Fint avslut på lyckat läsprojekt

Barn och elever sitter på en filt och diskuterar böcker.

Barn från Håstens förskola och elever från Bockstensskolan pratar om de olika böckerna som de läst under läråret.

Med syfte att öka läslusten och skapa relationer har elever kontinuerligt under ett läsår läst högt för förskolebarn. Det lyckade projektet avslutades med tipspromenad och diplomutdelning i stålande sol.

  • - Det här är ett jättefint projekt och ett lyckat samarbete som vi kommer att fortsätta med, säger Anna Lena Åkerström, rektor på Håstens förskola.

Under ett läsår har femteklassarna på Bockstensskolan besökt Håstens förskola och läst högt för femåringarna. Under besöken har eleverna delat upp sig två och två eller tre och tre och läst för en liten grupp barn i olika rum. Totalt har det blivit tolv besök och lika många böcker som lästs. Femteklassarna har förberett sig inför varje besök och till hjälp har de haft sina lärare samt skolbibliotekarien Mia Persson Willén.

- Alla elever har haft en gemensam introduktion där vi gått igenom vad de ska tänka på och vad det innebär att läsa högt. Man läser på ett annat sätt när man läser högt för andra, berättar Mia Persson Willén. Förutom att de haft högläsning för barnen så har eleverna använt sig av bildpromenad, alltså tittat och pratat om bokomslag och bilder i boken. De har stannat vid svåra och nya ord och diskuterat dem med barnen, de har ställt frågor, gått igenom bokens berättaransikte och avslutningsvis sammanfattat boken för barnen, säger hon.

Mia Persson Willén är väldigt nöjd med projektet och menar att det blev fler vinster med det än hon först trott.

- Det är positivt att så många kompetenser har samarbetat i detta projekt. Vi är många som har bidragit till att det blivit så bra som det blivit.

Mer än bara ett läsprojekt

Det sista besöket för läsåret blev en festlig avslutning. Barnen och eleverna gick tipspromenad tillsammans med frågor från de tolv böckerna. Det diskuterades vilken bok som var bäst och varför. Alltihop avslutades med glass och utdelning av diplom och medaljer.

- Barnen och eleverna har skapat goda relationer och vi har hittat ett fint samarbete mellan förskola och skola med fokus på läslust, säger Jenny Wahlfridsson, rektor på Bockstensskolan.

- Projektet har blivit så mycket mer än bara ett läsprojekt. Det har varit en glädjestund för barnen som de har sett fram emot och eleverna har blivit viktiga läsande förebilder för dem, fyller Anna Lena Åkerström i.

Eleverna har växt genom projektet

Sofi Bengtsson och Ida Karlsson, lärare på Bockstensskolan, tycker att projektet har fått eleverna att växa.

- Det är ett läsprojekt men det har genererat i mycket mer. Elevernas självförtroende har växt, relationerna har förbättrats, de har blivit förebilder och de har tagit ansvar. Projektet har varit viktigt för eleverna, mycket tack vare att det har funnits en verklig mottagare. De har varit måna om att det skulle bli bra för barnen, säger de.

- Vi är imponerade över eleverna. De har kommit olika långt i sin läsning men alla har kunnat vara med i projektet efter sin förmåga och det är fantastiskt, säger de.

Läs den första artikeln om projektet Femteklassare läser för femåringar

Frida Eckegren Serholt
pedagogvarberg@varberg.se

Mia Persson Willén, Margaretha Bengtsson, Sofi Bengtsson och Ida Karlsson.

Mia Persson Willén, Margaretha Bengtsson, Sofi Bengtsson och Ida Karlsson är alla nöjda över läsprojektet "Elever läser för förskolebarn".

publicerad:

Senast Ändrad: