Den här nyheten är äldre än tre månader och kan därför vara inaktuell.

Koll på KOLL!

Nio rektorer står böjda över ett bort och diskuterar vad olika varor och upplevelser kostar för att slutligen placera dem rätt på Kostnadsstegen.

Rektorerna testar Kostnadsstegen där de ska placera varor och upplevelser i rätt prisordning.

Vissa ämnen talar vi svenskar gärna inte om. Ett sådant ämne är att prata ekonomi med barn och unga.

- Vi måste förändra detta så att alla elever i Varberg får chans att förstå vad en god privatekonomi handlar om. Och vad det motsatt kan leda till, förklarar privatrådgivare och projektledare Sarah Åkerlind.

2016 startade ett samarbete mellan förskole- och grundskoleförvaltningen och Varbergs Sparbank genom Sparbanksstiftelsen. Båda parter hade på egen kammare funderat över hur de skulle kunna stärka elevers kunskaper om privatekonomi och ge eleverna ökad kunskap om yrken i finansbranschen. Ingen av parterna hade kommit på ett meningsskapande arbetssätt som kunde få effekt för elevers lärande och valkompetens. Men så en dag i oktober 2015 rasslade det till i ett gemensamt möte och polletten för hur ett samarbete skulle kunna byggas föll på plats.

- Tillsammans med lärare från de olika stadierna i grundskolan skapades en lärarhandledning vars innehåll mötte de båda övergripande syftena för samarbetet, berättar skola- arbetslivsutecklare Viktoria Struxsjö. Skolledning och bankledning var överens om långsiktighet i samarbetet.

- Tajmingen var perfekt när vi startade upp processen 2016, berättar Sarah Åkerlind, privatrådgivare och den från banken som varit med i KOLL sedan start. Båda parter var motiverade och engagemanget var hundraprocentigt, vilket gav tre aktiviteter som årligen sedan 2016 genomförs i årskurs 3, 6 och 9 på alla skolor i Varbergs kommun.

”Vi är imponerade!”

Pedagog Varberg är på plats på banken när Sarah Åkerlind, bankens VD, ordförande i Sparbanksstiftelsen och samtliga barn- och ungdomssamordnare möter grundskolans rektorer. Rektorsgruppen ska uppdateras om samarbetet, ta del av några effekter av KOLL som kan urskiljas och också diskutera vad som kan förbättras.

Deltar gör också Katinka Wertsén och Fredrik Lundqvist, verksamhetschefer för grundskolan. De menar att det är viktigt att förvaltningens chefer träffar medskapande aktörer som förskole- och grundskoleförvaltningen samarbetar med i ramverket MOA.

- Dels är det väldigt viktigt att skolan plockar in omvärlden i det pedagogiska arbetet för att förbereda elever för vidare studier och yrkesliv. Dels behöver alla i vår organisation förstå vad de olika delarna i MOA handlar om, och ta till oss att skolan är en del av samhället och behöver möta andra delar av samhället, säger Katinka Wertsén.

Vad tar ni med er från dagens träff?

- Vi kände till KOLL och att samarbetet är väl etablerat, men inte i detalj vad aktiviteterna i åk 3, 6 och 9 innehöll. Vi är imponerade av vad processen bidrar till för våra elevers lärande och också av att banken skapat mycket goda förutsättningar i sin organisation. Vi tar med oss lärdomar elever och lärare beskrivit av samarbetet, samt att oavsett vad en elev har för förhållanden blir utbildningen i KOLL likvärdig. Ansvaret att pratat privatekonomi med barn läggs inte enbart på vårdnadshavare, utan skola och medskapande aktör bidrar till gemensamt ansvar.

Vilka förväntningar har ni på fortsatt samarbetet skola- arbetsliv och vad som sker på skolorna?

- Att vi fortsätter aktivera elever i aktiviteter som knyter an skolarbetet till elevernas vardag och fritid för att visa att det vi lär i skolan har betydelse – också efter att dagens sista lektion ringt ut. Vad gäller KOLL hoppas vi att dialogen kring hur bankens personal upplever mötet med våra lärare och elever stärks. Och omvänt, hur elever och lärare upplever aktiviteterna i åk 3, 6 och 9.

Fotnot: Hallands Nyheter skrev den 4 januari 2024 en artikel ”Sarah på Varbergs sparbank snackar pengavett med elever” om KOLL för den som kan nå tidningens material.

Frida Eckegren Serholt
Jörgen Welter
pedagogvarberg@varberg.se

Viktoria Struxsjö, skola- arbetslivsutvecklare och Sarah Åkerlind, privatrådgivare, berättar om KOLL för rektorerna.

Viktoria Struxsjö, skola- arbetslivsutvecklare och Sarah Åkerlind, privatrådgivare, berättar om KOLL för rektorerna.

KOLL står för Kul och lärorikt lärande där syftet är att stärka elevers kunskaper om privatekonomi och olika yrken i finansbranschen.

publicerad:

Senast Ändrad: