Kvartett kuppade kunskapssyn

Yvonne Johansson Strannbjer, Håkan Rapp Bang, Fredrik Fornell och Henrik Torsson Stjernberger.

Yvonne Johansson Strannbjer, Håkan Rapp Bang, Fredrik Fornell och Henrik Torsson Stjernberger.

Tre stölder på kort tid ledde till att barnen uppmanade personalen på fritids att agera. En kamera sattes upp i skolmatsalen. Det som fastnade på film ledde fram till ett tio veckor långt laddat och lärande projekt.

  • - Barnens vårdnadshavare följde händelseutvecklingen och var ständigt nyfikna på vad som skedde, berättar Yvonne Johansson Strannbjer, fritidspedagog på Bläshammar skola.

Tre barngrupper om sammanlagt 58 barn sitter samlade. Framför sexåringarna står fyra vuxna som arbetar på fritids. Det är knäpptyst i rummet och den förtätade stämningen går att ta på. Nyss var det tummen ner från samtliga barn att lära om bokstäver, läsning och att skriva. Barnen menade att det var skolans ansvar, inte fritids. Nu däremot, är varenda unge motiverad att lära för livet.

- Att barnen upplevde spänning blev motivation för att lära, säger Fredrik Fornell, grundlärare med inriktning mot fritidshem. Det hände något oväntat på fritids vilket gjorde hela gruppen delaktiga.

För att gå till botten med vad som hände på Bläshammar skolas fritids får vi backa bandet.

En bokstavstjuv väckte barnens drivkraft

För drygt fyra år sedan kom en kvartett ur personalen på en idé för att motivera barn att lära om bokstäver, läsning och att skriva.

- Vår ambition var att övertyga barnen om vikten av att lära genom att göra undervisningen så relevant att den egna drivkraften för att lära skulle slå till, förklarar Yvonne Johansson Strannbjer och Fredrik Fornell.

Och så blev det. En bokstavstjuv stal tre bokstäver från ett alfabet som barnen på fritids tillverkat och smyckat skolans matsal med. En efter en försvann bokstäverna och barnen slog larm med full hals till fritidspersonalen.

- När de väl noterat stölderna och pratat med varandra om det som hänt, agerade vi enligt manus och satte upp en ”övervakningskamera”, berättar Henrik Torsson Stjernberger del av kollegiet på fritids.

När barnen såg filmen hände en rad saker. Dels uppstod en rädsla över att någon stal på skolan, dels en spänning i att ta fast bokstavstjuven. Håkan Rapp Bang, i grunden forskare och gymnasielärare, arbetar som fritidspedagog och minns tillbaka:

- Vi pratade mycket om rädslor genom projektets gång. Det uppstod en slags attraktion i lärandet när elementet spänning adderades i lärprocessen.

Eleverna klev in i en sagovärld

För elever i behov av stöd förberedde kvartetten händelseutvecklingen i det fiktiva stöldmysteriet omsorgsfullt. Likaså inkluderades vårdnadshavare i syfte och mål för att kunna följa upp barnens upplevelser.

  • - Alla ska kunna delta oavsett utmaningar och ingen ska lämnas ensam i djupa funderingar över mörker och faror. Varje dag startade projektet med att vi klev igenom en portal till barnens egen sagovärld, förklarar Fredrik Fornell.
  • - Där inne kunde mycket hända. Troll, älvor, mystiska ledtrådar och upphittade föremål. Men när vi klev tillbaka ut från sagovärlden var det vanliga livet lugnt och ofarligt och vi fångade upp barnens upplevelser, fyller Håkan Rapp Bang i.

    Projektet flörtade med olika sagor och kvartetten menar att det både var ett läsprojekt och ett dektektivprojekt.
    - Det var tio väldigt roliga veckor där vi alla lärde oss mycket. Rädslan som finns för att starta projekt kan vara lite överdriven. Detta gav oss både kraft och glädje, menar Yvonne Johansson Strannbjer.

Hur blev det då med motivationen för att lära om bokstäver, läsa och skriva?

  • Vi såg ett ökat intresse, menar Henrik Torsson Stjernberger. Om vi gör projektet igen ska vi tänka till kring hur vi kan ”mäta” effekten före och efter. Idag får vi förlita oss på det vi själva såg och upplevde och det var att motivationen för att skriva och läsa ökade.
  • Viktoria Struxsjö
    Frida Eckegren Serholt
    pedagogvarberg@varberg.se
Boktjuven/analfabeten skrev till barnen när hen lärt sig alla bokstäver.

Boktjuven/analfabeten skrev brev till barnen när hen lärt sig alla bokstäver.

publicerad:

Senast Ändrad: