Så jobbar vi med mål och strategier

För att nå förskole- och grundskolenämndens mål har gemensamma och prioriterade strategier och övergripande utvecklingsområden arbetats fram för likvärdighet. Insatserna styr förskole- och grundskoleförvaltningens utvecklingsarbete. Med fokus på utbildningens och undervisningens kvalitet stärks progressionen för barn och elevers lärande.

Mål

Ett mål är den riktning förskole- och grundskoleförvaltningens nämnd anger för verksamheten under innevarande mandatperiod. Målen ska dels docka an Varbergs kommuns vision, dels kommunfullmäktiges mål. Målen ger förskole- och grundskoleförvaltningen ramar för det arbete verksamheterna ska utveckla under innevarande mandatperiod.

Strategi

En strategi är ”underrubrik” till ett mål. I strategin beskrivs bärande vägval för verksamheterna, det vill säga vad rektorer beskrivit som behov för utveckling. Strategierna utformas i dialog med rektorerna och är de kommungemensamma vägvalen för förskola och grundskola. Strategierna ger Varbergs kommunala förskolor och grundskolor förutsättningar för likvärdig verksamhet och likvärdigt innehåll och bidrar till en gemensam kultur genom att tillvägagångssätt konkretiseras. Strategier är summan av alla pusselbitar som behöver läggas för att en helhet ska uppstå.

Process

En process är själva görandet utifrån mål och strategier. En process kan vara kommungemensam, det vill säga något alla förskolor och skolor arbetar med. Men en process kan också vara en förskolas eller grundskolas eget vägval för att nå ökad kvalitet och måluppfyllelse. Till de kommungemensamma processerna ges årligen och återkommande kompetensutvecklande insatser.

Publicerad den:

Senast Ändrad: