Skicka vidare Carina Ehrlén!

Carina Ehrlén lärare på Trönning skola

Hon har arbetat som lärare i 26 år och är idag förstelärare på Trönninge skola. Hon drivs av att se eleverna lyckas men känner samtidigt en oro över framtiden och att inte räcka till för alla elever.
Möt Carina Ehrlén – lärare på Trönninge skola!

Hej Carina! Jag måste börja med att fråga om bilden som du valt. Vad är det för spännande resa du precis har gjort?

  • - Jag har varit i Kenya i två veckor och bland annat hälsat på min vän Petra Molin och hennes familj i Nairobi. Petra och hennes man Magnus är båda lärare från Varberg som arbetar på svenska skolan i Nairobi (SSN), där vi fick göra ett besök. Det var spännande att få komma innanför grindarna och lämna storstadssurret utanför. På gymnasiet går cirka 100 elever, varav 90 är internatelever som gör ett år utomlands. På grundskolan går vanligtvis 40–50 elever i åldrarna 6-16 år. Det är barn som bor permanent i Kenya, lärarbarn och barn till biståndsarbetare eller andra som arbetar i landet. Eftersom elevantalet är litet, undervisas de i åldersblandade grupper som kan variera från år till år. Grupperna är små men ger ett annat lugn även om det är en utmaning att få ihop undervisningen ibland.
  • - Förutom Nairobi var vi också på safari i två national parker, så häftigt att komma så nära alla savannens djur. Jag passade också på att fira min 50-årsdag vid kusten med härliga bad i Indiska Oceanen.

Wow vilken häftig resa och grattis i efterskott! Men du, vad var det egentligen som fick dig att söka till läraryrket?

- Jag har alltid känt att jag passar med barn och unga. Som yngre var jag ledare i pingis och jag kände tidigt att jag hade en fallenhet för att lära ut. Jag tog examen 1998 och beslutet att studera till lärare har jag inte ångrat en sekund.

Du arbetar som lärare på Trönninge skola – hur länge har du arbetat där?

- Jag har arbetat på Trönninge skola sedan den startade 2017. Det var spännande att vara med från start och kul med nya kollegor från flera olika skolor. Rektorerna var tydliga i sitt ledarskap från start och det fanns ett driv i hela organisationen. För oss blev ÄDK en gemensam bas och att vi alla ville skapa en så bra skola som möjligt.

Vilka är dina styrkor som lärare?

- Att skapa goda relationer med eleverna och hitta det bästa hos alla. Jag är förstående och utgår alltid efter elevens förutsättningar och behov. Jag frågade faktiskt mina elever vad de tycker är mina styrkor och de svarade att jag förstår dem och underlättar för dem.

- Jag är också bra på att lära ut och variera min undervisning. Vi alla lär oss på olika sätt men det behöver finnas en tydlighet så att eleven vet vad som förväntas av den. Jag behöver också anpassa och differentiera så att jag möter eleven där den befinner sig utifrån sin kunskapsnivå.

Vad är din drivkraft?

- Att se när eleven lyckas. Det kan handla om små steg. För mig är även en drivkraft, när man landat i sin lärarroll, att få vara med i utvecklingsarbetet.

Är det något särskilt som är prioriterat i ditt/ert utvecklingsarbete?

- Jag är förstelärare på skolan och mycket handlar om att utveckla det språkutvecklande arbetssättet och att hålla i och utveckla ÄDK. Själv brinner jag lite extra för läsningen i alla ämnen. Det är otroligt viktigt att kunna ta sig an en text och förstå den.

Vad är det bästa med läraryrket?

- Att få träffa ungdomarna varje dag – det är fantastiskt! Jag undervisar i svenska och engelska på högstadiet och där händer det mycket. Sedan är det även en stor variation i läraryrket som jag också ser som en stor fördel.

Vad är det sämsta då?

- Att man inte räcker till. Undervisningstiden har ökat och vi har mindre tid för reflektion och planering. Även att resurserna minskar i skolorna, vilket är helt fel väg att gå. Det är tråkigt att det handlar om ekonomi när vi pratar om våra barns framtid. Det finns en oro för framtiden hos alla lärare i Sverige idag.

Du har arbetat som lärare i 26 år. På vilket sätt har läraryrket förändrats under åren?

- När jag började var jag mer ensam i min undervisning. Där har det skett en otrolig förändring. Idag arbetar vi tillsammans. Vi samplanerar, sambedömer och samarbetar för att utveckla undervisningen.

- Det är även mer fokus på varje lektion idag. Vad är målet med just denna lektion, vad ska eleven lära sig? Utifrån vad jag får reda på får jag forma min undervisning därefter.

Vad är dina tankar om betyg och bedömning?

- Att betyg och bedömning skapar stress hos eleverna. De tänker hela tiden på att de blir bedömda, i allt de gör. Vi behöver komma bort ifrån det och få lov att träna på saker. Eleverna är i skolan för att lära och då kan inte allt bedömas. Jag önskar att det inte var så stort fokus på betyg och bedömning, för tyvärr så bidrar det till psykisk ohälsa. Många känner att de måste ha ett C eller bättre och mår dåligt när de inte får det. Betyget E är inte dåligt men det tycker eleverna.

Något annat du vill lyfta?

- Att läraryrket är fantastiskt! Det kan vara tufft ibland men man är aldrig ensam, vi gör det tillsammans.

Sista fråga – vem vill du skicka vidare till och varför?

  • Jag vill skicka vidare till Pernilla Brink Henriksson som jag har haft förmånen att arbeta tillsammans med. Nu jobbar hon på Björkedalsskolan och är delaktig i att göra övergångar mellan olika stadier tydligare. Det arbetet hade varit intressant att få höra mer om.
  • Frida Eckegren Serholt
    pedagogvarberg@varberg.se

publicerad:

Senast Ändrad: