Matematikutveckling fortsatt utvecklingsområde!

Sedan 2018 pågår en matematiksatsning i Varbergs kommunala skolor. Satsningen har nu det övergripande samlingsnamnet TRR, Tänka, resonera, räkna – och har hittills haft sitt fokus från f-klass till årskurs 4.

Hallå där, Martin Hassel kvalitets- och utvecklingschef i förskole- och grundskoleförvaltningen!

Du har en färsk utvärdering på ditt skrivbord - berätta?

- Vi har utvärderat av vår mångåriga matematiksatsning. En insats som framför haft fokus på lågstadiet. Där syns både positiva delar, och sådant vi behöver förändra. I dialog med rektorerna har vi under läsåret försökt planera för en hållbar struktur med meningsfullt innehåll också fortsatt framåt. För att nå dit samarbetar vi med forskarna Ola Helenius och Linda Ahl och de har givit oss uppdaterade inspel, vilka lett fram till beslutet att vi fortsätter arbeta med matematiksatsningen.

Vad är målbilden i det förvaltningsgemensamma utvecklings-området för matematikundervisningen?

- Forskning säger att skolutveckling tar sin tid, genom att vi håller i ett pågående utvecklingsområde skapas det förutsättningar att också komma till ökad måluppfyllelse, vilket såklart är målbilden. Är vi dessutom lyhörda för förbättringar kommer en gemensam väg framåt att vara transparent och skapa motivation, för både rektorer, lärare och elever.

Eleverna som varit del av satsningen är än så länge bara i årskurs 5. Vi har ju inga betyg att vikta satsningen mot, vad tänker du om det?

- Visst är det så, och det är svårt att jämföra måluppfyllelse i de yngre åren. Vi har enbart skriftliga omdömen och nationella ämnesprov i åk 3 som underlag för jämförelser, och proven möter inte riktigt det som den här matematiksatsningen handlar om- att långsiktigt arbeta mot målen i åk 9. Vi har utmaningar i måluppfyllelsen för matematik i årskurs 9, och en målbild med satsningen är ju att på sikt öka måluppfyllelsen för matematik i nians slutbetyg.

Ibland har kritik mot just den förvaltningsgemensamma satsningen lyfts. Vad tänker du kring det?

- Det är klart att det har varit ett stort fokus för lärare att lägga sin kollegiala tid på matematikundervisningen, och andra ämnen har inte fått samma uppmärksamhet. Men jag tror att genom matematiksatsningen ges det kollegiala och kollaborativa lärandet en skjuts, precis som i satsningen språk- läs- och skrivutveckling. Jag vill verkligen understryka att även om matematik fått särskild tid att planera och analysera undervisningen, har andra ämnen bibehållit en god måluppfyllelse. Och på det stora hela har vi en positiv trend för måluppfyllelse för F-4.

En given undervisningsmodell och lärares friutrymme – är det en görbar kombination?

- Jag vill nog påstå att våra lärare är så skickliga och kompetenta att delar i samarbetsstrukturen för TRR också praktiseras i andra ämnen, det vill säga att analysera och förfina undervisningen utifrån elevers behov för lärande.

- I utvärderingen har en fundering kring lärarens friutrymme synliggjorts eftersom satsningen innebär att lärare ska förhålla sig till en given undervisningsmodell. Samtidigt är det ett sätt att förhålla sig till en vetenskaplig grund, och jag vill betona att friutrymmet finns kvar och i lärarnas gemensamma träffar under åren har det också blivit tydligare. Innehållet i TRR ska inte vara ett manus att följa.

Idag har 100 lärare i Varbergs kommunala skolor varit online i ett digitalt möte där också forskarna Ola Helenius och Linda Ahl medskapade för fortsatt matematikutveckling som förvaltningsgemensamt utvecklingsområde.

Utvärderingen av matematikssatsningen som nämns i texten kan här läsas i sin helhet. Pdf, 897 kB.

Viktoria Struxsjöl
pedagogvarberg@varberg.se

publicerad:

Senast Ändrad: