jobbar mycket med berättelser, begrepp, ord och läsning så det här projektet faller väl in i det arbetet.

Övat på att bli bra högläsare

Eleverna på Bockstensskolan är vana läsare. Inför detta projekt har de även fått extra stöttning av skolbibliotekarien Mia Persson Willén.

- Mia har hjälp oss mycket. Det är hon som har valt ut alla böcker vi läser. Det ska vara lite utmanade läsning för eleverna men samtidigt begripliga för barnen. Hon har även pratat mycket med eleverna om vad högläsning är och hur man blir en bra högläsare. Dessutom läser eleverna mycket i skolan. De läser själva, i par, för helklass och genom att härma läraren, säger Sofi Bengtsson.

Kontakter och förebilder från skolan

Denna onsdag läser eleverna boken ABC- huset för barnen. De har två böcker i varje rum, då en elev läser och en visar bilderna.

- Vet ni vilken bokstav som kommer efter G? frågar en elev. Ja precis H, bra! Kan ni se något som börjar på H här på bilden?

Femåringarna kryper närmre och pekar. Det är ett fint samspel mellan barn och elever. Förskolläraren Johanna Bäckman sitter med i ett av rummen som medläsare och stöttar om det behövs.

- Det här är över förväntan och jag är mäkta imponerad. Det är ett väldigt fint samarbete och det blir en bra övergång mellan förskola och skola. De här barnen ska börja skolan efter sommaren och genom projektet får de både kontakter och förebilder där, menar hon.

Läser långsamt och visar bilder

Eleverna läser lugnt och långsamt för att alla ska kunna hänga med. De visar bilder, ställer frågor och låter barnen få peka och ställa frågor tillbaka.

- Det här är en lyx för barnen. Att elever kommer och läser för dem är fint, berikande och lustfyllt. Vi har flera barn med ett annat modersmål men med hjälp av text tillsammans med bilder blir det en mer förståelse och helhet, menar Johanna Bäckman.

När lässtunden är slut beger sig eleverna tillbaka till skolan igen. I fönstret sitter barnen och vinkar hejdå. Om två veckor kommer de tillbaka igen, med en ny spännande bok att läsa högt ur.

Frida Eckegren Serholt
pedagogvarberg@varberg.se

Eleverna läser boken ABC-huset för barnen.

Eleverna läser boken ABC-huset för barnen. En elev läser samtidigt som en eller två elever visar bilderna för de nyfikna barnen.

publicerad:

Senast Ändrad: