Varbergs struktur för studiehandling uppmärksammas i storstad!

Varberg har många framgångsrika processer för elevers lärande, motivation för lärande och ämnesdidaktiskt lärande. Processer som får nationell uppmärksamhet. På det pärlbandet träs nu också ett mångårigt utvecklingsarbete från Enheten Flerspråkighet.

Hallå där, Sabine Kohn, utvecklingsstrateg Enhet flerspråkighet.

Du sitter på ett tåg från Stockholm och har genomfört ett uppdrag som ger förskole- och grundskoleförvaltningens arbete med Flerspråkighet uppmärksamhet. Berätta mer!

- Jag har representerat förvaltningen och Enhet flerspråkighets utvecklingsarbete med Effektiv studiehandledning. Under tre timmar fick deltagarna ta del av Varbergs tioåriga utvecklingsresa och det med fokus på bland annat organisation, fortbildningar, rutiner och riktlinjer och systematiskt kvalitetsarbete med genomförande av uppföljningar. Jag beskrev också olika samarbeten med forskare så att praktiken blir beprövad erfarenhet med tydlig vetenskaplig grund.

Hur kom det sig att Stockholms stad kontaktade just Varberg för goda exempel?

- Jag blev tillfrågad under en nationell chefs- och utvecklingsnätverksträff om Nyanländas lärande i Malmö i tidigare i år. Nio skolområdeschefer i Stockholm stad önskade ta del av arbetet med Effektiv studiehandledning. Frågan ställdes av Renée Schlegel, Enhetschef på Utbildningsförvaltningen Språkcentrum i Stockholm stad. Varberg har sedan 2016 haft ett aktivt sharing is caring med flertalet andra kommuner. Renée Schlegel har blivit inspirerad av vårt arbete och ville nu sprida goda exempel på hur studiehandledning i Stockholm kan utvecklas vidare.

Av det du berättade om för skolledarna i huvudstaden – ge oss en personlig favorit bland de goda exemplen du spred!

- Jag måste få välja två favoriter! Den ena är vår nya rutin att skolan som ansökt om stödet studiehandledning ska använda en blankett som utgångspunkt för dialog om vad stödet ska innehålla. Här ska också det fortskridande samarbetet mellan enskild lärare och studiehandledare beskrivas. Samarbetet mellan lärare och studiehandledaren är en av de viktigaste framgångsfaktorerna, enligt både Skolverket och Skolinspektion för att stödet ska vara effektivt i elevers språk- och kunskapsutveckling.

Positivt att det som redan görs är sådant som myndigheter ser som framgångsfaktorer. Håll om sådana insatser. Vilken är den andra favoriten?

- Vikten av att fortbilda skolpersonal, exempelvis lärare, rektorer och specialpedagoger i Effektiv studiehandledning! Det räcker inte att studiehandledaren är kompetent i sitt uppdrag om hen inte har ett fungerande samarbete med skolan och lärarna kring elevers behov av stöd. Att utveckla stödet studiehandledning så som förskole- och grundskoleförvaltningen gör är unikt, förstår vi när vi samtalar med andra kommuner.

- Fortbildningen har effekt och studiehandledare som arbetar på samtliga kommunala grundskolor i Varberg märker omedelbar skillnad när lärarna deltagit i en fortbildning. Det kan visa sig genom att läraren delger sin planering, använder studiehandledarna i kontakten med vårdnadshavarna eller samarbetar och rådfrågar kring interkulturalitet eller om en bedömning av elevers kunskapsprogression.

Tar du med dig något matnyttigt tillbaka från mötet med skolledare i huvudstaden som du kan överföra till förskole- och grundskoleförvaltningens verksamhet?

- Kanske inte något helt nytt, men vi arbetar med samma utmaningar oavsett om det är en mindre eller större kommun. Vi är flera kommuner som har samma fokus, kan samarbeta och dela med oss av framgångsfaktorer i det nationella chefsnätverket.

- Det som Renée Schlegel tyckte var positivt var att Varberg har nyckelmärkta timmar för studiehandledning för nyanlända elever de första fyra åren i svensk grundskola. De tyckte även att det var föredömligt att chefen för Enheten flerspråkighet är del av rektorsgruppen för grundskolan. Kommunikation och samarbete underlättas ju när vi väljer att organisera verksamheten på det viset.

Viktoria Struxsjö
pedagogvarberg@varberg.se

publicerad:

Senast Ändrad: