Skicka vidare - Sofie Hellstadius

Sofie Hellstadius

Hon har alltid varit nyfiken, driven och kunskapstörstig. Som lärare drivs hon av att förbättra elevers studieresultat och en skola för alla, där alla elever ska stärkas i sitt livslånga lärande.
Möt Sofie Hellstadius - sva-lärare på Mariedalsskolan!

Hej Sofie! Vem är du och varför valde du att studera till lärare!

- Jag är en nyfiken varbergare med stort engagemang för barns utveckling, lärande och grupprocesser, samt utveckling av den egna undervisningen och det egna ledarskapet. En av mina största styrkor är min “relationella kompetens”, det vill säga att bygga och skapa goda relationer med elever och vårdnadshavare och att motivera eleverna till lärande.

- Jag har alltid gillat skolans värld, samt de kamrater och lärare jag mött och haft förmånen att lära känna. Jag har flera positiva förbilder i form av olika lärare jag haft under min skolgång. År 2000 började jag arbeta som lärare. Jag har erfarenhet av att arbeta som lärare på både låg- och mellanstadiet, på några olika skolor (Ankarskolan F-9, Kungsäter skola F-5, Påskbergsskolan F-9 och Trönningen skola F-9) i Varbergs kommun.

Nu arbetar du som sva-lärare på Mariedalsskolan, varför valde du att bli det?

- Jag gick en handledarutbildning för några år sedan och tyckte då att det dels var kul att studera och dels att få lite ny input. Men framförallt beror det på att jag är genuint intresserad av språk och läs- och skrivutveckling. När kommunen erbjöd lärare att utbilda sig till lärare i svenska som andraspråk i samarbete med högskolan i Borås, så anmälde jag mitt intresse. Detta då jag också visste att andelen flerspråkiga elever i Sverige ökat successivt. Behovet av sva-kompetens hos lärare ökar, samt att det är en förutsättning för att kunna möta alla elever i skolans undervisning idag.

- Jag drivs också av att förbättra elevernas studieresultat och en skola för alla, där ALLA elever har rätt till utbildning och där ALLA elever ska kunna tillgodogöra sig innehållet i undervisningen och stärkas i sitt livslånga lärande.

Berätta gärna mer om ditt arbete. Vilka är dina huvudsakliga arbetsuppgifter?

- Mina huvudsakliga uppgifter är att undervisa nyanlända elever i åk 1-3 på Mariedalsskolan i grundläggande svenska (dvs basen i det svenska språket) utifrån Skolverkets bedömningsmaterial Bygga svenska för nyanlända elevers språkutveckling. En liten del av min tjänst är också att delta i Mariedalsskolans utvecklingsarbete och bidra med mitt sva-perspektiv och mina kunskaper inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA).

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

- Oj, den är intensiv, men jag försöker alltid skapa tid för reflektion varje dag!
Även om jag har ett tänkt lektionsinnehåll med respektive elevgrupp, så försöker jag hela tiden möta eleverna där de befinner sig och utgå deras behov för att skapa goda förutsättningar för lärandet. Hos mig ges eleverna stort TALUTRYMME. Efter lunch, några dagar i veckan, är jag med på ett lektionspass i klass (på gruppnivå) för att stötta några andraspråkselever i deras so/no-undervisning. För att eleverna ska blir ägare av det svenska språket i både tal och skrift krävs att jagsom lärare arbetar språk- och kunskapsutvecklande i alla ämnen. Bas-Sva-undervisningen bygger på genrepedagogik (dvs hur olika texter är uppbyggda utifrån varje textgenres specifika struktur, uppbyggnad och språkliga drag) och cirkelmodellen (stöttningens betydelse).

- En dag i veckan arbetar jag och mina Bas-Sva-kollegor i huvudsak med att planera fortbildning utifrån Skolverkets bedömningsunderlag Bygga svenska för nyanlända elevers språkutveckling, för andra lärare i Varbergs kommun, samt handleder andra Bas-Sva-lärare, samplanerar Bas-Sva undervisning och utbyter erfarenheter.

- Jag har tre pass på fm (a’ 40 min) med elever indelade i årskursvisa grupper (åk 1, åk 2 och 3). Eleverna kommer till mig på Bas-Sva-undervisning vid samma tidpunkt varje dag. En rutin som underlättar för både mig och berörda elever och lärare. Jag har alltid ett tydligt mål med lektionen och utgår från de fyra förmågorna LYSSNA, TALA, LÄSA och SKRIVA, som eleven ska få möjlighet att utveckla successivt. I mitt Bas-Sva-uppdrag, ska eleverna uppnå steg 1 och 2 i Skolverkets bedömningsunderlag Bygga svenska. Jag planerar, genomför och följer upp undervisningen utifrån observationspunkterna i steg 1 och 2, som finns i Bygga svenska.

Vilka är de största skillnaderna med att arbeta som sva-lärare och att arbeta som ämneslärare?

- Att jag i större utsträckning just nu kan fokusera på och stötta en mindre grupp elevers språkutveckling. Att jag har “ett större språkligt fokus” och mer kunskaper och olika språk, i mötet med andraspråkselever och vad de behöver för att kunna tillägna sig innehållet i undervisningen.

Vad är det allra bästa med ditt jobb?

- All positiv respons jag får från elever och vårdnadshavare. Att jag kan bidra till att göra skillnad och att jag känner att jag gör något meningsfullt varje dag!

Vilken är den största utmaningen/svårigheten med ditt arbete?

- Att de nyanlända eleverna jag möter under skoldagen, är en väldigt heterogen grupp med ingen eller kort skolbakgrund. Att de har olika referensramar, erfarenheter och modersmål. Jag möter elever som inte alltid får sina grundläggande behov tillgodosedda trots att Barnkonventionen är lagdstadgad sedan år 2020.

Vad klarar du dig inte utan i ditt arbete?

- Visuellt bildstöd och mina Bas-Sva-kollegor Jennie & Kaisa, samt samarbetet med studiehandledare, modersmålslärare, EHT-team och klasslärare.

Hur gör du för att skapa engagemang hos elever?

- Utgå från ELEVNÄRA uppgifter och innehåll i undervisningen, vilket lättare motiverar eleverna till att lustfyllt lära och vilja investera i att tillägna sig ny kunskap. Sättet jag introducerar ett innehåll eller en uppgift på, påverkar elevernas engagemang.

Ghaidaa Brouk, som skickade vidare till dig, tycker att du är bra på att skapa lockande miljöer för eleverna. Vad säger du om det? Lägger du lite extra fokus på det?

- Lärmiljön är otroligt viktig för att skapa goda förutsättningar för elevernas lärande. Det har alltid varit viktigt för mig att utforma en tilltalande lärmiljö. Det ska synas VAD vi arbetar med och det ska märkas att ELEVERNA känner sig DELAKTIGA i själva utformandet. Kartan på väggen för att nämna något med elevernas olika språk och ursprung (länderna de kommer ifrån) är jätteviktig. De ställer ofta frågor och berättar mycket utifrån kartan.

Vem vill du skicka vidare till och varför?

- Jag vill skicka vidare till Carina Ehrlén" på Trönninge skola. Hon arbetar som lärare i svenska och engelska i åk 7-9. Jag lärde känna henne när vi arbetade med skolutveckling tillsammans. Hon är klok, strukturerad och reflekterande. En väldigt kompetent lärare helt enkelt!

Något övrigt du vill passa på att lyfta på Pedagog Varberg? Eller något du vill tipsa om?

- Mycket har hänt inom forskning av språk- och läs- och skrivutvecklingen sedan jag gick min lärarutbildning och “var färdig” lärare år 2000. Utifrån det tänker jag att det är av oerhörd vikt att vi lärare följer med i skolutvecklingen såväl som i samhällsutvecklingen och tar del av ny forskning för att ALLA elever ska kunna tillgodogöra sig innehållet i undervisningen och stärkas i sitt livslånga lärande.

  • Vi lever i ett samhälle idag som ständigt förändras och utvecklas, vilket på något sätt förutsätter att “ständigt vara nyfiken, prövande och lärande” i sin yrkesroll som lärare för att kunna möta dagens och morgondagens elever. Den dagen jag “stelnar i formen” dvs slutar vara nyfiken, prövande och lärande, ska jag göra något annat än att jobba som lärare.
  • Sist men inte minst vill jag tipsa om att nästa läsår 24/25 kommer det erbjudas möjligheter för lärare i Varbergs kommun att fördjupa sig vidare i Skolverkets bedömningsunderlag Bygga svenska för nyanlända elever.

  • Frida Eckegren Serholt
    pedagogvarberg@varberg.se

publicerad:

Senast Ändrad: