Hon väcker barns skapandelust

Jennie Andersson fixar inne i ateljen.

Jennie Andersson trivs som allra bäst i någon av förskolans ateljéer.

Hon vill främja det lustfyllda skapandet och hennes mål är att barnen ska ha så god materialkunskap som möjligt när de lämnar förskolan.

- Man kan skapa med vad som helst och jag önskar att barnen ska få möta så många olika material och tekniker som det bara går, säger Jennie Andersson, ateljérista på Klapperstenens förskola.

Jennie Andersson hade arbetat i förskolans värld i 23 år när hon fick nys om en högskoleutbildning för att utbilda sig till ateljérista.

- Jag kände direkt att det var något för mig. Jag har alltid varit kreativ och att låta barnen få forma sin utbildning i ateljén var något som tilltalade mig, säger hon.

En givande utbildning

En ateljérista har kompetens att arbeta med barns lärande utifrån kreativitet och skapande genom konst och bild och under utbildningen lärde Jennie Andersson sig mycket. Förutom material, metoder och tekniker så var att starta här och nu i processen en sak hon lärde sig och att låta en lärprocess få ta tid en annan.

- Det är helt okej att ett barn går fram och tillbaka inne i ateljén men det är en härlig känsla när man lyckas fånga allas intresse, i alla fall under en liten stund, menar hon.

Som arbetsmaterial i utbildningen valde Jennie Andersson lera. Ett material som var helt nytt för henne.

- Genom att välja ett material som var nytt för mig så fick jag ännu större förståelse för hur det kan vara för barnen när de testar nya material. Alla reagerar olika och det är inte så konstigt för vi är alla olika.

Arbetar som ateljérista varje fredag

Jennie Andersson vill skapa förutsättningar för att barns kreativa uttryck ska få ta mer plats. Hennes förhoppning är att alla barn ska lära känna allt material i ateljén så att de blir så självständiga som möjligt när de är där.

- Jag vill inspirera både barn och vuxna till kreativt skapande och dela med mig av den kunskap som jag har.

På fredagar arbetar hon bara som ateljérista. Då går hon runt på förskolan och träffar olika grupper med barn och skapar i ateljén.

- Det är en lustfylld stund för oss alla. När barnen är uppslukade i sitt skapande, är nyfikna och vill vara där - då blir det som allra bäst. Min värld öppnas mer och mer ju mer jag arbetar med detta. Och min roll som ateljérista blir också mer och mer tydlig och etablerad på förskolan.

Barnens tankar styr

Det skapas mycket med naturmaterial och återbruksmaterial på förskolan. Under sommarhalvåret har förskolan även en uteateljé. Skapandet ska vara på barnens nivå och det är barnens tankar, röster och idéer som styr. Men det ska även ske en progression i arbetet.

  • - En av mina största utmaningar är att hitta processer som passar barnens ålder. Jag har jobbat mest med de yngre barnen och det som de skapar i ateljén skiljer sig såklart en hel del från det som de äldre barnen vill göra. Men genom att låta barnen vara med och bestämma så blir det ofta väldigt bra. Barn har så kloka tankar och idéer.
  • I matsalen visar barnen upp sina alster. Det har bland annat skapats insektsslott, nyckelpigehus och fjärilars livscykel. Utställningarna skapar en stolthet hos barnen och öppnar upp för samtal.
  • - När man ser allt som barnen skapat så förstår man verkligen att det inte finns några begränsningar när det gäller vad eller hur man kan skapa. Att arbeta som ateljérista och samarbeta i det kreativa är väldigt givande.
  • Frida Eckegren Serholt
    pedagogvarberg@varberg.se
Skapande av fjärilens livscykel.

Några barn visade intresse för fjärilens fyra stadier och började skapa fjärilens livscykel med återbruksmaterial.

Porträtt på Jennie Andersson, ateljérista på Klapperstenens förskola.

Jennie Andersson, ateljérista på Klapperstenens förskola.

publicerad:

Senast Ändrad: